Nekromanti Dragon Age, status?

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,397
Location
Umeå
Hopp,

Har sett att Dragon Age fått rätt bra kritik och funderar på att införskaffa det. Dock kör det på olika boxar där set 1 är för karaktärer level 1-5 osv. När jag kollar deras hemsida så var set 2 tänkt att dyka upp redan förra året, ungefär, men har inte dykt upp än.

Lite börjar man då fundera på när/om en sådan kan komma eller om det är fara att det inte blir så många fler produkter. Spelet verkar intressant men om det inte publiceras mer stöd än för första levlarna så...

Någon här som har koll på snack om spelet? Vågar man skaffa det nu eller vill man vänta tills man ser att åtminstone set 2 kommit ut också?

Mvh / Phelan
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,000
Set 1 släpptes vid årsskiftet och den utlovade takten var ett set i halvåret.

Således kunde man förväntat sig 2:an nu i sommar, inte tidigare.

Men nu, när spelet inte ens släpptes på spelmässan GenCon i USA (som hölls härom veckan), är det få som tror på ett släpp före julruschen, och ja, därmed är det försenat.

De egentliga anledningarna vet vi inte mycket om. Folk spekulerar i att eftersom spelet bygger på en licens måste allt godkännas av Bioware och att det är det som drar ut på tiden. Alternativt att Bioware mer ser papper och penna rollspelet som ett bihang till dataspelet, och vill tima box-släppen till dataspelssläppen (och att box 2 då först kommer när Dragon Age 2 släpps...)

Såvitt jag vet är detta den senaste informationen vi har, och, ja, den får väl sägas vara knapphändig...:
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Quote:</div><div class="ubbcode-body">If there's one thing I hate doing, it's lying to my customers, even when it's inadvertent. The nature of licensed products is such that they can move around on the schedule wildly depending on how the approvals process goes. This is why we haven't announce a release date for Set 2 yet. The GM's Kit is imminent and Blood in Ferelden is close. I know it appears like little is going on, but a lot is happening behind the scenes. We are committed to the Dragon Age game and it will be one of our major lines for the next several years.</div></div>
http://www.greenronin.com/phpBB2/viewtopic.php?f=33&t=8518&p=86642#p86642


Vad ditt val anbelangar, kan jag bara säga att jag väntar på set 2 innan jag köper set 1. Inte så mycket av oro för produktlinjen; mer för att jag tror att i och med set 2 kommer det stå tillräckligt klart hur reglerna i allmänhet kommer te sig. Med bara levlarna 1-5 är spelet ett bra introspel, men jag och min grupp behöver mera. När man kan se reglerna även för levlarna 6-10 tror jag det kommer gå att bilda sig en uppfattning om spelet i stort och därmed även om det uppfyller de positiva förväntningar jag fått hittills :gremsmile:
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,397
Location
Umeå
Ok, då fick jag nog utgivningsdatumet om bakfoten, de är inte så sena med andra ord.

Vi får se vad som vinner av shoppinglusta vs förnuft. Det sistnämnda brukar ju sitta i baksätet...

Tackar / Phelan
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,917
Location
Sandukar
Bara en kommentar - levlingstakten är ganska låg i DA, vi spelade vid fem (sex?) tillfällen och vi hade nog kunnat spela iaf 10-15 ggr till innan boxen hade slagit i taket.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,000
Den Upplyste Despoten said:
Bara en kommentar - levlingstakten är ganska låg i DA, vi spelade vid fem (sex?) tillfällen och vi hade nog kunnat spela iaf 10-15 ggr till innan boxen hade slagit i taket.
Jag har sett detta argument flera gånger förr och låt mig lämna en allmän kommentar:

Även om typ D&D Essentials (som bara innehåller 2 levlar) föreskriver att man ska få 1 xp per encounter, så skulle jag aldrig acceptera ett påstående som säger att att den boxen skulle räcka till 2249 strider...

Med andra ord, om jag exempelvis tycker levling var fjärde sittning är lagom, vilket passar bra i D&D och säkert även i DA så kommer inte fem levlar DA räcka längre än något annat spel.

Jag skriver definitivt inte under på DAs xp-system, där varje ny level tar längre tid än den föregående. Det låter så tråkigt så det sättet att dela ut xp på har jag redan avfärdat.

(Notera nu att jag inte därefter klagar på att Box Set 1 "går för fort". Jag vet ju att det är jag som ändrat reglerna. Istället tar jag konsekvenserna av mina preferenser och väntar med att handla tills det finns fler levlar)

Dessutom känner jag mina spelare tillräckligt för att veta att de uppskattar att få kunna planera sin gubbe i förväg ett bra tag. 5 levlar räcker helt enkelt inte för mig och min spelgrupp.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
CapnZapp said:
Med andra ord, om jag exempelvis tycker levling var fjärde sittning är lagom, vilket passar bra i D&D och säkert även i DA så kommer inte fem levlar DA räcka längre än något annat spel.
Men... Det som du säger är väl bara att 'Om man inte spelar spelet som det är skrivet utan väljer när man levlar så levlar man fortare' typ?

//Ram - Tycker är lite lustigt...
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,000
Ram said:
Men... Det som du säger är väl bara att 'Om man inte spelar spelet som det är skrivet utan väljer när man levlar så levlar man fortare' typ?
Visst är det det jag säger.

Min poäng däremot, den är:

Bry dig inte särskilt mycket om den officiella xp-takten i ett spel.

Fem levlar är fortfarande bara fem levlar, oavsett hur länge de räcker med de officiella xp-reglerna.

Det hade varit en annan sak om en level i DA varit väsentligen mera komplex och intrikat än i exempelvis D&D. Så är inte fallet - DA är ju ett betydligt lättare spel än D&D.

Jag är säker det finns gott om entusiastiska DA-spelare som antingen toppat ur femte leveln redan flera gånger (och fått skapa nya karaktärer), eller dragit ner på xp-takten ytterligare, nu när Box Set 2 ännu inte dykt upp. Personligen väntar jag hellre.

Men poängen är att argumentet "xp-takten är sådan att fem levlar räcker längre" (i detta spel än i ett annat spel) är ett i mitt tycke svagt och delvis ologiskt argument.

Som sagt, hade jag velat krama ur musten ur D&D Essentials hade jag kunnat ge absurda 1 xp per strid. Men jag tror inte mina spelare blivit gladare för det :gremsmile:
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Så fattar jag dig rätt om jag tolkar dig så här:
Spelet har inte tillräckligt med variation och utmaningar på varje level och i settingen att man vill tillbringa så mycket tid på respektive level som reglerna säger.

?
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,000
Ram said:
Så fattar jag dig rätt om jag tolkar dig så här:
Spelet har inte tillräckligt med variation och utmaningar på varje level och i settingen att man vill tillbringa så mycket tid på respektive level som reglerna säger.

?
Mja, inte riktigt.

Som ett svar på "men fem levlar räcker längre i DA eftersom man får färre XP", ja, absolut.

Men inte om du tolkar det som "de som spelar DA så som det är skrivet gör fel. Jag Zapp vet bättre och alla borde öka på sin levlingshastighet". Det lägger jag mig givetvis inte i.

Jag har inga synpunkter på hur snabbt man levlar i DA. Jag reagerar bara på när undringen "det finns bara fem levlar" bemöts med det tekniskt korrekta men egentligen irrelevanta "Har du sett? Man får färre xp i DA! Då räcker ju spelet längre!"

Jag upplever det som icke-analyserande och ytligt att justera sin uppfattning på hur "matigt" ett spel är är beroende på hur många XP de officiella reglerna delar ut.

Det är argumentet "tycker du D&D innehåller för lite valmöjligheter? Halvera mängden XP, så räcker spelet längre!" som inte går hem hos mig.

Jag är medveten om att de flesta jag sett framföra argumentet ovan inte alls har denna krämaraktiga attityd. Men de hamnar tillräckligt nära för att trigga igång mig, därav denna egentligen alldeles för långa underdiskussion.

Hoppas vi nu förstår varandra :gremsmile:
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
CapnZapp said:
Men inte om du tolkar det som "de som spelar DA så som det är skrivet gör fel. Jag Zapp vet bättre och alla borde öka på sin levlingshastighet". Det lägger jag mig givetvis inte i.
Well, det gör jag inte så då förstår vi varandra. :gremsmile:
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,397
Location
Umeå
Min fundering gällde inte i första hand hur mkt kul man hinner ha med box 1 innan box 2 kommer. Det gällde främst ifall det fanns någon uppenbar risk för att spelet inte gått så bra eller hamnat i licensdispyt eller vad månde annat så att det kanske inte skulle bli fler produkter. Även ett bra system som bara får en intro och sedan inte mer skulle ju kräva en massa eget arbete om man ville köra det ändå.

Men, konsumtionsdemonen vann som vanligt så det är beställt.

Mvh / Phelan
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,917
Location
Sandukar
CapnZapp said:
Med andra ord, om jag exempelvis tycker levling var fjärde sittning är lagom, vilket passar bra i D&D och säkert även i DA så kommer inte fem levlar DA räcka längre än något annat spel.

Jag skriver definitivt inte under på DAs xp-system, där varje ny level tar längre tid än den föregående. Det låter så tråkigt så det sättet att dela ut xp på har jag redan avfärdat.
Jag har svårt att bemöta ett argument som grundar sig i att du spelar ett annat spel än spelet som diskuteras. Så fort du bryter ut eller ändrar på de riktlinjer/regler som spelet i sig självt ger så faller hela diskussionen. Så, vad är din poäng? Att du gillar att modda spel? För det är för mig en helt annan topic.

Min poäng är att DA har en konkret levlingshastighet angiven i reglerna och ett konkret system för hur XP skall delas ut. Givet de reglerna som fungerar DA enligt ett formaliserat sätt. Detta sätt ger ungefär den speltid som angavs.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,917
Location
Sandukar
Phelan said:
Min fundering gällde inte i första hand hur mkt kul man hinner ha med box 1 innan box 2 kommer. Det gällde främst ifall det fanns någon uppenbar risk för att spelet inte gått så bra eller hamnat i licensdispyt eller vad månde annat så att det kanske inte skulle bli fler produkter. Även ett bra system som bara får en intro och sedan inte mer skulle ju kräva en massa eget arbete om man ville köra det ändå.

Men, konsumtionsdemonen vann som vanligt så det är beställt.

Mvh / Phelan
Jag tror inte att du blir missnöjd, så länge dina förväntningar ligger rätt. Den första tryckningen av DA sålde slut på rekordtid, enligt uppgift, så att spelet lever råder det nog ingen tvekan om. Däremot hoppas jag att GR får upp tempot i utgivningen, oavsett orsaker.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,000
Tur då det inte är det argumentet du behöver bemöta :gremsmile:

För det första svarade jag enbart generellt och hade - och har - inte för avsikt att gå in i polemik med dig.

För det andra hoppas jag mitt svar till Ram klargör vad jag menar; vad min invändning mot argumentet som du men även andra framfört går ut på.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,405
Location
Maastricht
Jag har kollat in DA lite och funderar ev på ett inköp, men det är det här med levels som får det att klia obehagligt i röven.
Vad ska jag förvänta mig? Är det en bra setting? Om man anser systemet vara bajs, finns det då någon som helst anledning att köpa spelet endast för dess setting?
 

Botulf

Rage Paladin
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,208
DA pen&paper Set1 innehåller inte så mycket settingmaterial och det förutsätts att man är bekant med spelvärlden genom PC spelet. I alla fall vad jag hört här på forumet och via recensioner.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
jag tycker det innehåller tillräckligt med setting-material.. finns spel som lanserats med betydligt mindre, men ändå funkat.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,405
Location
Maastricht
Wulfrik said:
DA pen&paper Set1 innehåller inte så mycket settingmaterial och det förutsätts att man är bekant med spelvärlden genom PC spelet. I alla fall vad jag hört här på forumet och via recensioner.
Jo, det är vad jag både läst och hört. Men är boken något att ha?

Arfert said:
jag tycker det innehåller tillräckligt med setting-material.. finns spel som lanserats med betydligt mindre, men ändå funkat.
På vilket sätt är det tillräckligt med setting matrial? Är det 10 sidor eller är det 50?
Är regelboken öht användbar om man troligtvis kommer att spela med ett helt system? Möjligen jävligt moddat.
 

android_iv

Warrior
Joined
17 Feb 2009
Messages
304
Location
Stockholm
Har precis börjat spela Dragon Age, så jag har inte boken själv.
Känns inte som det är jättemycket setting-information i böckerna, utan att man genom datorspelet får en bättre känsla av världen. Iofs tror jag det blir mer fakta-aktigt och nyanserat genom böckerna.

Världen har ju sin charm också, med lite annorlunda alver, dvärgar och magiker än vad ditt standard-tolkien-fantasy har.

Herr SL i min grupp har också talat sig varmt om hur system/fluffet försöker dra åt ett håll där spelarna tvingas ta ställning i olika dilemman (lite som datorspelet (inte bry sig om att den enda försäljaren i byn tar överpriser / kräva en andel / slå ner honom och rea ut skiten)). Dvs "trad-fantasy" + regellätta strider + dilemman. Men sådant blir alltid lite beroende av Spelledaren.

Det finaste med systemet tycker jag nog är hur tärningar slås, med en draktärning som avgör hur väl du lyckas samt ger ev. "stunt poäng" (poäng som används för att göra coola saker i konflikten, typ kasta folk ut för stup eller flörta med deras dotter).

På något vis kan man känna att spelet är taget från ett datorspel. Typ med levels osv. Men om man kan accepera det så känns det ganska schysst ändå. Jag ville vara med och spela just för att jag ville ha något "lättare" (i kontrast till alla mörka, konspiratoriska kampanjer jag är med i).
 
Top