Diket - Ett äventyr till valfritt spelsystem

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Hade rätt mycket dötid idag så jag knåpade ihop ett litet äventyr som handlar om ett dike. Jag tänkte att om jag nu ändå tagit mig tid att skriva det så kan jag lika gärna dela med mig av det. Kanske det kan leda till att någon får sig ett gott skratt :D


Diket
Detta scenario kan användas till de flesta system, såväl fantasy som historiska spel (man får då byta ut eventuella bilar mot häst och vagn) och nutid, till och med viss science fiction. Rollpersonerna behöver inte ha några stora tidigare erfarenheter och de behöver inte ha äventyrat tillsammans tidigare i stor utsträckning, även om det är en fördel att de känner varandra.

Bakgrund
Många bilvägar löper ofta sida vid sida med diken. Dessa diken har grävts för att leda vatten, oftast efter att det regnat. Vem som grävt just detta dike och hur länge det funnits är oklart. Det är även oklart hur många det var som hjälpte till att gräva det, eller exakt vilka redskap de använde sig av. Diket har hursomhelst funnits i minst ett tiotal år utan att någon tagit någon större notis om det.

Platsen
Diket finns beläget vid en större bilväg. Denna bilväg finns i sin tur på landsbygden. Exakt vilken landsbygd kan modifieras av spelledaren, men klimatet bör vara ungefär detsamma som norra Europas. Diket är ungefär en halv meter djupt och en meter brett. En liten rännil vatten rinner i dikets botten. På andra sidan diket finns en liten skog.

Rollpersonernas inblandning
Uppgiften som rollpersonerna har framför sig är att hoppa över diket. Varför de vill göra detta är upp till spelledaren att avgöra. Kanske vill de undersöka någonting i skogen, eller så kanske någon har slagit vad med dem att de inte klarar av det. Eller så kanske de tycker att det är rätt skoj att hoppa över diken.

Omständigheter
Slå en 1T4 på tabellen nedan för att se omständigheterna kring äventyret:

1. Det regnar, vilket gör marken hal och därmed blir det lite svårare att lyckas.
2. Många bilar kör förbi vilket ökar rollpersonernas motivation att lyckas. Man vill ju inte ramla inför andra människor.
3. Ett rådjur befinner sig på andra sidan. Detta gör inte hoppet svårare eller lättare, men rådjur är ju fina att titta på.
4. Det är natt. Hoppas att rollpersonerna tog med sig ficklampor, annars är det svårt att se vad man gör.

Slutet
Om rollpersonerna misslyckas med att hoppa över diket kommer de att hamna i det lilla vattendraget på dikets botten. Om de inte har gummistövlar på sig kommer de att bli blöta om fötterna. De kan naturligtvis prova hoppa en gång till, men risken finns ju att de då blir ännu blötare. Kanske det är bättre att gå hem och byta strumpor och försöka igen imorgon?

Om rollpersonerna lyckas hoppa över diket kommer de att bli väldigt glada över detta. Lyckan varar dock inte länge. De måste ju nämligen hoppa över diket ytterligare en gång för att ta sig hem. Kanske detta kan vara en god motivation för ett spännande fortsättningsäventyr?
 
Top