Nekromanti Det här med Alver (delvis om Fenix 4/20017)

LordTengel

Swordsman
Joined
26 Jan 2003
Messages
526
Location
Linköping
Som Helmgasts alvansvarige[SUP]TM[/SUP] är jag lite nyfiken på om det är någon som har läst artikeln om den alviska Förbannelsen i senaste numret av Fenix? Jag skriver inte det här inlägget i första hand för att få beröm, utan för att få veta om det som står i artikeln känns logiskt och passande med vad som sedan tidigare etablerats om Eons alver? Vad tyckte ni om reglerna?

Min ambition är att artikeltexten, i utökad form, ska vara med i den kommande boken om alviska rollpersoner. I grund och botten vill jag hålla mig till att det som publicerats i Fenix ska vara kanon, men om det har smugit sig in någon rejäl dumhet i artikeln så får jag förstås ha ett öppet sinne för att ändra det till bokversionen. Så, någon feedback på området? Ta chansen att påverka! :)


Min nästa fråga är mer allmän: Alviska rollpersoner - vad förväntar ni er av en sådan bok? Vad vill ni ha med? Vad behöver ni för material för att få gott stöd i hur man kan spela en alv i Mundana, vilken typ av råd är intressanta? Vad saknar ni vad gäller information om alverna?

All feedback är mycket uppskattad, jag hoppas på att kunna lägga i en extra växel med skrivandet på det närmaste!
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,673
Location
Eslöv
Jag har inte läst artikeln, men vi kan säga såhär om alver.


Vad jag behöver
Alla alver, varje unik ätt (utom Pyar, såklart) borde ha en egen tabell att rulla på. En Leream-tabell, en Sanari-tabell, etc, där man, likt Tauperna, kan välja att slå sina tabell slag istället för på de vanliga. Dessa ska såklart vara skräddarsydda så det känns riktigt alviskt, och hjälpa spelaren förstå vad som är just unikt med dessa alver, deras kultur, etc.

Mentor-systemet var också riktigt coolt i alv-boken, så de vill jag definitivt att det ska behållas fortfarande. Kanske det ska ersätta/komplementera systemet med 'bakgrund' i grundboken?

Förbannelsen behöver mekaniska aspekter, och likaså det faktum att man kan vara skitgammal. Vet ej om det kanske inte ingår i Eons vision längre, men en grej med alver och dvärgar var ju att man fick mer poäng/händelser än vanliga kortlivade nissar.

Hur lever alver som vanligtvis inte lever bland människor, om de tvingas att göra så? Hur lever tex. en Sanari som flyttar till en människostad? Hur påverkar det alven? Finns det enklaver med icke-pyar i människostäder? Även om culture gaming är ball vill nog många spela alver utanför alvstäderna.

En Thism-alv som citeras säga "Gyckla Kiriya, gyckla!"

Vad jag inte behöver

Beskrivningar av hur alver gör jäst fisksås, samt vilket typ av bröd de äter med sagda jästa fisksås.

Två paragrafer var till 18 olika livsprinciper (inkorporera detta direkt i karaktärsgenereringen istället) och ett dussin olika talesätt.
 

Hikage

Veteran
Joined
2 Mar 2011
Messages
150
Tack för att du fick mig att köpa Fenix. :p

Jag har svårt att separera vad som är nytt och vad som är gammalt. Det kanske är en bra grej? För min del kändes det som en bra introduktion till alver och förbannelsen, speciellt för nya spelare och spelledare. Jag gillar att du förtydligat lite hur Alviska ögat fungerar, med tillhörande svårigheter.

?Sen kan jag bara hålla med om vad Mundo skriver. Förbannelsen får lite mekaniska effekter iom att alver inte kan höja välmående. Det i sin tur ger lite inblick i hur det är att vara alv och att de kräver lite större positiva händelser för att väga upp allt det dåliga som händer runt om dem. De sover inte bort att deras vän dog över en natt (det gör väl iofs inte människor heller men regelmässigt kan man det!).

Ska fundera vidare på vad som mer kan behövas i en ny bok.
 

Kuma

Veteran
Joined
29 Jan 2015
Messages
123
Jag vill ha regler. Regler enligt det nya regelsystemet som ersätter de gamla.

Jag tycker även att det system för ålder/inåtvändhet som nämns i artikeln, där all den erfarenhet, kunskap och skicklighet som alven kan ha samlat på sig under sitt omänskligt långa liv, endast återspeglas i en handfull frivilliga poäng per nivå välmående man går ner ("närmar sig inåtvändhet"). Alltså inte ens tillräckligt många poäng för att höja en färdighet över 15 vid karaktärsskapandet, för en hel livsperiod som dessutom för någonting regeltekniskt negativt med dig. Låt gå för att man inte kan göra alven allt för OP, men det som står skrivet känns rätt futtigt i sammanhanget.
Tl;dr: what Ymir said.

Vad jag inte vill ha är för mycket fluff. Det finns redan källmaterial för fluff till tidigare upplagor av spelet (2 alv-moduler!) som inte borde vara alltför out of date.

Mundo;n253740 said:
Vad jag inte behöver

Beskrivningar av hur alver gör jäst fisksås, samt vilket typ av bröd de äter med sagda jästa fisksås
Detta är ett fantastiskt exempel på fluff som inte behövs i en ny alv-bok. Jag är i ärlighetens namn osäker på om det hade behövts i de gamla, ens... ????
 
Top