Den vita natten [Recension]

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
Scenario: Den vita natten
Av: Gabrielle De Bourg
Till: Skrômt
Utgivet av: Bläckfisk Förlag

Spelarkaraktärerna är medlemmar av en familj med gamla pengar som allihop närvarar på en släktmiddag i familjens nyligen renoverade gamla herrgård. Middagen kommer urarta när en malign övernaturlig kraft kopplad till familjens gamla synder återvänder för hämnd i form av en Vit fru. Det finns dock mer än ett monster på herrgården och natten kommer sluta med att familjens synder släpas ut i ljuset eller att hela herrgården bränns till marken i en handling av katharsiskt våld.

Det här är fet urban fantasy skräck med rejäla rötter i svensk mytologi. Det är allting som Skrômt lovar att vara. Scenariot behandlar flera väldigt jobbiga och potentiellt problematiska ämnen med en skicklighet som gör det oförvånande att Gabrielle De Bourg var mångfaldskonsult på Skrômts grundbok.

Jag älskar detaljen att författaren vet hur godmansskap fungerar och att det är en viktigt detalj på vägen till en full hemsökt herrgårds situation. Det är precis den typen av sak som får mig att känna att ett scenario är realistiskt. Men mycket viktigare än sådana detaljer är att det här är ett väldigt öppet scenario anpassat för moderna spelare som ändå är lätt att använda vid bordet. Vill du spela ett hemsökt hus scenario 2020 är det här rätt val.

5 av 5
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,711
Location
Eskilstuna
Du ligger i idag! Tack för att du tar dig tid! :D

gabrielledebourg är grym! Känns som att hon slog huvudet på spiken vad ett Skrômt-scenario är tänkt att vara – och därtill gjorde det med intressanta idéer, bra upplägg och lysande helhet.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,236
WOW! Full pott! Det här värmer verkligen! Blir så glad att du inte bara gillar det, utan att se att allt också går hem, från grunden i nordisk mytologi till viktiga detaljer och att hantera mängden tunga ämnen.

Det var jätteroligt att få vara med och jobba med Skrômt och det gläder mig verkligen att se att resultatet tas emot så här bra! Bläckfiskarna var också jättebra stöd i processen och gjorde ett superbt jobb för att lyfta äventyret. Måste också ge cred till Alba Lange, där det var kul att få jobba väldigt nära en illustratör med att ta fram karaktärerna och vilka de var!

(Fint också att du tog upp detaljen om godmanskap; det kommer då en familjemedlem till mig är god man. Så spännande att se hur ens egna erfarenheter kan lysa igenom)
 
Top