Nekromanti "Dina varor som du just beställt finns att hämta"

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,875
Location
Örebro
Jag fick just två SMS från XL-Bygg Fresk (som på ytan verkar rätt legitima) om att "dina varor finns att hämta - välkommen till kundtjänst i byggbutiken". Grejen är att jag inte beställt något från dem. Hur reagerar jag på det här - kan jag bara ignorera det eller kommer det komma arga betalningsanmärkningar i brevlådan om jag inte tar kontakt med dem och reder ut det här? Kommer det kanske komma arga betalningsanmärkningar i den riktiga beställarens brevlåda? Hur stor är risken att det inte finns någon riktig beställare?

Übereil
 

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
När sånt händer mig så brukar jag starta en tråd här på rollspel.nu så löser det sig oftast! ;)
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Vad jag vet så är XL-bygg ett väl etablerat bolag. Så jag skulle ta kontakt med dem och försöka reda ut det hela.
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Ring dem omedelbart, ignorera det inte. Säg att det antingen har skett ett misstag eller att det har kommit fel för du har inte beställt något.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Förklaringen är enkel.
Någon annan har beställt varor, har begärt att få SMS-meddelande och lämnat ut fel telefonnummer.

Händer mig flera gånger om året att jag får konstiga SMS om saker jag inte beställt.

Ring Byggföretaget och säg att de skickat SMS till fel person så får de försöka leta rätt på det riktiga telefonnummret.
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,875
Location
Örebro
Kul uppdatering - på sin hemsida hänvisar de kunder till sina butiker och de har drygt femtioelva butiker (det finns ingen egentlig lista, bara en karta där de är utmarkerade). Det finns ingen kontaktinformation i SMS:et.

Übereil, som väntar tills imorgon för att se om det kommer ett "där blev du lurad!"-SMS
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Du kan få lite inside information från mig. Bakom sms-ratten sitter det en fysisk person som troligen pillat dit en siffra fel. Du har väl ingen direkt skyldighet att kontakta dem, men troligen kommer de kontakta dig tills varan hämtats ut. Berättar du för XL Bygg Fresks att du fått ett felaktigt sms så tror jag vederbörande får vetskap om det och på så vis kan ta bort ditt nummer och grotta fram numret till rätt kund.

XL Bygg Fresks finns på åtta orter i Sverige och ingen ligger i direkt anslutning till din hemort.
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,875
Location
Örebro
Konrad Konvalj;n10303 said:
Du kan få lite inside information från mig. Bakom sms-ratten sitter det en fysisk person som troligen pillat dit en siffra fel. Du har väl ingen direkt skyldighet att kontakta dem, men troligen kommer de kontakta dig tills varan hämtats ut. Berättar du för XL Bygg Fresks att du fått ett felaktigt sms så tror jag vederbörande får vetskap om det och på så vis kan ta bort ditt nummer och grotta fram numret till rätt kund.

XL Bygg Fresks finns på åtta orter i Sverige och ingen ligger i direkt anslutning till din hemort.
Åtta orter låter betydligt mer hanterbart.

Übereil
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,575
Jag brukar bara svara på SMS-et och tala om att de har fel nummer.
 
Top