Nekromanti Does any of this make sense?

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Jag vaknar av att TV:n plötsligt tystnar och släcks i en reklampaus. När informationsflödet återkommer så visar sig kanalen vara mitt uppe i ett pärlband av populära morgonprogram. ”Härnäst ska vi följa våndorna och dramat i Fear Factor Family,” utbrister en käck kvinnoröst, som likt alla hallåor lyckas med bedriften att betona precis vartenda ord fel, och innan jag helt hunnit resa mig ur min slummer så står en sexbarnsfamilj med regisserat hålögda ansikten vända mot kameran.
”Gud vet att vi behövde prestera bra i finalen,” säger pappan moloket med en dialekt som luktar missväxt, EU-bidrag, kusinkyssar och högervriden fördomspolitik. Han uttalar ordet ”prestera” som om han precis upptäckt det på en upplockad lapp från golvet. En serie klipp visar därefter scener ur tidigare tävlingar – i tur och ordning – pappan med bar överkropp på alla fyra i fart med att äta en melonklyfta som en av döttrarna håller mellan sina lår, två unga kroppar kippandes efter andan i ett tråg med slakteriavfall, och en ung pojke som sitter instängd i en glaskub bland spindlar och skorpioner. En trumpet spelar de första gäckande tonerna ur Skvallerbytta Bing Bong när det syns att pojken kissat på sig.
Kameran panorerar till hans fru. Rödspruckna kinder som på en alkoholist. Hennes ansikte kunde ha varit en delvis smält vaxdockas. ”Vi trodde att Striptease-utmaningen skulle bli vår revansch” (hon slöddrar ur sig ordet som om det hade smakat illa i hennes mun), ”eftersom vi misslyckades i den fysiska utmaningen.” Ett klipp visar en äldre dotter; smal och gräsligt blonderad, i en kort läderkjol av den typen som tillverkats enkom för att falla till marken. Hon hinner ta ett par styltaktigt obekväma danssteg framför en gles publik beståendes av invandrare i turkjackor, medelklassgubbar med träningsoveraller och några skrålande gymnasieelever, innan hon vänder sig om mot kameran med ett uttryck av uppgivenhet och förvåning. Hennes ögon följer någon som går förbi i vårt blickfång för att lämna scenen. ”…och IQ-testet,” fyller pappans röst i.
”Jag kunde bara inte göra det, inte på scen framför en så’n publik,” förklarar den äldste sonen – nu intervjuad tillsammans med hela familjen av en hysteriskt leende fotomodell – för att sedan börja klia sig tankspritt i en begynnande skäggväxt på halsen. En liten flicka vid hans sida skruvar sig ogillande ifrån honom med ett ansiktsuttryck av naiv oförståelse. Hon slutar pilla sig i skrubbsåret hon har på sitt ena knä och tittar upp när kameran riktas emot henne: ”Man måste ju offra sig för laget,” mässar hon med den barnsliga självsäkerhet som vanligtvis är reserverad för budskap om fred på jorden och gratis hundvalpar åt alla fattiga barn i Afrika. ”Programledaren sa ju att man måste offra sig för laget.” Hennes ord bär den melodiska slagkraften hos en reklamslogan.
Innan jag ens hunnit kolla meddelandena på min telefonsvarare så vet jag att det är Engelsmannen som ligger bakom spektaklet. Han har ringt mig för att berätta att han nu tagit över ännu ett av mina revir.


Som många av er redan vet, så är personen som går under täcknamnet Engelsmannen en agent från byrån vi kallar Antidoxa: Edsvurna fiender till allt som de kategoriserar såsom skrock och vidskepelse av de högre nivåerna; däribland medierna, trender inom samtidskulturen, sociologi och samtliga politiska ideologier, bortsett från den de själva praktiserar. Detta gör de högst motvilligt, och enbart i väntan på att något bättre skall dyka upp; för stunden så är deras ideologi en mycket sofistikerad och helt avsexualiserad form av självförnekande kannibalism.

Engelsmannen är systemfilosof av tionde graden, med svart bälte i såväl lateralt tänkande som system dynamics. Hans signaturvapen är virala psykoser, och hans modus operandi är att utnyttja själva de habitushierarkier som Antidoxa svurit att bekämpa och vända dessa mot sig själva. Engelsmannen är särskilt känd för att dirigera människors politikerförakt genom mediadrev, skvaller och till synes amatörinspelade satirfilmer på youtube, och vi har indicier som talar för att det var han som delabel:ade nonfigurativ konst såsom "modern konst".

Det finns de som säger att vi indoktrinerats till att se monster i varje skugga och varje silhuett. För att hålla oss skrämda och därmed få oss att konsumera, konsumera. Jag trodde länge på detta, innan jag förstod att den verkliga indoktrineringen handlade om att dölja monster från våra blickfång. Istället för att se de rovdjur som vandrar mitt bland oss, så oroar vi oss för storvulna regeringskonspirationer som hämtade från politiska thrillers.
Tänk på detta: På franska järnvägar ser man ofta varningsskylten "Un train peut en cacher un autre". Det betyder "ett tåg kan dölja ett annat". För några veckor sedan träffade jag mannen som formulerade och utformade den skylten; en av de kraftfullare magiker jag någonsin träffat. Inom tio år - spådde han - så skulle folk börja vakna upp och inse budskapet i de skyltarna. Sanningen skulle inte längre kunna döljas, förborgas eller detournementeras av våra fiender.
För två dagar sedan rapporterades han död.


Våra fiender är många, och än så länge är vår kännedom om de flesta av dem mycket liten. Vi har Schizurgerna; som är kosmiska väsen som lever och agerar på ett plan mycket främmande från vårt. För dem är våra naturlagar att likna vid etikettsregler, och vice versa. Schizurger har förnuftöverskridande förmågor att manipulera fundamenten för vår verklighetsuppfattning, men är strikt begränsade av till synes fullständigt godtyckliga och irrationella bestämmelser, vars bakgrund och omfattning vi ännu inte riktigt kunnat kartlägga.

En annan av våra fiender är Paramanikerna, en sorts kult av metamedvetanden som uppstår när människor samlas och organiserar sig. Precis på samma sätt som cellerna i en människokropp är omedvetna om att de utgör beståndsdelar i ett större och högre väsen, så är individerna i jaktlag, Lionsföreningar, fanklubbar och onlinecommunities ofta omedvetna om att de tillsammans utgör beståndsdelar i ett större och mer komplext väsen.

De flesta sådana metaväsen är indifferenta när det kommer till människornas vara eller icke vara, men Paramanikerna menar att tillvaron är lidande (i buddhistisk mening) och att det är människan som är upphovet till detta lidande. Många Paramaniker påstår sig höra röster och förnimma skrämmande mardrömshallucinationer, och anklagar sina mänskliga beståndsdelar för att vara anledningen till detta tillstånd. Somliga Paramaniker vill försöka förfina och vidareutveckla människan för att göra sig kvitt det besudlade elementet, medan andra vill degenerera människan och återgå till ett enklare, mer primitivt stadie, för att därigenom utröna var någonstans i vår utveckling som det gick fel.

En fiende som vi har gemensam med Paramanikerna är de Maligna Mjukvarorna, en sorts cancerceller i våra samhällen som ofta innehar väldigt inflytelserika positioner inom näringslivet. Maligna Mjukvaror har liknats vid kleptoparasitoider i naturen, och arbetar med ett modus operandi som för våra agenter är oskiljaktigt från hur så kallade logiska bomber angriper datornätverk. Enligt de Maligna Mjukvarorna så har alla system - från komplicerade system såsom den globala ekonomin, till simpla, lokala system såsom procedurerna i en japansk teceremoni - lagar och regler som kan brytas på så vis att hela systemet drabbar samman.

"Division by zero". Våra agenter har rapporterat att Maligna Mjukvaror 2006 lyckades få en vitrysk programledare att börja brinna tillsammans med ena halvan av ett populärt pojkband, genom att på ett mycket listigt sätt utnyttja ett logiskt säkerhetshål i procedurerna som styrde landets uttagning till Eurovision Song Contest.

Jag hade så hög puls att jag först inte hörde Anette över ljudet av mina bultande öron. Hon ropade åt mig att stanna, och jag saktade motvilligt ner på farten, rädd att jag inte skulle kunna orka börja springa på nytt. Vi fann oss ståendes på Storgatan, mitt i den korsning där det en gång hade funnits två uteserveringar mittemot varandra. Här hade vi en vecka tidigare druckit latte machiatos och njutit av sommarsolen. Nu fanns det i förödelsen endast vaga spår kvar av den prunkande småstadsoas vi tidigare trott oss kunna ta för given.
”Hör du det där ljudet?” undrade hon och lyfte ett finger mot sitt vänstra öra. Jag orkade knappt ens koncentrera mig på frågan. Mina ben var på väg att ge efter av trötthet, och när jag blickade mot henne kunde jag bara tänka på vilken fin solbränna hon hade fått; en insikt som fick mig att småskratta med värkande andetag. För en vecka sedan hade vi inte haft större problem att tampas med än våra egna kontorsbleka ansikten.
”Hör du inte?” repeterade hon. ”Det dova malandet, vad är det, egentligen? Det låter som om någon sprutade vatten.”
Jag hörde inte ljudet förrän jag såg var det härrörde ifrån, och till och med då kunde jag inte låta bli att för en kort sekund tänka: Det är jämn veckodag; förbjudet att vattna sin trädgård. Från vägkrönet kom det – ringlande och slingrande – skuggor av smuts och sot i virvlande vindströmmar. Jag trodde först att det var någon som blåste det svarta dammet framför sig, och väntade därför som förstenad på att denna skulle visa sig. När jag till sist förstod att det inte var någon annan än den ringlande förruttnelsen – nu allt kompaktare; serpentiner av skräp och träck – som orsakade ljudet, då var det redan försent. Så fort avskrädet fått vittring på det rinnande blodet längs Anettes ben så rörde det sig alldeles för fort för att hon skulle hinna undan. De grabbade tag i hennes ben och snärjde sig vidare upp längs hennes lår i en enda smidig, obehindrad rörelse. Hennes skrik av förvirring och rädsla varade bara en kort sekund, sedan hade förfallet tvingat sig in i hennes mun och näsborrar för att därefter börja ringla allt längre ner längs hennes strupe. Jag staplade tafatt fram för att hjälpa henne, men ryggade undan inför både åsynen av hennes ansikte – åldrat, uttorkat och anfrätt av mögel – såväl som av den avskyvärda stanken av röta och avföring. Hon bet ihop för att sedan omedelbart kräkas upp den svarta förruttnelsen, men det kom omedelbart en ny våg av inkräktande tentakler för varje gång hon harklade sig och kippade efter luft. Själv spydde jag så fort som jag börjat ta mina första rusande steg ifrån korsningen. När de väl hade funnit andra ingångar till hennes kropp så var jag redan långt borta.


Jag är den som kallas Agent Anspråkslös. Jag är anarko-ontolog, holiopat och dadaistisk kampsportsmästare. Jag har förfinat mina kunskaper i antikonstens princip till den grad att jag kommit att behärska hela sjutton sätt att döda med olika former av nonsens.

Mina fiender är först och främst agenterna från Labyrinten, som är ute efter mig av rent personliga skäl. De säger att våra respektive byråer är mitt uppe i ett kallt krig, men att jag inte tar det på tillräckligt mycket allvar. De mördade min familj och jag skickade dem en låda choklad och skrev en dikt där jag bad om ursäkt för att jag hade ätit upp all fransk nougat. Det gjorde dem helt rasande.

Mina vänner är Kvasiotropen och Kodord:drodoK. Kvasiotropen är ett metakosmiskt väsen som via slumpens omvägar kommit till insikten att den sista siffran i Pi är 4, vilket han kan leda i bevis med en ekvation som - om den skulle återges i sin helhet - skulle lösa upp beståndsdelarna i hela vårt universum. Kodord:drodoK är en fantastiskt invecklad genetisk programvara utvecklad av hinduistiska munkar på 1300-talet, för tillfället lagrad i ryggmärgen av en avdankad före detta acid house-musiker som bor hemma hos sina föräldrar i Brighton och som lider av bipolär depression. Hans krafter har inte tillfullo materialiserats ännu, men han kan redan operera enklare bruksföremål - såsom brödrostar - genom att kanalisera sin dystymi och sträcka ut den, såsom ett magnetfält.

Kodord:drodoK är ständigt jagad av en anamnetisk endoparasit - ett väsen vars beteende i all väsentlighet är oskiljaktig från en binnikemask, fastän den inte lever inne i en människokropp utan i alla oss människors nedärvda kunskaper. Precis på samma sätt som bin har nedärvda minnen från sina föräldrar och föds med kunskapen om hur att hitta till matställen som deras fäder har upptäckt, så har även vi människor vissa nedärvda minnen. Bland dessa minnen så gömmer sig en föreställning som är utformad på så vis att - när vi spelar upp den inför våra sinnen - så aktiverar den kodsträngar i våra hjärnor som utsöndrar signalsubstanser som får den att växa sig större och starkare på våra andra föreställningars bekostnad. De flesta människor känner till parasiten såsom en dröm som handlar om att gå till skolan eller jobbet utan att ha tagit på sig några byxor.

Vad inte många vet är däremot att parasiten i allra högsta grad är ett levande väsen, och att deras främsta agenda är att hitta och besegra Kodord:drodoK, vilket jag och Kvasiotropen skall hjälpa honom att överkomma.

Vi är spioner, superhjältar, magiker, galningar, konstnärer, filosofer och fullständiga pajaser - allt på en gång - som visar hur galen tillvaron är med våra cirkuskonster. Ni kan kalla oss dårar om ni vill, själva vet vi dock att vi besitter kunskaper som överskrider alla rationella såväl som irrationella gränser.

Vi är Metagnosis.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
Mannen.

Dude.

Gör du inte ett färdigt rollspel av det här ska jag slita strupen av dig.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
Arfert said:
..eller en roman kanske..?
Äh, en roman läser man klart och så var det roliga slut. Ett rätt skrivet rollspel av den här typen kan generera coola berättelser i evighet.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Efter att ha vridit om hjärnan till Rising-läge så var det klart som korvspad. Men jag tror faktiskt inte jag skulle gilla att spela i en så här surrealistisk värld.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,415
Nej, det är en vanlig uppfattning i rollspelskretsar att tro att allting skulle passa som rollspel... Jag är mer på din linje i den här frågan. Hellre en roman då. Mycket hellre.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Å, det passar säkert som rollspel, speciellt om ett geni som Rising skriver ihop det (och mot all förmodan slutför det).

Däremot tror jag att jag inte skulle gilla att spela det, på ungefär samma sätt som att jag inte gillar att spela World of Darkness-spelen. Det är inte min grej.

Det behöver mer zeppelinare och mangafigurer. Och tuttar.
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Självterapi

När jag läste igenom detta hade jag samtidigt i fantasin en diskussion med en mycket skeptisk konstpersonlighet. Vi pratade om rollspel, och eftersom han hade frän klädstil, målade abstrakt, skrev poesi och därtill var allmänt avantgarde i åsikter och image så kunde han kosta på sig att vara skeptiskt - "Jo, klart jag hört talas om rollspel; det är en lek där man ränner omkring och dödar drakar och samlar skatter, eller hur?" Och sedan snörper han på munnen och tittar frånvarande ut genom närmaste fönster.

"Ja, men läs det här då!" skulle jag ha sagt, och eftersom jag är en så påträngande personlighet så skulle han till sist ta sig tid att läsa den här idén, kranks inlägg om Åsa-Nisse och värmedöden samt min anspråkslösa text om tiden i Risings gamla "knarkiga rollspel"-tråd. Om det där uppblåsta konstpatrasket fortfarande inte skulle tillskänka rollspel någon som helst entusiasm, så skulle jag ta Nobilis-boken och dänga den i hans citronsura plyne tills vi skapat en Pollock den smärtsamma vägen. Sedan skulle jag ta hans allt mer abstrakta anletsdrag och med dessa tryckta ner i hans eget blod med gäll röst väsa; "Du börjar fatta nu, gör du inte? Jaaa, klart du börjar fatta nu!"

... och det skulle vara sååå tillfredsställande.

Tack Rising!
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Så, vad är det för något?

Så; vad är det här för något? Varför skrev jag den här trådstarten?

Jo, jag har en massa skruvade textfiler och anteckningar liggandes lite varstans, på vilka det står saker som "Schizurger", "virala psykoser", "malign mjukvara" och "deras mål är att utplåna alla Garden of Eden patterns" osv. Jag brukar bläddra i dessa ibland, och de får mig att ömsom skratta, ömsom klia mig i pannan. Jag hittar fraser såsom "Kvasipopulasen orsakar nekros på börsen!" eller "Downsiza sexualiteten!" och undrar vad i helvete de egentligen betyder.

Där finns ett helt kosmos med fraser och termer som anspelar på olika typer av system - samhällen, människokroppar och datorsystem - som angrips av sjukdomar, hackare och parasiter, och där dessa olika nivåer vävs ihop på konstiga sätt: Neurolingvistiska massmördare hackar folks hjärnor meddelst subliminala meddelanden gömda i reklamfilmer, kosmiska steklar angriper skatteverket, och det uppstår abscesser i New York-börsen, m.m. Sånt tilltalar och underhåller mig.

Liksom, vad är egentligen en "Endogen Holiopat", och hur lyckas de använda säkerhetshål i deklarationsblanketterna för att bedriva krigföring via irrationella sifferuppgifter?

Jag gissade dock att det kunde bli meningslöst på ett tråkigt sätt för alla utom mig, så jag ville se hur andra personer reagerade på den här sortens textstycken.

Kan jag berätta lite mer om vad det ryms för något rollspel inunder all denna stilistik? Sure, i klarspråk:

1. Huvudpersonerna är vanligtvis som Batman och Jokern: De är enorma, ikoniska, gudalika personligheter. Verkligheten har knappt utrymme nog för deras passioner, målsättningar och drivkrafter. Eller så är de helt vanliga små kontorsslavar med futtiga liv som kretsar kring espressomaskiner, ruccolasallad och glykemiskt index; och så blir de offer för lika plötsliga som svårbegripliga öden varpå de sedan förgäves försöker pussla ihop sina världsuppfattningar igen.

2. Intrigerna är märkliga spionintriger i ett enormt och allomfattande kafkaeskt kallt krig mellan paranormala underrättelsetjänster, världsomspännande konspirationer, brödraskap beståendes av urålderliga magiker, kosmiska monster, nietzscheanska övermänniskoideal och genetiska virus inbäddade i våra DNA-strängar. Allt är psykedeliskt och surrealistiskt, på så vis att vi spelare bara som bäst kan förstå de allra understa lagren av konflikten.

3. Det bärande temat är system som invaderas, saboteras och upplöses. Datorsystem som kraschar, ekonomiska system som går under, samhällen som urartar i kaos, främmande organismer som rubbar den delikata balansen i ekosystem, m.m. Fast uppskruvat i en högre nivå; dramats huvudpersoner är sådana som med kirurgisk precision vet precis hur de skall manipulera Facebook för att driva dess användare till att begå kannibalism. De vet att hela samhället skulle upplösas så fort som folk accepterade det alla innerst inne redan vet; att varje fader drömmer om att våldta sina döttrars klasskompisar. Varje session Metagnosis bör förr eller senare balla ur i något som påminner en hel del om traditionella katastroffilmer, fast med cyniska iaktagelser om människans natur istället för eldsvådor eller översvämningar.

4. Som i alla handlingar så finns det dels en naiv nivå (= det rent ytliga, där vi får svar på frågor kring "vad som händer" och "vem som vinner") och dels en djupare nivå, där vi får fundera kring vad själva historien representerar och symboliserar, m.m. Jag skulle vilja sabotera den naiva nivån med flit, så att ingen ens kunde inbilla sig att det var den sortens enkla frågor som spelet handlade om. Där kommer det surrealistiska pladdret in. Det skall helt enkelt vara omöjligt att försöka berätta en tråkig historia i spelet, vars drama utspelas på det naiva planet. När en konflikt uppstår så skall det aldrig vara intressant att fråga sig "undrar vem som kommer att vinna". I den här bemärkelsen har jag inspirerats mycket av serierna Sandman och Invisibles (överhuvudtaget så kommer det mesta vara väldigt likt Grant Morrisons historier).

5. Svart humor. När Kafka läste upp Processen så kunde han inte hålla sig för skratt. De flesta människor tycker dock att det är en avskyvärd historia. Metagnosis riktar sig definitivt till Kafkadelen av befolkningen.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,536
Location
Fallen Umber
Re: Så, vad är det för något?

Rising, om du inte gör något av det här kommer jag hem till dig och tejpar och våldtar din hamster (om du nu har några oskyldiga varelser i din lägenhet, vilket jag vid närmare eftertanke betvivlar). Rollspel gör du ju av princip inte klart, så jag får väl argumentera för en novellsamling. Hellre det än roman, tror jag. Då kan man låta novellerna utspela sig i en vagt gemensam värld utan att för den sakens skull behöva konstruera stora sammanhang.

Det är alltså fullkomligt briljant. Har månne en av Grant Morrisons kaosmagiska ritualer snedtänt och orsakat att hans undermedvetna har råkat besätta din gasspis, där det viskar mörka hemligheter om världens sanna sammansättning om nätterna när du inte kan sova?

Jag har varit inne på liknande saker tidigare, men då med mer mytologiska influenser, mer urban fantasy, mer zeppelinare (inte bara för Krilles skull) och Neverwhere och troll och von Däniken och så (spelet i fråga har arbetsnamn Bortom Babylon och jag har nämnt det här och var). Men det är delvis för att jag inte är lika smart som du, jag klarar inte av systemtänkandet riktigt på den nivån.

Det är ett intressant fokus. Inte det jag skulle ha valt själv, men jag vill spela det. Har du några tankar om hur reglerna (om vi nu leker med tanken på att det här skulle bli ett rollspel) skulle se ut?

Spelet borde lanseras med en massa viral marknadsföring, förstås, men sånt är du ju bättre på än jag. Kryptiska bloggar, bloggkommentarer, foruminlägg, kodade hemsidor, etc, etc.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Fenomenalt. Forumets största sorg är att du inte publicerar mer av din genialitet...
 

Wilmer

Hero
Joined
9 Jan 2005
Messages
1,086
Location
Grindmaiden
Min första känsla var att det blir för mycket, kan man inte fylla på med bra iakttagelser blir man nog trött på det. En annan sak är att det kan vara svårt att driva med system om man inte är van vid att dissekera dem, å andra sidan jobbar de flesta med någon sorts system vilket fick mig att inse att min rollperson skulle vara en frimurare som faktiskt murade in egenskaper i väggar a la Asimovfjanteriet om Gaia där väggarna mår bra av att göra sitt jobb.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Så, vad är det för något?

Har du några tankar om hur reglerna (om vi nu leker med tanken på att det här skulle bli ett rollspel) skulle se ut?
När jag först började klura på det här spelet så var det ett ganska traditionellt skräckspel, där allt det kluriga låg gömt såsom ett bakomliggande mythos. Med tiden så rörde sig alla systemteoretiska cirkuskonster längre och längre fram mot rampljuset, och på sätt och vis så har mina regelfunderingar gjort samma resa.

Metagnosis skall absolut inte handla om att lösa mordgåtor eller att rulla tärningar för att se om man lyckas skjuta en snubbe i huvudet, och det tråkigaste jag kan föreställa mig vore att ha "Neurolingvistisk Programmering" m.m. som färdigheter i ett simulationistiskt system.

Vad jag föreställer mig just nu, är ett regelsystem som känns lika systemteoretiskt och cybernetiskt såsom temat i spelet; alltså ett komplext och sammanvävt system som lever sitt eget liv och utvecklar sig själv på egen hand, men med vilket spelarna kan interagera på olika sätt och försöka lista ut kluriga sätt att nå de resultat de eftersöker. De kommer ofta att misslyckas och säkert ofta uppleva sig sakna tillräcklig kontroll eller översikt för att kunna göra kvalificerade gissningar kring vad deras handlingar kommer att få för effekt, men då tänker jag mig att man som deltagare i spelet ändå kommer att kunna underhållas av att få leva ut och få åskådliggöra vad som händer i dramat - med ett stort inslag av samberättarfrihet.

Du vet den där scenen i The Dark Knight där Jokern besöker Harvey Dent på sjukhuset och hjälper honom ta det sista steget i förvandlingen till att bli Twoface? Det är den sortens "drag" jag föreställer mig att man skall ta i Metagnosis. Man vet inte riktigt vad Twoface kommer att kunna ställa till med när han väl har släppts lös, men kanske kommer det att hjälpa dig, och om inte det så kan det i alla fall bli lattjo att få bevittna spektaklet.

Kort sagt; det blir utstuderade fisktanksregler; regler för att hantera vad som händer i fisktanken. Som spelledare förbereder man en massa fraktioner och grupperingar med - ömsom samarbetandes, ömsom tävlandandes - individer, och så har var och en av dessa olika parametrar som bestämmer deras beteenden. Detta system är ständigt evolverande och satt i konstant förändring, och rollpersonerna kan gå in och peta i det för att hoppas uppnå olika effekter. De kan sätta systemet i gungning på detta vis, och hoppas dra igång komplexa kedjereaktioner som i slutändan gynnar dem. Men lika ofta så kan deras handlingar slå tillbaka på dem själva.

Så; vad jag skulle vilja göra som spelare i Metagnosis, det vore saker som att skapa små egna komponenter och släppa ut dem i fisktanken för att lystmätet se vad de skulle kunna ställa till med för oreda. I fiktionen så skulle jag förklara vad min rollperson gjort såsom - till exempel - att han meddelst social programmering skrivit en kod som beter sig precis såsom en mask gör i ett datorsystem, fast "istället för datorkod så är min programvara skriven i sociala koder - närmare bestämt de sociala koder som existerar mellan högstadieflickor".

Jag tror att det skulle kunna bli skitkul att få vara med och samberätta resultatet av vad en sådan programvara skulle kunna ställa till med.
 
Top