Nekromanti Dr Jekyll and Mr Hyde

Zappelina

Swordsman
Joined
22 Oct 2006
Messages
447
Location
Göteborg
Känner någon till ett äventyr, alternativt ett helt rollspel som tar sin utgångspunkt i Dr Jekyll Mr Hyde temat, eller rentav boken av Robert Louis Stevenson eller någon av filmerna på temat?

Jag såg en av filmerna igår (den med Malkovich och Roberts) och slogs av vilken härligt spänd stämning man kunde skapa om man inledde en äventyrskväll med typ:

Tjänsten som tjänare startar omgående, Dr Jekyll verkar ha genomfört ett fullständig utbyte av tjänarstaben. Varför känner du inte till, men doktorn verkar vara en sympatisk typ, något excentrisk möjligen..

...och ett jengatorn kanske :gremwink: . Älskar Dread. Många av replikerna i filmen kunde ju stjälas rakt av för att fokusera temat.
 

Zappelina

Swordsman
Joined
22 Oct 2006
Messages
447
Location
Göteborg
Inte det, nehej, det var synd. Kanske är det bara jag som är inne på litterära rollspel, alltså utöver dom uppenbara sagan om ringen och star wars och game of thrones spelen osv. Jag tänker att det ju finns så mycket stämning att hämta ur pjäser, filmer, serier och romaner! Jag vill minnas att Nässe skrev ett äventyr till Oktoberlandet baserat på Tjechovs Körsbärsträdgården... Och Wilper var väl med i utmaningen på forge att skriva i Shakespearensk anda... Men utöver det, är det ingen som stjäl repliker och handling ur andras verk? Jag gör det konstant! Fasen, det behöver inte vara varken högtravande eller billigt bara för att man stjäl av mästarna ju! Är det inte så man lär sig mästerlig dramaturgi?
 
Top