DoD DoD23 Beta 2 Rollformulär remake1.3

MattiasS

Veteran
Joined
9 Jul 2004
Messages
104
Location
Göteborg
När jag såg det nya rollformuläret så var det en del som skar sig för mig.
1. Viljepoäng hade tappat kontakten med Förmågor och besvärjelser och låg nu tillsynes slumpmässigt nere till höger? Den flyttar jag tillbaka där den skall vara.
2. Mynten likaså hade tappat kontakten med ägodelar så den fick flytta sig till höger.
3. Kroppspoäng har alla oavsett så prio till vänster medans rustning etc är optional ägodelar och hamnar till höger, givitvis alla tre på en rad som den triad de är.
EDIT: 4. Skrev ut hela namnet på grundegenskaperna, kändes undanskuffade och ihopträngda som de var förkortade
EDIT: 5. Skadebonusarna och förflyttning får alldeles för mkt utrymme och tyngd, flyttar ned dem ovanför Vapen och tightar till dem ordentligt
EDIT: 6. Egenskaper på vapen fick mer plats då de kan vara ganska omfattande
Sanity restored, enjoy the holidays!


DoD_Regelbok_BETA_v2_221221-Rollformulär_remake1 comparison copy 1.3.jpgDoD_Regelbok_BETA_v2_221221-Rollformulär_remake1.3.jpg
 
Last edited:

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,094
Bra jobbat! En klar förbättring!

Är det nån mer än jag som tycker raderna överst, för Spelare, Utseende etc, ser lite "inkastade" ut? De känns lite som att de bara hamnat där för att man fick slut på andra ställen att ha dem på. Grundegenskapsraden är ju dösnygg men det känns lite som formulärets "kant"?
 

MattiasS

Veteran
Joined
9 Jul 2004
Messages
104
Location
Göteborg
Bra jobbat! En klar förbättring!

Är det nån mer än jag som tycker raderna överst, för Spelare, Utseende etc, ser lite "inkastade" ut? De känns lite som att de bara hamnat där för att man fick slut på andra ställen att ha dem på. Grundegenskapsraden är ju dösnygg men det känns lite som formulärets "kant"?
Jo, håller med. Det är en dissonans mellan textelement och grafiska element som gör att man märker att de inte är gjorda av samma person utan mer sammanförda från grafiker till formulärdesigner vilket minskar design flexibilitet och helhet IMNSHO. Vilket vi såg nu i beta 2.
Jag är också riktigt irriterad på att inte grundegenskaperna är utskrivna med sina fulla namn t.ex. Här har det coola grafiska elementet totalt tagit över och reducerat det mest grundläggande till "obskyra" forkortningar utan känsla och stil. (Praktiskt om man vill ha tvåspråkigt dock)
 
Last edited:

Marrik den allvetande

Spelsnackande Vapenbroder
Joined
2 Oct 2017
Messages
204
Du har inga tankar på att göra rollformuläret som ifyllbar PDF? Skulle vara väldigt uppskattat i min spelgrupp.
 
Top