Nekromanti Differential Backup

Unfair

Hero
Joined
3 Jan 2009
Messages
1,107
Location
Göteborg
Ok. Detta är ovanligt och frustrerande: Ett väldigt simpelt problem, som inte Google har kunnat hjälpa mig med.

Jag vill ha ett program, som gör en backup.

Backupen ska vara differentiel, med det menar jag att den inte ska kopiera filer som redan finns på mål destinationen, för det känns onödigt.

Den ska ta en backup på en mängd mappar och filer, av en total storlek på strax under 2 TB. Mål destinationen, är en NAS på samma nätverk, med en hårdisk med ca 2.7 TB ledigt utrymme. Den ska kopiera hela filstrukturen som den är, med mappar och filer. Det ska helst köra på windows men någon form av debian linux/gnu går bra.

Detta låter otroligt simpelt i mina öron i alla fall, men alla program jag hittar online som ska göra detta tycks vara skrivna av någon totalt från vettet och misslyckas med de mest simpla saker så som (dessa är saker som jag stött på):
  • Antingen så kan programmet inte göra det differentielt utan vill kopiera allt alltid, vilket tar timmar.
  • Eller så försöker programmet använda mer än 2.7 TB, och får slut på utrymme, detta främst vid 2:a backupen.
  • Eller så försöker programmet skapa någon mystisk fil på min source som jag inte vill ha, den är troligen något register men den tar ofta 30+min att skapa och jag ser inget syfte med den.
  • Eller så crashar programmet utan anledning och utan bra meddelande.
  • Eller så är det spyware / massor av adds eller liknande suspekt stuff jag inte vill ha.
  • Eller så är det på mystiskt språk endast, typ spanska.
  • Eller så har det en miljon andra inställningar och omöjliga menyer som gör så att jag aldrig kan hitta de inställningar jag vill eller ens vara säker på att de inställningarna finns.
  • Eller så ger det mystiska errors som inte säger något annat än att det inte vill, och sen avbryter backupen.
  • Eller så försöker det zippa allt.
  • Eller ändrar om hela filstrukturen och skapar nya mappar etc.
  • Eller så är programmet bara skrivet på något mystiskt sätt som är totalt opraktiskt för filer större än diskettstorlek, och tar oändligt många timmar.
Jag vill egentligen bara att första kopieringen ska göra samma som ctrl+c -> ctlr+v. Och alla därefter bara kopiera över det som ändrats. Inga avancerade saker kan man tycka.

Ett plus vore ifall programmet hade inbyggt schema läggnings system (99.9% tycks ha detta), men det är inget måste, kan starta det manuellt en gång i veckan om det vore så.
Ett annat plus vore ifall programmet kunde pausa mitt i en backup, och sedan återuppta senare, detta borde inte vara något problem då den ska kopiera differentiellt vad jag kommer på. Men i värsta fall så får det ta en massa timmar i ett sträck.

Känner du till ett program som gör det jag vill? Eller måste jag skriva det själv?

Hoppas jag inte låter allt för frustrerad, men det är frustrerande med tanke på mängden timmar jag lagt ner på att ingenting fungerar. Svaret kommer säkert vara något inbyggt Windows verktyg.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,480
Location
Rissne
Jag har nog bara gjort sånt på linuxburkar. Jag använde rsync då. Jag tror inte att rsync skapar något slags konstiga indexfiler eller så, men jag är inte supersäker.

Wikipediasidan listar ett gäng GUI-verktyg. Jag använde Unison i Ubuntu, men det ska finnas en windowsversion.
 

Unfair

Hero
Joined
3 Jan 2009
Messages
1,107
Location
Göteborg
krank;n97483 said:
Jag har nog bara gjort sånt på linuxburkar. Jag använde rsync då. Jag tror inte att rsync skapar något slags konstiga indexfiler eller så, men jag är inte supersäker.

Wikipediasidan listar ett gäng GUI-verktyg. Jag använde Unison i Ubuntu, men det ska finnas en windowsversion.
Kollade efter windows versionen du nämnde (vill helst kunna köra det från windows då jag använder det mer). Efter att ha grävt runt på en flertal sidor, och kört 4st exe filer (3st för att fixa bibliotex/dll filer som första programmet behövde och inte hade självt). Så är det startat nu. Det tycks vilja göra en indexerings fil, men forhoppningsvis så tar det inte allt för lång tid och fungerar i alla fall. Förstår fortfarande inte hur det kan vara så avancerat. Men hoppas att det fungerar i alla fall.
 

Unfair

Hero
Joined
3 Jan 2009
Messages
1,107
Location
Göteborg
Uppdatering. Programmet, "(svarar inte)" efter att ha kört i någon minut (under tiden den bara sa, "looking for changes"). Ska testa att tvångsavsluta och köra igen.
 

Unfair

Hero
Joined
3 Jan 2009
Messages
1,107
Location
Göteborg
Efter att ha experimenterat och läst runt lite så tycks det som att den (unison rsync) kommer behöva använda ssh om den ska kunna föra över något utanför min dator, och den har inte någon ssh client i sig, så vill jag använda unison så kommer jag behöva komma på hur jag ska installera en ssh client som den kan ansluta till och använda, vilket jag inte hittat någon information om. Och även då så vet jag inte om det kommer fungera (resten av programmet har på windows inte varit så övertygande utan ganska klumpigt och buggigt).
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,562
Om du är OK med kommandoraden så rekommenderar jag Robocopy. Tror den finns med som standard i Windows idag, annars så är det bara att hämta hem den, den är gratis. Lägg kommandot i en batchfil, och schamalägg sedan den (finns schemaläggning i kontrollpanelen, Administrative tools -> Task scheduler).

Kommandot borde vara något i stil med (observera mellanslaget före *):

robocopy c:\MinaData x:\MinaData * /s /r:3 /w:3 /mir

Den borde göra exakt vad du vill.

Robocopy är den enda backup jag använder och den enda jag behöver.
 
Top