Nekromanti Dilemman / Svåra val

Rektifier

Veteran
Joined
21 Jul 2018
Messages
5
Spelleder för första ggn, och det blev Mutant år 0, och av olika anledningar har gruppen delat på sig där en person har en roll i varje grupp. Nu har det blivit dags att sammanföra dessa två grupper och min plan är att tvinga spelaren göra sig av med en av personerna genom någon form av dilemma men har lite svårt att komma på ett bra upplägg.

Den enda jag kan komma på är klassikern med roddbåten:
Rollpersonerna blir tvingade att ta en roddbåt ut i vattnet men den håller bara för en mindre än så många som finns i sällskapet. Båten börjar sjunka och vattnet är rötskadat. Antingen får en dö eller så dör alla.

Har ni som är proffs på det här några ideer på svåra val eller bra dilemman man kan slänga in?


/Micke
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,957
Location
Linköping
Både förgiftas men när ni slutgiltigen hittar en motgiftsplanta så får ni bara fram en dos som räcker åt en person.

En person måste bli lärling/tjänare åt de gamle magikern för att han ska visa vägen genom labyrinten, men vem?

Någon måste gifta sig med kungens tjuriga svåger/svägerska för att säkra freden i riket, men inte nog med det, hen måste förföras först.

En person måste stanna kvar och försvara bron så att inga orcher kommer över innan kavalleriet kommer, men det är uppenbart att den utvalde inte kommer att kunna hålla ut (bra tillräckligt för att de andra ska undkomma såklart).
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
Du vill INTE lösa det här i spelet. Du vill lösa det på en meta-nivå grnom att prata med spelaren. I ditt exempel med båten, vad gör du om spelarna skjuter en helt annan spelares karaktär? Det här kommer bara leda till bråk om ni inte talar igenom det.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Waste not, want not. Jag hade låtit spelaren välja en och tagit över den andra som slp, och fasat ut denne ur gruppen men behållt den som en kontakt.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
Rymdhamster;n289104 said:
Waste not, want not. Jag hade låtit spelaren välja en och tagit över den andra som slp, och fasat ut denne ur gruppen men behållt den som en kontakt.
Det här är saken att göra.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Rymdhamster;n289104 said:
Waste not, want not. Jag hade låtit spelaren välja en och tagit över den andra som slp, och fasat ut denne ur gruppen men behållt den som en kontakt.
Så har vi också gjort. Bra med en reserv RP som kan komma in i spel senare. Mutant År Noll kan ju dessutom vara rätt dödligt så en backup kan behövas snabbare än man tror.
 

Rektifier

Veteran
Joined
21 Jul 2018
Messages
5
God45;n289094 said:
Du vill INTE lösa det här i spelet. Du vill lösa det på en meta-nivå grnom att prata med spelaren. I ditt exempel med båten, vad gör du om spelarna skjuter en helt annan spelares karaktär? Det här kommer bara leda till bråk om ni inte talar igenom det.
Ah shit tänkte inte på det.. bra där!
 

Rektifier

Veteran
Joined
21 Jul 2018
Messages
5
Rymdhamster;n289104 said:
Waste not, want not. Jag hade låtit spelaren välja en och tagit över den andra som slp, och fasat ut denne ur gruppen men behållt den som en kontakt.
Topp, så får det bli! Skönt att det finns folk som kan det här :D

Men svåra val vill man ju få in. Men utan dödlig utgång då. Om ni har andra bra exempel så är det bara att posta på. Förslag mottages tacksamt. :)
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,094
För att citera Goblin Punch, "Now that you've read a million words about dilemmas and are excited to insert them into your next session, I want to talk about why you shouldn't." Dilemman, speciellt lite sökta såna, är inte alltid nåt som spelare går igång på. Hans artikel innehåller dock massor av tips på hur man kan köra dilemman, om man ändå vill:
http://goblinpunch.blogspot.com/2015/07/the-5-types-of-ethical-dilemmas.html
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
zonk;n289139 said:
För att citera Goblin Punch, "Now that you've read a million words about dilemmas and are excited to insert them into your next session, I want to talk about why you shouldn't." Dilemman, speciellt lite sökta såna, är inte alltid nåt som spelare går igång på. Hans artikel innehåller dock massor av tips på hur man kan köra dilemman, om man ändå vill:
http://goblinpunch.blogspot.com/2015/07/the-5-types-of-ethical-dilemmas.html
Fast är det ändå inte lite skönt med dilemma-ångest? Det finns ju ett helt radioprogram med just det namnet på radio (Mix Megapol?) som är helt fantastiskt :)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Istället för att försöka tvinga fram situationer där spelarna måste välja mellan om de villbatt rollpersonen ska hugga av en hand eller en fot, försätt dem i situationer när de måste välja mellan egen vinning och andras välgång.

De vlir erbjudna massor av ammo och andra värdesaker för att leverera en mojäng till en person som vill ha den, men egentligen inte behöver den. Problemet är att den enda lojäng spelarna hittar är livsviktig för en annan bosättning. Döm bosättningen till döden, eller gå miste om belöningen?

Eller ge spelarna en supperhäftig kraftfull mojäng som dock kommer med ett pris. Typ ett kraftfullt vapen som läcker massiva kvantiteter radiak närmdet använts. Dem kan döda vilket zonmonster som helst med rötan kommer skjuta i höjden om de gör det. Och är inte det där ett jättevidunder påmhäg mot bosättningen just i detta ögonblick?
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Tycker Järnringen lyckades göra ett fantastiskt bra dilemma i Mutant UA´s Piritbok "Knegarfurstens sorti".

* SPOILERS *
Det visar sig att de som representerar det "goda" i staden haft ihjäl Knegarfursten med planen att skylla det på den "onde" Gangsterkungen i staden. Det blir alltså upp till RP att antingen hålla tyst och låta de "goda" komma undan med mordet, eller att hålla sig till sanningen och låta den "onde" fortsätta styra staden.
 

Wyldstorm

Swordsman
Joined
22 Apr 2003
Messages
786
Location
Skellefteå.
Bra tänkt att fråga, och de viktigaste svaren har du ju fått.. -Prata med spelaren etc..
(Denne har garanterat egna tankar om vad han vill göra & hur, och en av de viktigaste stegen för en SL är ju samförståndet med spelare...)

Det sagt, ditt (imho) största problem är valet av spel, SPECIELLT om du väljer att köra nån av dess "kampanjer".
Det vore INTE ett bra drag, då de innehåller många dåligt designade mekanismer & scenarios som baseras på spelare vs spelare & makt över andra spelare.
Jämfört med ditt nuvarande problem, så vore det lite att be om missförstånd & gräl mellan nya spelare.

Tror jag är den enda som vågar varna om att en av de heliga korna är maskäten, så.. Du är varnad. :)
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,128
Hehe, roddbåten är en klassiker.
Sl ”Båten börjar sjunka, det ser ut som om en av er måste hoppa ut, annars drunknar ni alla”
Spelare1”jag hoppa i, jag har gälar och simmhud!”
Sl: ”um, verkar som om båten fortsätter sjunka, en till måste hoppa”
Spelare 2:”jag hoppar, minngubbe har en flytväst så jag håller fast i relingen tills vi kommer iland”
Sl:”ääh, hm.. ur djupet ser ni plötsligt två elakt glittrande ögon, en jättelik mutantgädda anfaller de simmande!”
Spelare 3:”Vilken tur att jag har Djurkontroll! Gäddan kan dra oss iland!”
Sl:”*snyft*”
Spelare 4:”vilken tur att jag slapp använda min självuppblåsande gummijolle vi lootade ur det där sjöflygplanet för fem möten sen...”
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Wyldstorm;n289159 said:
Tror jag är den enda som vågar varna om att en av de heliga korna är maskäten, så..
M:Å0s brister har stötts och blötts så många gånger förut att det nu mest är som att sparka på en död hund.

Och de har fördelen att de är fullkomligt uppenbara så snart man läser reglerna; antingen är eet helt i linje med ens egen spelatil och allt är väl, eller så moddar man eller spelar något annat.
 

Rektifier

Veteran
Joined
21 Jul 2018
Messages
5
Rymdhamster;n289175 said:
M:Å0s brister har stötts och blötts så många gånger förut att det nu mest är som att sparka på en död hund.

Och de har fördelen att de är fullkomligt uppenbara så snart man läser reglerna; antingen är eet helt i linje med ens egen spelatil och allt är väl, eller så moddar man eller spelar något annat.

Jo, även jag som aldrig gjort det här förut har väl insett att allt inte är helt optimalt. Men jag leder det nog inte som det är tänkt. Utan att påstå att jag har någon stil över huvud taget så här tidigt in i rollspelandet så vet jag iaf att jag gillar skarpt att skriva ihop en övergripande story och specifika händelser mer än vad som väntas av M:Å0. Det viktigaste för mig är att spelarna har roligt och att det inte känns för uppenbart. :)

Det finns säkert bättre system för den här typen av upplägg men M:Å0 var det första jag tog för att jag gillar miljön, hyffsat lätt mekanik, det verkade finnas mycket klart och det var en klar fördel när jag som helt färsk ska börja med det här. Kommer inom sinom tid att kika på andra system.

Har försökt lyssna in mig på några poddar för att se vad det finns för stilar där ute och "The Adventure Zone" är nog den som gjort störst avtryck men lyssnar vidare i jakt på nya infallsvinklar och varianter på ledande.
 

Wyldstorm

Swordsman
Joined
22 Apr 2003
Messages
786
Location
Skellefteå.
Rymdhamster;n289175 said:
M:Å0s brister har stötts och blötts så många gånger förut att det nu mest är som att sparka på en död hund.
Hmm, underligt nog så varnades inte den nya spelledaren för uppenbara problemen som kan uppstå med de kampanjerna av nån annan...
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Rektifier;n289181 said:
Jo, även jag som aldrig gjort det här förut har väl insett att allt inte är helt optimalt. Men jag leder det nog inte som det är tänkt. Utan att påstå att jag har någon stil över huvud taget så här tidigt in i rollspelandet så vet jag iaf att jag gillar skarpt att skriva ihop en övergripande story och specifika händelser mer än vad som väntas av M:Å0. Det viktigaste för mig är att spelarna har roligt och att det inte känns för uppenbart. :)
Helt rätt, spelskaparnas vision gäller bara tills spelet är införskaffat, därefter är det din vision (eller jakt på vision) som är det enda som spelar roll.

Jag är helt på din linje med övergripande story och förberedda händelser vilket tenderar att kräva rätt mycket extraarbete med Fria Ligans material (även om jag fått intrycket att det som de skrivit till det senaste spelet, Svärdets Sång, verkar lite mer genomarbetat).

Det har tagit mig ett tag att vänja mig vid deras spelsystem, men jag har börjat tycka att det är rätt vettigt. Fast jag gillar att slå tärning lite offtare än vad de tänker sig, så jag moddar gärna reglerna till att man lyckas på 4+ för enkla grejer, 5+ för utmanande saker och 6+ först för riktigt svåra saker. Fast extraeffekter (så som extra skada och sånt) kan bara köpas för just 6:or.

Det har gjort det lite "speligare" vilket passar min egen smak.

Rektifier;n289181 said:
Har försökt lyssna in mig på några poddar för att se vad det finns för stilar där ute och "The Adventure Zone" är nog den som gjort störst avtryck men lyssnar vidare i jakt på nya infallsvinklar och varianter på ledande.
Mmm... the adventure zone är en personlig favorit! Och i synnerhet deras senaste serie (Pine guard) tror jag är mycket lämplig inspiration för en spelstil som passar Fria Ligans tänk rätt bra.

Vi spelar rollspel är också rätt bra. I synnerhet sessionerna där de spelar Coriolis (ett annat Fria Ligan-rollspel som är rätt likt M:Å0) samt senare delar av Konfluxsviten där de byter regelsystem till Svavelvinter (också ett Fria Ligan-rollspel).

Kan också rekomendera One shot Campaign som förvisso är ett helt annat spelsystem (Fantasy Flights Star Wars), men som har liknande tänk med att spelarna också kan bidra till berättandet på rätt spännande sätt.


Wyldstorm;n289184 said:
Hmm, underligt nog så varnades inte den nya spelledaren för uppenbara problemen som kan uppstå med de kampanjerna av nån annan...
Den nya spelledaren som redan är i full färd med spelet så pass att det är dags att gallra bland rollpersonerna =D Som sagt, har man väl läst det bör bristerna redan vara rätt uppenbara ;)
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Dilemman är vad dramaspel är gjort av. Eller snarare bomber, av vilka dilemman är en subtyp. Här är en bra tråd för att få igång tankarna på olika sätt att jobba med bomber: http://story-games.com/forums/discussion/comment/74973/ (diskussionen är på engelska).

Så det första du vill göra för att få in svåra val är att titta på rollpersonerna och fundera på deras drivkrafter. Vad är det de brinner för? Bra dilemmaspel kräver rollpersoner med starka drivkrafter. Om det enda dina rollpersoner är intresserade av är "pengar och äventyr" kommer du inte att kunna bygga bra drama. Det finns massor av spelstilar som inte kräver drama, så det är inte nödvändigtvis ett problem, men vill du ha drama så måste det börja med drivkrafter. Rollpersonerna måste bry sig om saker. Det värsta som finns för dramaspel är en rollperson som mest vill bli lämnad ifred och dra sig undan.

För att samla ihop info om rollpersonernas drivkrafter har du flera verktyg:
* Du kan titta på rollpersonens bakgrundshistoria. Var kommer hen ifrån? Har hen viktiga relationer som hen bryr sig om?
* Titta på rollpersonens historia i spel. Finns det frågor hen engagerat sig i? Personer hen hjälpt?
* Titta på rollformuläret. Höga värden i saker kan signalera sådant som är viktigt. Högt värde i Heraldik? Kanske fäster rollpersonen mycket vikt på släktband och familj. Högt värde i Bågskytte? Kanske är bågskyttekonsten i sig viktig? Var har han lärt sig detta? Vad skulle hon göra för att få träffa en legendarisk bågskytt?
* Undersök i spel. Lägg fram olika saker och se om rollpersonen nappar. Folk i nöd, förolämpningar mot rollpersonens heder, ideologiska konflikter, etc.
* Fråga spelaren.

En bra grej att utgå ifrån är också de fem moraliska sfärerna: auktoritet, lojalitet, rättvisa, skada och renhet.

När du sedan har lite idéer på saker som är viktiga för rollpersonerna är det bara att fundera på sätt att sätta dem i konflikt med varandra. På detta sätt får vi reda på vad som verkligen är viktigt för rollpersonen och vad hen är beredd att ge upp. Samma metod kan användas för att skapa konflikter mellan rollpersoner (viktigt för bra dramaspel), eller till och med konflikter mellan en rollperson och en SLP (RP-SLP-RP-trianglar!). Återigen, konsultera listan i tråden jag länkade till för inspiration.

Jag brukar ofta tänka i termer av rollpersoners "teman". Någon rollpersons tema är "frihet", någon annans är "familj" och en tredjes "besatthet". Men det är ett mer allmänt tankesätt som går bortom dilemman. Jag skulle säkert kunna skriva mer om det om folk är intresserade.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Rektifier;n289181 said:
Det finns säkert bättre system för den här typen av upplägg men M:Å0 var det första jag tog för att jag gillar miljön, hyffsat lätt mekanik, det verkade finnas mycket klart och det var en klar fördel när jag som helt färsk ska börja med det här. Kommer inom sinom tid att kika på andra system.
Det är inga större problem med M:Å0. Tvärtom är det ett av de mest välskrivna och välfungerande spelen som finns på svenska. Dessutom är det som påpekats tydligt. Att vissa andra spelare har upplevt eller hittat problem med spelet bör inte påverka ert spelande, om ni inte redan upplever någon form av hinder. Men det är en annan sak och det bör ni isf hantera när/om de dyker upp.

Givetvis finns det andra system som bättre/sämre stöder en viss typ av spelstil, men M:Å0 ligger hyfsat rätt placerat i mitten nästan oavsett vilken upplevelse man är ute efter så jag vågar påstå att ni har gjort ett bra val!

Det sagt är det inte fel att kika på andra system och prova andra spel. Det finns massor som är bra!
 
Top