PROMOTION Destined: BRP för superhjältar

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,506
Location
Göteborg
Nu har Mythras-baserade Destined haft premiär på DriveThruRPG! Det är alltså superhjältar i BRP-tappning, för första gången (tror jag) sedan Superworld släpptes 1983.

Boken är skriven av Mike Larrimore (Traveller, Mythras, M-SPACE) och Brian Pivik (flerårig redaktör på The Design Mechanism).

Reglerna bygger på principen att superförmågor alltid är aktiverade - utan någon kostnad - men kan boostas genom att spendera Power Points. Hjältenivån går från Street Level till Paragon (typ Spindelmannen).

Boken släpptes igår och gick direkt upp på andraplatsen hos DriveThru:

https://www.drivethrurpg.com/m/product/389311

Faktum är att jag har svårt att tänka mig en bättre skribent för ett superhjältespel än Mike Larrimore. Han har ett livslångt intresse för superhjältar, en gedigen skrivutbildning och en bra känsla för spelmekanik. Jag är visserligen väldigt partisk, men det här är verkligen rätt person på rätt plats.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,420
BRP och superhjältar har alltid känts som en udda kombination för mig, även om jag spontant inte riktigt kan säga varför. Hur har man gått till väga utöver just Power Points och konstant aktiva superförmågor?
Jag tror att det går att göra (givet bred definition av BRP) - t.ex. en utveckling av The Troubleshooters.

Men med all respekt för Mythras, som är grymt bra på det det spelet vill göra, så känns det som en konstig motor för superhjältar.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,506
Location
Göteborg
Jag är tyvärr superhjälteanalfabet, så jag är inte riktigt rätt person att svara. Men generellt tycker jag att BRP funkar bättre för kraftfulla karaktärer än man tror. Öser man på med många poäng och bra skydd mot skador, så är det inga större problem.

Mythras har dessutom både Luck Points och Mook Rules, vilket ger hjältar ännu fler fördelar. Strider i Mythras känns väldigt dynamiska med Special Effects, så det borde göra slagsmål mellan superhjältar både kreativa och spännande. Långt ifrån pingpong. Men det blir kanske mer gritty superhjälteberättelser än med en del andra spel.

Däremot upplever jag inte att reglerna är särskilt krångliga i Destined. Att bygga en superhjälte känns mer som att välja spells med lite extra tillbehör.

Själv ser jag fram emot att använda alla förmågor till roliga utomjordingar.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,506
Location
Göteborg
Här kommer några reflektioner från Mike Larrimore angående BRP, superhjältar och Power Levels:

Gilbetron said:
How does [Destined] compare to other existing superhero RPGs? Hero, M&M3, Icons, Prowlers & Paragons, FASERIP, Cortex, etc. It's a Mythras game, so that gives me some hints.

I'm most curious about how it is in actual play, but I might have to wait a bit for that!


DirkLancer:
This is probably not helpful, but your statement about it being a Mythras game is spot on.

There is more of an element of danger in combat because even the most durable of heroes are not invulnerable, and battle is more tactical.

The thing that inspired me to explore superheroes in Mythras was the famous hallway fight from season 1 of the Netflix Daredevil series. I was thinking about what system could do that fight justice and Mythras immediately sprung to mind.

But as we developed it and playtested it I was also getting feedback from players on how much it felt like a superhero game. They felt capable and heroic, but still knew going into battle with a large group of well armed thugs was dangerous. That was the balance we were looking for and I was happy we seemed to find it.

I am a big fan of superhero games, going back to the original Superworld and Marvel FASERIP, but I felt like a lot of them lacked risk and tension. Or there was a balance issue between your ultra powered heroes and the unpowered vigilantes. While that would be true in reality, it's not fun for the player when their masked normal person can't damage any of the threats or they get knocked out of every fight. That's also the reason we went for the power level we did and created powers that "non-powered" heroes can take to make them feel useful and potent.”


Läs hela diskussionen här: https://forum.rpg.net/index.php?threads/destined-rpg-out-mythras-supers-rping.896351/post-24339304
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,831
Location
Off grid
Mythras har dessutom både Luck Points och Mook Rules, vilket ger hjältar ännu fler fördelar. Strider i Mythras känns väldigt dynamiska med Special Effects, så det borde göra slagsmål mellan superhjältar både kreativa och spännande.
Problemet jag har med BRP är att det skalar ganska dåligt. Måttstocken brukar vara från dålig människa (30% chans) till awesome människa (100% chans) och ungefär samma spann för skada/effekt.

Att klämma in superhjältar i det sammanhanget blir inte riktigt görbart utan man tvingas göra separata förmågor/regler för extremfallen.

Det verkar vara så Mythras har gjort men för min del låter det som att spelets huvudfunktioner hängs på en motor som inte är byggd för det!?

Men jag har så klart inte spelat det….
//EvilSpook
 
Top