Nekromanti Donnie Darko

Saurus

Veteran
Joined
24 Aug 2001
Messages
192
Location
Vadstena
För er som inte sett filmen så säger jag att ni måste se den. Det är världens bästa film!

På ytan förefaller Donnie Darko vara en ganska vanlig amerikansk tonåring. Men under ytan lurar tvångstankarna, och bakom en intelligent fasad lever han i sin egna mörkervärld. Han ingår i en pakt med sin osynlige vän, Frank, som lovar Donnie insikt i världens mysterier. Men kravet är att Donnie i gengäld måste avslöja vuxenvärldens hycklerier och genomföra de mest otroliga saker. Trots att Donnies avsikter i grund och botten är goda, tappar han kontrollen och försätter både honom och dom han älskar i fara.

Skitbra film, måste ses, försök och fatat den första gången :gremwink:
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Donnie Darko var väl inte särskilt svår att förstå? man kanske tappade bort sig lite med Grandma Death och när tidsrese-teorin dök upp som värst, men filmen visar ju själv snart de man inte förstod.

Sen är den tyvärr inte lika bra andra, tredje och fjärde gången som första, men helt klart bättre än någon annan film som Drew Barrymore varit med och Co-producerat :gremgrin:

chrull
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Alltså, jag måste vara korkad, för jag fattade inte ett skit när jag såg den första gången. Jag var tvungen att läsa på hemsidan (bara det är ju förresten en upplevelse i sig) och och se den igen för att fatta exakt vad som hände. För jag minns inte att tangent universe varken nämndes eller förklarades i filmen?
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Du får se till att nominera den när forumets egen filmklubb kommer igång igen.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
öhm. det har jag för mig att det gör. Eller så var det något jag läste efteråt. Men jag förstod i alla fall vad det var som hände i filmen när jag såg den. Sen kan jag kanske inte exakt förklara allt med rätt ordval.. liksom :gremlaugh:

chrull
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Tackar för tippset !
Alltid kul när folk tippsar om filmer ! :gremsmile:
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,189
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
För er som inte sett filmen så säger jag att ni måste se den. Det är världens bästa film!
Jag tyckte att den var ganska dålig. Storyn var flummig och substanslös på ett dåligt sätt, inte på ett mysigt, estetiskt eller karaktärsdrivet, skådespeleriet var stelt och inte tillräckligt övertygande och hela filmen som sådan kändes mycket intetsägande. Hantverket i grund är det dock inget fel på - det var primärt temat och berättartekniken som inte tilltalade mig alls. Filmen tycks hela tiden ämnad att säga något, men de överpretentiösa filmmakarna verkar inte ha rutin nog att nå fram. Det rinner bara ut i meningslöst psykodravel och man sitter kvar med känslan 'jaha'.

Men jag tror det är en sån där film som man antingen älskar eller hatar, även om jag mest tyckte den kändes meningslös.

- Ymir, gillar inte Donnie Darko
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Helt okej, även om jag hade velat ha ett annat slut och inte riktigt gillade tanken om tidsresor. Det kändes som om filmaren hade hittat på allt det tuffa först och sedan försökt komma på en förklaring efteråt, och den gillade inte jag direkt. Det hade nog varit bättre om de kunnat skylla allt på tabletterna istället.

Jag tycker knarkkänslan i filmen är lysande. Jag kan på en gång sätta femhundra spänn på att det där med vattenmaskarna ur magen som visar en persons ännu inte fullbordade rörelser var en knarkhallucination som någon upplevt i verkligheten. Den där sortens tidsfenomen där man tycker att folk gör saker "för sent" och att man tror sig kunna förutse allt som händer är bara så typiskt för hallucinogena kickar när de bultar på som värst, och när man liksom befinner sig i en omtöcknande drömvärld.

Biografscenen är ohyggligt bra den också. Och hela grejen med den kraschande motorn. Och den där tjocka asiatiska flickan som visat sig ha skrivit kärleksbrev till Donnie... Å, det finns mycket i filmen som träffar helt rätt, även om den kanske känns som Lynch light på andra ställen.

Men, men... En trevlig film, som framförallt visar att harar och kaniner är knarkdjuret #1. Oavsett om det handlar om påskharar i Underlandet eller pookan Harry i femtiotalsfilmen med samma namn. Harar/kaniner röjer.

Fy fan vad hårt det är att klä ut sig till Hulk Hogan på Allhelgona förresten.
 

Muggas

Hero
Joined
16 Nov 2001
Messages
1,015
Location
Stockholm
Hulk Hogan [OT]

Fy fan vad hårt det är att klä ut sig till Hulk Hogan på Allhelgona förresten.

Hårt som i svårt eller hårt som i coolt? Annars är det ju bara att raka skallen, bleka de få hårtestar du lämnar kvar, steka dig i solarium och framför allt lyfta skrot och trycka i dig steroider. Hogan väger ju bara ca 125-130 kg, så det blir till å köra... För sisådär 500 spänn i timmen blir jag din personliga tränare... :gremwink:

...har också sett Donnie Darko, men minns knappt vad som hände i filmen... det innebär antagligen att jag var trött när jag såg den, eller att jag inte tyckte att den var bra. Ska kolla igen och ge den en ny chans...
 
G

Guest

Guest
Rising ser ut som Donnie Darko [NT]

NT = No Text (Ingen text)
 
Top