Dunder&Drakar Det här med multiklassning

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,270
Location
Göteborg, Lindome
Medan jag satt här och skrev regler för hur man mixar klasser i Dunder & Drakar, slog det mig att jag nog inte använder begreppet "multiklassning" på rätt sätt.

Det finns två sätt att vara mer än en klass i Dunder & Drakar. Man kan ta ett knep som ger en liten kryddning av en annan klass eller man kan bygga sin gubbe från början som en hybrid av två halvklasser.

Den första metoden har jag alltid tänkt på som multiklassning, men när jag sitter och funderar på det, är det ju en helt annan mekanism än multiklassning i D&D 3.x eller 5e.

Så nu funderar jag på att låta begreppet "multiklassning" vara ett överordnat begrepp för att mixa klasser och låta metod 1 heta "sidoklassning" istället. Så man har en grundklass, tar ett sidoklassknep och har nu en sidoklass.

Kommentarer på det?
 

Kalil

Swordsman
Joined
13 Oct 2000
Messages
442
Location
Malmö
Jag tycker att multiklassning exklusivt är metod två. Att ta ett knep som ger en förmåga från en annan klass är inte multiklassning, du är fortfarande enkelklass. Knepen behöver inte nån speciell etikett eller namn, dom är knep helt enkelt.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,270
Location
Göteborg, Lindome
Jag tycker att multiklassning exklusivt är metod två. Att ta ett knep som ger en förmåga från en annan klass är inte multiklassning, du är fortfarande enkelklass. Knepen behöver inte nån speciell etikett eller namn, dom är knep helt enkelt.
Två invändningar (eller klargöranden). Knepen behöver någon slags etikett eftersom du bara får ta en sidoklass (om du inte är människa). Dessutom gör knepet att du även anses tillhöra sidoklassen när du plockar talanger och knep i fortsättningen. Så det är lite mer än bara en förmåga från sidoklassen.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,476
Location
En mälarö
Jag har alltid tyckt att multiklassvarianten som introducerades i och med v.3 (dvs att man när man får en till level så kan man under vissa omständigheter lägga den på en helt ny klass och kommande levlar får man potionera ut mellan de klasser man har hur man vill) är klart överlägsen. Men den funkar inte om man har olika xp-kostnader för olika klasser. Jag vet inte hur det funkar i Dunder och drakar. Är det olika xp-kostnad där?
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,270
Location
Göteborg, Lindome
Jag har alltid tyckt att multiklassvarianten som introducerades i och med v.3 (dvs att man när man får en till level så kan man under vissa omständigheter lägga den på en helt ny klass och kommande levlar får man potionera ut mellan de klasser man har hur man vill) är klart överlägsen. Men den funkar inte om man har olika xp-kostnader för olika klasser. Jag vet inte hur det funkar i Dunder och drakar. Är det olika xp-kostnad där?
I Dunder & Drakar är det samma EP-tabell för alla klasser.
Men när du säger att 3.x (och 5e) versionen av multiklassning är överlägsen, vad jämför du med då? AD&D2?

Grejen i Dunder & Drakar är att inte bara är EP-tabellen samma för alla klasser, vad du får välja vid varje grad över 1 är ju också samma. En nyttotalang för klassen vid grad 2, en attacktalang för klassen vid grad 3, ett knep vid grad 4, osv. Så effekten av att ta en distinkt grad av en annan klass jämfört med att räknas som en annan klass (och få ett bredare urval) skulle ju bara vara svagare val.

Men sedan har vi ju det stora problemet med 3.x multiklassning. Alla förmågor man får vid grad 1. Jag har själv byggt många rollfigurer i 3.x och vet att multiklassning av en grad 1 här och en grad 1 där var det absolut effektivaste sättet att bygga på. Min rackare hade ingen annan anledning att ta en grad barbar, en grad jägare och en grad krigare, än att de gav förmågor som gjorde henne mycket starkare.

Vilket har ju fått Wizards att skruva och skruva på grad 1 av klasserna. Det blir en designbegränsning. För lite, så blir klassen tråkig att spela. För mycket och alla vill plocka en grad av den (hejsan Hexblade). Så vill jag inte ha det i Dunder & Drakar.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,270
Location
Göteborg, Lindome
Man kan ju konstatera att teamet bakom D&D3 ville begränsa det där med att level-dippa. Så man lade till brutala XP-avdrag om man inte balanserade graderna bland sina klasser. Och förstörde det genom att införa Favored Class. Plus att man skapade industriella mängder av klasser som bara var till för multiklassning.

Min Lydia den lilla som nämndes ovan, brydde sig inte om några avdrag eftersom hon var halvling och hade rackare som gynnad klass. En grad (eller två) av en annan klass här och där spelade ingen roll. Och hon hade ingen genomtänkt story om varför hon plötsligt kunde alla dessa nya grejer. Hon var en optad stridsmaskin.

Jämför det med gnomen Snorre som jag spelade i en kort D&D4-kampanj. Han var besatt av teleportation. Älskade upplevelsen av att teleportera. Så han var hybrid Warlock (Fey)/Swordmage med en sidoklass av Bard (för att... han var gnom?). Den killen kunde teleportera. Jag tror att hans rekord var fyra gånger på en stridsrunda. Han älskade det. Och hans multiklassning hörde intimt ihop med hans story, inte med någon optning.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,385
Okej, så jag antar att ingen hade några egentliga synpunkter på vilka ord jag använder för att beskriva detta? :cool:
Bara kalla det inte Dualclassing för då kommer jag bli förvirrad av 2ed AD&D flashbacks.
 
Top