Din bästa onödiga tabell/generator

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
783
Jag har länge haft en förkärlek till kreativa men kanske inte helt nödvändiga tabeller och generatorer. Det kanske bästa exemplet på detta är s.k. Technobabbel, som ju är en stapelvara i många sci-fi-rollspel. Har till och med själv skapat en egen sådan tabell till Coriolis för ett tag sedan som jag slänger med för referens.

Men jag skulle tycka det vore kul att se vad mer det finns för bra exempel på "onödiga" tabeller. Vilka är era favoriter?
För att ge lite vägledning om vad jag syftar på så är det alltså:
  • En tabell eller generator som är baserad på tärningar/slump.
  • Syftet är inte att slå fram random encounters, skatter, utformningen på dungeons/grottor eller andra regeltekniska egenskaper.
  • Fokus är istället på att leverera en känsla för spelvärlden eller bara vara underhållande.
  • Tabellen går att läsa av utan någon djupare förkunskap om regler och spelvärld (man ska inte behöva konsultera en världsbok för att förstå tabellen).

Teknobabbel.jpg
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,611
Location
Uppsala
Inte en tabell, men älskar "mood dice" som komplement till andra sätt att ta reda på vad SLPer känner i stunden:

1624528427432.png

Brukar känna att det blir så platt med bara den klassiska Reaction Roll-skalan mellan olika nivåer våldsamhet.

Annars väldigt nöjd med en annan variant av samma sak, som är våldstrappan i tabellform (här från speltestversionen av Best):

1624528536375.png

Du kan rulla 2t6 i olika färg för att avgöra både hur mycket en SLP kan utstå och hur mycket en SLP är villig att eskalera en situation. Utgångspunkten i nästan alla klassiska rollspel är annars typ 6-6. Mord-mord. Vilket skapar platta och ganska tråkiga/förutsägbara scener kan jag tycka.

Dessa två verktyg har gett upphov till väldigt varierade situationer. Från gladlynta men principfasta pacifister (1-6 med en glad smiley) till argsinta knivglada fegisar (4-2 med ett argt ansikte).
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Heller ingen tabell, men Magic 8-ball använder jag fånigt mycket för att bedöma hur SLPs reagerar eller generell framgång.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,457
Location
Helsingborg
Jag har massor av generatorer här:


Använder personligsdragen mest. Haddock-konversationsguiden är nog den roligaste eller Crazy Gang Names.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
själv är jag barnsligt förtjust i kombo-tabeller, se t.ex. den bifogade 4d12-tabellen över attacker till nåt slags kung fu / mörk magi-tema.five-deadly-venoms.jpg
 

TobiasEkwall

Swordsman
Joined
26 Aug 2007
Messages
516
Jag har länge haft en förkärlek till kreativa men kanske inte helt nödvändiga tabeller och generatorer. Det kanske bästa exemplet på detta är s.k. Technobabbel, som ju är en stapelvara i många sci-fi-rollspel. Har till och med själv skapat en egen sådan tabell till Coriolis för ett tag sedan som jag slänger med för referens.

Men jag skulle tycka det vore kul att se vad mer det finns för bra exempel på "onödiga" tabeller. Vilka är era favoriter?
För att ge lite vägledning om vad jag syftar på så är det alltså:
  • En tabell eller generator som är baserad på tärningar/slump.
  • Syftet är inte att slå fram random encounters, skatter, utformningen på dungeons/grottor eller andra regeltekniska egenskaper.
  • Fokus är istället på att leverera en känsla för spelvärlden eller bara vara underhållande.
  • Tabellen går att läsa av utan någon djupare förkunskap om regler och spelvärld (man ska inte behöva konsultera en världsbok för att förstå tabellen).

View attachment 6574
Kul, just den tabellen har legat framme en del när vi spelat coriolis, så den har kommit till användning.
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
783
Jag har massor av generatorer här:


Använder personligsdragen mest. Haddock-konversationsguiden är nog den roligaste eller Crazy Gang Names.
Alltså Haddock-generatorn är ju värd allt guld i Belgien.
"Kryddanalfabeter!" är min nya favoritsvordom! 😃
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,715
Location
Göteborg
Jag har den inte, men T1000-fyndtabellen till Mutant:UA var typ det som gjorde spelet kul att spela. Och någon gång i forntiden fanns en liknande till någon version av DoD, fast med T100, och jag minns hur min rollperson släpade runt på ett dussin kopparringar med "Din för evigt" ingraverat på insidan, eftersom vi slog samma resultat hela tiden. Då tyckte vi mest det var dråpligt, men hade det hänt idag så hade man ju gjort en grej av det. Varifrån kom alla dessa ringar? Var det en kulturell grej, eller var det en specifik finsmed som massproducerade dem?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,369
Det här är en bra fyndtabell!

 

Enstoeringen

Prokrastinatör extraordinaire
Joined
12 Apr 2021
Messages
247
En småkul tabell - gömd bland massor (drygt 30 sidor) av ’Hex Crawl’-tabeller - i Ruin Masters är ’Time for pizza’-tabellen. Fick iallafall undertecknad att dra på smilbanden.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Jag har en från mitt Vampire scenario Hail Satan:

What kind of fucking Vampire batmobile do they drive?!
1. A big old truck like the one in Duel. Plenty of space to sleep during the day or to keep kidnapped hitchhikers. And you can ram motherfuckers of the road like nobody's business.

2. An old and beaten up Trans-am in sapphire blue. The Firebird logo is almost totally rusted off and it is cramped to sleep in but the car have that american muscle when you need it.

3. An old and moisture damaged RV with hidden weapons every-fucking-where. Yeah, you will smell funky after sleeping in it. But if you want a shotgun or a machete in your hand right now this is the car for you.

4. A Volvo V70 from 1990 with more rust than metal in the body. It is ugly, it is shitty and it makes you feel bad about not being a better vampire. But it blends in and it is practical.

5. Not a car but a bunch of motorcycles, the same number as the members of the coaterie. The bikes are mismatched, some of them are choppers and some toys from Korea, but they are all decorated with bats and pentagrams. You will have to sleep somewhere else but you can split up and cover more ground.

6. A haunted VW hippie van painted with disturbing psychedelic pictures and patterns. 1968 all the passengers were killed by a serial killer when they were in a drug induced stupor. They now haunt the car forever and will not let it be destroyed. When nobody is looking the ghosts repair the van and leave it somewhere the vampires will find it.
 
Top