[DoD] Hur kompetenta blev egentligen magiker?

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,991
Location
Ett häxkräl
Jag tänkte vi kunde ge konkreta exempel på hur kompetenta magiker i (Äventyrsspels utgåvor av) DoD egentligen blev. Frågan kommer så klar från tråden om kompetenta magiker, som verkar mynna ut i en konsensus att magiker sällan/aldrig blev mäktiga. Här kan man alltså posta konkreta exempel på magiker som gjorts enligt reglerna och använts i spel.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,991
Location
Ett häxkräl
Orlew, EDD
Detta är en människa på 42 år som min kompis S***** spelade för min kompis K*****s kampanj. Jag har inget minne alls av den här rollpersonen, men den har ett antal erf utsatta på rollfigursbladet så den har uppenbarligen varit i spel. I sin utrustning har Orlew Dödsklon som finns i Järntornet i Svavelvinter, så jag gissar att denna rollfigur har spelat igenom hela Svavelvinter. Den har dessutom FV11 i nämnda dödsklo, så den har uppenbarligen spelats en tag efter Svavelvinter, jag gissar minst lika mycket till. Orlew får alltså beskrivas som en rätt erfaren magiker.

INT 18, PSY 22
Nekromati 14
PARALYSERING 7
ANIMERA DÖD 15
KONTROLLERA ODÖD 7
BESMUTSA 4

3 Hjältepoäng.

Rollfiguren har också en hjälm i drakskinn med ABS 10.

Tereg, EDD
En människa på 22 år som jag spelade i min kompis S***** kampanj. Jag minns den här rollfiguren väl, för jag älskade den och har bl a sparat en mycket detaljerad karta över hans bostad som jag måste ha lagt åtskilliga timmar på. I mitt minne spelade jag den dock inte så mycket, vilket är fel, för av andra papper jag har kvar framgår att han var med i en kampanj som var inne på sitt femte äventyr när det rann ut i sanden. Vi har spelat 1) ett hemmagjort äventyr, 2) Skelettbyns hemlighet, 3) Tvillingbergen, 4) Rösten från forntiden och 5) ett hemmagjort äventyr. Tereg måste alltså beskrivas som en relativt erfaren magiker.

INT 15, PSY 23
Nekromanti 16
Symbolism 4
ANIMERA DÖD 12
VARSEBLIVNING 9
RÄDSLA 5
KONTROLLERA LÄGRE ODÖD 3
STOPP 7
BESKYDDARE 6
OSÄKERHET 6
DÖDSHAND 2

Rollfiguren har FV 9 i Dolk och FV 7 i Kastdolk, och är utrustad med en osynlighetsring, en dolk med FÖRTROLLA VAPEN E4 och PERMANENS, samt bär en öppen bronshjälm på huvudet.

Raistin och Glodin, EDD
En människa och en dvärg, 53 respt 152 år gamla, spelade av H***** och S***** med mig som SL. En Ärans väg kampanj som jag har vissa minnen från. Av övriga papper som ligger med de här och andra rollfigurer (inkl den berömde tjuven Brutus Leverbiff) framgår att vi spelat igen Döda skogen och kommit en bra bit på Maktens Portar innan det hela rann ut i sanden. Återigen handlar det om rollfigurer som varit med om ett gäng spelmöten och som kan beskrivas som erfarna.

Raistin
INT 19, PSY 18

Nekromanti 12
PARALYSERA 5
KONTROLLERA LÄGRE ODÖD 10
BLINDHET 6
RÄDSLA 4
ANIMERA DÖD 7
ANTIMAGI 5

Glodin
INT 15, PSY 22

Elementarmagi 10
FROST 10
SKINGRA 5
VARSEBLIVING 10
BLIXT 5
FÖRTROLLA VAPEN 7
LJUSVÄG 3
F/S GNOM 5
 
Last edited:

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,457
Location
Helsingborg
Vem har egentligen kvar gamla rollpersoner?

Nu kan man argumentera om "kompetent", men jag skrev faktiskt ett gäng kombinationer i förra tråden. Alla dessa baserar sig på att magikern är gammal och att alla grundegenskaper har 10 i värde.

EDD

Kvaststav
Stavmagiker 6
Häxkonster 6
Övertala 12
Schack och brädspel 13

Flykt 10
Kvastflygning 10
Låna varelse 10
Förlamning (K) 10
Spindelväv 10
Stavprojektil 10 - 1T6 i skada/E

---

Jägare
Animism 6
Illusionist 6
Gömma sig 11
Lyssna 12
Fiska 10

Gräsmat 10
Växtkunskap 10
Stigfinnare 10
Vindpil 10 - 1T10+E i skada,
Röra sig ljudlöst 10
Illusionskopia 10

---

Dvärg
Röstmagi 6
Symbolism 6
Stenristning B4

Kartlägga (K) 10
Stridsrop (K) 11 (+5 till alla fränder på stridsfärdigheter)
Stopp 10 (K, om ristad i förtid)
Fred 13 (K, om ristad i förtid)

---

Tjuv
Illusionism 6
Elementarmagi 6
Gömma sig 10
Köpslå 8

Försköna/-fula 10 (sälja saker)
Stenvägg 10
Öppna 10
Knäcka 10
Röra sig ljudlöst 10
Varseblivning 10
 
Last edited:

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
tråden om kompetenta magiker, som verkar mynna ut i en konsensus att magiker sällan/aldrig blev mäktiga
Är inte Drakar och Demoner ett spel som Rolemaster, dvs att det första magikern ramlar över är en magimultipelpinne?

Minns jag fel, eller delar inte bägge spelen samma lustiga blindspot?

"Att spela magiker är helt okej bara jag får jättemycket fler magipoäng, absurt många fler än vad grundreglerna medger!"
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,991
Location
Ett häxkräl
Är inte Drakar och Demoner ett spel som Rolemaster, dvs att det första magikern ramlar över är en magimultipelpinne?

Minns jag fel, eller delar inte bägge spelen samma lustiga blindspot?

"Att spela magiker är helt okej bara jag får jättemycket fler magipoäng, absurt många fler än vad grundreglerna medger!"
Du menar ett föremål med LADDNING? Vi verkar inte ha använt dem, men tro de va rätt vanliga i ÄS äventyr. Dock inte lika vanliga som Spell multipliers i ICE äventyr. En i varje grotta.
 
Top