Nekromanti Digital karaktärsgenerator till Neotech - testa gärna

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Jag tror benhårt på mer digitala hjälpmedel i rollspel, så länge de är smidiga och utgår från vad man faktiskt behöver, så ett av mina pet projects har varit att få till en bra digital karaktärsgenerator. Nu äntligen har jag kommit tillräckligt långt med den till Neotech för att släppa den till allmän konsumtion. Den är långt ifrån komplett, inte buggfri, och är mer betoning på roliga, lättsmälta karaktärer än vad man behöver för långa kampanjer, men den använder de nya Neotech Edge-reglerna för karaktärer och den gör det väldigt lätt att slumpa fram galna karaktärer.

Testa gärna och säg vad ni tycker! Den är byggd så att det ska vara relativt lätt att skapa fler generatorer för olika spel framöver.

Gör din rollperson!
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
Ser bra ut. En sak jag hade önskat vore att få mer förklaringar av termer i och med att neotech Edge är sprängfyllt med slang. En sådan lista finns på subkulturer, men inte i andra fält.

Jag kanske är gammal, men jag fattade runt hälften av de möjliga utfallen i "genus". Vad är liksom "bissu" eller "bakla", och varför är "homo" ett genus och inte en läggning?
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
En sak till. Längst ned på sidan finns en massa dropdowns som säkerligen inte hör till rollpersonsgeneratorn, typ "utgivare", "värld" och "sorteringsprio".
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Ordförklaringar kommer det finnas fler av så småningom. Slumputfallen ska tas med en skopa salt, de är just slumpade och med glimten i ögat. De flesta, inklusive genus, är i slutändan ett fritextfält att skriva det man tycker passar bäst (angående Bissu: https://en.wikipedia.org/wiki/Gender_in_Bugis_society#Bissu).

Listan med dropdowns är generella för artikelsystemet, de finns där av en anledning för de som vill kontrollera specialgrejer. Kanske ska gömma den bakom en flik!
 

Monoceros

Veteran
Joined
25 Jun 2000
Messages
8
Location
Göteborg
Det ser ut som om "sysselsättningsperioderna" är på 4 år styck. Rollpersonerna blir antingen 20 år, 24 år, 28 år, etc.
Antar att det inte finns regler för kortare perioder, utan att man får husregla om man vill ha lite mer spridning på åldrarna?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Coolt!

Stavfel: Pandgender ska nog vara pangender, om det inte är något edgelingo :)
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Monoceros;n282315 said:
Det ser ut som om "sysselsättningsperioderna" är på 4 år styck. Rollpersonerna blir antingen 20 år, 24 år, 28 år, etc.
Antar att det inte finns regler för kortare perioder, utan att man får husregla om man vill ha lite mer spridning på åldrarna?
Det spelar egentligen ingen regelmässig roll hur många år en period tar, så i princip skulle man kunna välja det själv.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,912
Location
Sandukar
Stövelkatten;n282435 said:
Finns inga modifikationer för, ehm, "aktningsvärd" ålder alltså? Eller löses det på annat vis i reglerna? :)

Ålder är mer flytande i och med genterapi och genbehandlingar samt genombrott inom medicin. Om man har resurserna.
 

shirian

Veteran
Joined
29 Mar 2018
Messages
8
Jag gillar den starkt! Jag skulle tycka det var trevligt om den blev open-sourca (när spelet är utgett) så att man kan ta del av implementationen och eventuellt hjälpa till med utvecklingen.
 

Ortoceratite

Veteran
Joined
25 Dec 2022
Messages
4
Jag tror benhårt på mer digitala hjälpmedel i rollspel, så länge de är smidiga och utgår från vad man faktiskt behöver, så ett av mina pet projects har varit att få till en bra digital karaktärsgenerator. Nu äntligen har jag kommit tillräckligt långt med den till Neotech för att släppa den till allmän konsumtion. Den är långt ifrån komplett, inte buggfri, och är mer betoning på roliga, lättsmälta karaktärer än vad man behöver för långa kampanjer, men den använder de nya Neotech Edge-reglerna för karaktärer och den gör det väldigt lätt att slumpa fram galna karaktärer.

Testa gärna och säg vad ni tycker! Den är byggd så att det ska vara relativt lätt att skapa fler generatorer för olika spel framöver.

Gör din rollperson!
Hur går det? :-D
 
Top