Den stora tråden om rollspelspoddar

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,847
Location
Nordnordost
Samtalapoddar missgynnas uppenbarligen av kategorierna i omröstningen. Till 2021 års omröstning vill jag se fler relevanta kategorier för samtalapoddar, till exempel:
  • Bästa ämne
  • Bästa analys
  • Bästa nyhetsrapportering
  • Bästa gäst
  • Bästa tangent
  • Bästa sopprecept
Fast gruppen "Vi lyssnar på rollspel" handlar inte alls om pratpoddar, det är bara för APor.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,401
Location
Stockholm
Mitt bästa pandemipoddtips: När ni pratar över Skype eller nått, men spelar in lokalt, klappa händerna tre gånger innan ni börjar snacka. Det gör det mycket lättare att synka ljudspåren, och minskar felmarginalen jfm att bara klappa en gång.
 
Last edited:

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,225
Location
Örebro
Samtalapoddar missgynnas uppenbarligen av kategorierna i omröstningen.
Värt att sägas att gruppens primära syfte är ju AP-poddar och det var därför som den kom till. Det är först efter hand som diskussionspoddar kommit in mer, även om de i ärlighetens namn inte har samma fokus. Det är ungefär som brädspel här på Rollspel.nu - det är inte tabu att tala om det, men de diskussionerna syns inte likaväl.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,225
Location
Örebro
Nu tror jag ju att admins för gruppen är öppen för fler förslag, men jag rent privat kan tycka att omröstningarna är många och långa. Det innebär att lägga till många kategorier till - när det fortfarande saknas för AP-poddarna i min mening riskerar att urvattna det ytterligare. Säger jag som AP-älskare då.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
Jag sålde mina Eon-böcker när jag skulle köpa kamera, och att recensera spelet baserat på 20 år gamla minnen är kanske lite väl ...
Kan jag basera alla mina fördomar om DnD på att ha spelat DnD 3 runt millenieskiftet kan ni gott recensera Eon på samma premisser. :)

Äh, skippa facebookgruppen då, wrnu kan väl ha sin egen samtalspoddsgala :)
Kör hårt! WRNU-galan kan gott organiseras med större mål! Jag röstar på fem pris: Bästa tråd, mest produktiva forumit, bästa flame war, bästa definition och mest urspårade tråd.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,847
Location
Nordnordost
Kan jag basera alla mina fördomar om DnD på att ha spelat DnD 3 runt millenieskiftet kan ni gott recensera Eon på samma premisser. :)
Nog för att Eon säkert fått sig en släng av sleven när vi suttit och raljerat på småtimmarna. Men om vi faktiskt kallar det recension så måste jag katten kika genom spelet först i alla fall.

Och vad gäller DnD så är det nästan att jag skulle säga att varje version är ett nytt spel som återanvänder logga och en del troper från franchisen. Jag skulle inte ge mig på att spela tredje utgåvan igen, men jag hade lätt hakat på 0e, 1e och 2e. Möjligen hade jag varit med på att testa 5e också, men jag tror inte jag kommer att bli kär där.
 

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
500
Iom att tråden nu ska vara allmänt om poddar och inte bara forumiternas egna så vill jag tipsa om några generella diskussionspoddar på engelska som jag följt under åren.

PoddBeskrivning
Saving the GameEn kristen podd om hur man får in kristna teman i spelet. Rekommenderar serierna om de sju himmelska dygderna respektive de sju dödssynderna. Nyligen avslutad.
Gameable Disney PodcastDe går igenom Disneyfilmer och pratar om hur man skulle kunna göra om dem till rollspelsscenarier. Ringaren av Notre Dame och Atlantis är särskilt intressanta avsnitt. Lite jobbigt att gräva sig tillbaka igenom tumblr-arkivet. Död.
Role Playing Public RadioAllmän, trevlig och nu rätt gammal. Började med teman och kom sen mer in på spelskapande. Navet i ett kluster av olika sorters rollspelspoddar från samma gäng. Igång.

Det finns några andra trådar med såna här rekommendationer, t.ex. den här och detta inlägget. Dom orkar jag dock inte systematisera och kolla om länkarna funkar ännu eller var de ens finns. Kanske inte är helt nödvändigt heller. Känn dig hågad! :)
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
953
Min rumskompis lyssnar mycket på System Mastery, en podcast som gör extremt detaljerade recensioner/analyser av gamla usla rollspel. Jag har bara lyssnat på deras avsnitt om Tunnels & Trolls, som dock var fantastiskt.
Deras sågning av 1:a utgåvan av WFRP var också riktigt kul, och det säger jag som ett (låt vara inte okritiskt) fan. :D
 
Top