Nekromanti Den sista gryningen(försök till mindre rollspel)

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,946
Location
Örebro
Den sista gryningen(försök till mindre rollspel)

Projekt: Den sista gryningen

Tanken med ovanstående spel är att skapa något som handlar om berättelsen omkring en plats sista dagar. Som det ser ut nu är spelet ganska ofärdigt liksom det mest är ett försök till att skapa något själv. Detta är även anledningen att jag visar upp det, för att lära mig något om spelskapande. Meningen med spelet, om det blir klart någon gång, är att det ska vara ett spel som är lätt att plocka fram om någon person skulle falla bort plötsligt.

Skulle vara tacksam om någon orkade kika på spelet som det ser ut nu och lämna en kommentar. Kan meddela att det kan vara en del stavfel och dylikt liksom det kan verka ogenomtänkt vilket det förmodligen är då det skapades utifrån en tanke jag fick ganska nyligen.

Det jag vill veta om någon kikar på det är om det påminner om något spel och i så fall vilket? Detta för att kunna läsa på om det spelet istället.

Vad som verkar bra liksom vad som verkar dåligt med spelet samt om det i sitt nuvarande stadium är något att fortsätta på eller om det verkar för okoncentrerat för att spela liksom bygga vidare på.

Den sista frågan blir således, om det är värt att bygga vidare på liksom vad som kan behöva förändras, förtydligas och tillföras för att skapa ett något mer komplett spel.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,690
Location
Göteborg
Re: Den sista gryningen(försök till mindre rollspel)

Wow! Jag är imponerad. Snyggt tema, naturlig inramning av berättelsen, inbyggt endgame, och intressant konfliktmekanism. Jag har fler kommentarer och kommer att återkomma senare med dem, om inte annat så ikväll. Men som första tanke känner jag "Det här vill jag spela!" Och inte bara för att jag vill uppmuntra andra spelmakare i Örebro, utan för att det verkar vara ett riktigt skönt lir. Jag kan genast komma på ett helt gäng intressanta platser och saker som kan hända med dem. Ett hippiekollektiv som ska demoleras, en liten by som kommer att invaderas när grannlandets arméer kommer, en restaurang som kommer att gå i konkurs.

Fan, det här önskar jag att jag hade kommit på själv. :gremsmile:

Har du funderat på att ta med flashbackscener i mekaniken? De där utsidemarkörerna kan kanske användas till det? Jag tror att flashbackscener kan vara guld för att etablera starka känslomässiga band mellan karaktärerna och platsen. Två älskare som förlovade sig på platsen, en gammal kvinna som växte upp där, en utomstående som anlände dit och gjorde den till sitt hem, och så vidare.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Re: Den sista gryningen(försök till mindre rollspel)

Gillar det mycket också. Det där ser jag direkt att det skulle vara kul att spela. Bra jobbat! Tusan, jag skall nog ta och sno en del av det där tror jag... Mycket trevligt sätt att koppla sig själv till plats och andra.

Konfliktsystemet: Jag fattar inte helt hur det är tänkt att fungera, hur många kort man drar/visar och vilka konsekvenser som ges. Har du lust och dra ett exempel?
 
G

Guest

Guest
Re: Den sista gryningen(försök till mindre rollspel)

Har bara skummat igenom dokumentet lite snabbt men jag tycker grundpremissen är awesome. Listigt att utgå från en geografisk plats och bygga upp scenariot från detta.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Den sista gryningen(försök till mindre rollspel)

Stövelkatten said:
Har bara skummat igenom dokumentet lite snabbt men jag tycker grundpremissen är awesome. Listigt att utgå från en geografisk plats och bygga upp scenariot från detta.
+1

/solvebring som nästan blir lite avundsjuk. :gremsmile:
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Re: Den sista gryningen(försök till mindre rollspel)

Platsen är skitbra, men jag skulle nog lika gärna spela detta runt ett Fenomen. Det blir kanske lite större scenarion, men att spela Brat pack, Disco, Kartago, Hansan eller motsvarande skulle vara ascoolt.

Fast det skulle nog kanske vara att trasa sönder konceptet... Det kanske blir för stort och inte tillräckligt tight och intensivt.
 
G

Guest

Guest
Re: Den sista gryningen(försök till mindre rollspel)

Ram said:
Platsen är skitbra, men jag skulle nog lika gärna spela detta runt ett Fenomen. Det blir kanske lite större scenarion, men att spela Brat pack, Disco, Kartago, Hansan eller motsvarande skulle vara ascoolt.

Fast det skulle nog kanske vara att trasa sönder konceptet... Det kanske blir för stort och inte tillräckligt tight och intensivt.
Jag tror att icke-fysiska platser funkar bra också. Ett scenario skulle t.ex. kunna kretsa runt globalt företag och vad som händer när världshandeln trasssas sönder. Det scenariot skulle man ju till och med kunna köra över epost. :gremlaugh:

Eller varför inte ett scenario som handlar om rollspel.nu:s sista dagar? :gremwink:
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,690
Location
Göteborg
Re: Den sista gryningen(försök till mindre rollspel)

Jag tror att icke-fysiska platser skulle kunna fungera, men jag tror att det är svårt att få det att fungera lika väl. I allmänhet så funkar den här typen av regler bättre när det handlar om konkreta saker och personer. Det är som att he relationer till abstrakta koncept i spel där relationer är viktiga. Det går, men det är svårare att få till rätt känsla och svårare att få in det väl i spel. Så jag tycker att spelet bör fokusera på fysiska platser och få det att funka väl, med mer abstrakta platser som en variant om man har spelat det ett par gånger.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,946
Location
Örebro
Re: Den sista gryningen(försök till mindre rollspel)

Ram said:
Konfliktsystemet: Jag fattar inte helt hur det är tänkt att fungera, hur många kort man drar/visar och vilka konsekvenser som ges. Har du lust och dra ett exempel?
Tanken är att du får ett spelkort för varje relevant attribut för konflikten varpå deltagarna drar ett kort på slump från sin sammanlagda lek. Notera att även korten dras på slump här från de fem spelkort som är din fullständiga lek. Det högsta antalet kort blir således fem kort medan lägst antal blir ett kort. Detta dragande av kort fortsätter tills dess att en deltagare lägger sig eller att en deltagare drar ett kort av lägre valör. Deltagaren som vann konflikten måste använda sig av både effekten från sitt eget kort liksom effekten från förlorarens kort då det kommer till att beskriva vad som sker när denne vinner. Lägger sig den andre deltagaren utgår dock den vinnande deltagaren endast från det egna kortet i sin beskrivning.

Låt oss säga att den första deltagaren drar en dam medan den andre deltagaren drar en tia, detta skulle resultera i att konflikten avslutas med vinst för den första deltagaren men att denne måste använda sig av de bägge kortens effekt i sin beskrivning av segern. Det vill säga både det fysiska övertaget och den lugnare tonen, ordningen det sker i och hur är dock upp till den vinnande spelaren. Konsekvensen av detta blir att relationerna mellan två parter kan komma att förändras. Nu står inte detta någonstans i dokumentet då jag mer tänkte att detta blir en naturlig process mellan de inblandade rollerna och hur relationen mellan dem såg ut innan. Om det är visar sig att den ena är förälskad i den andre kanske detta leder till att denne förlåter den andra rollen trotts den skada som tillfogades. Hade det istället varit en roll som ner på den andra rollen som tillfogades skadan eller förlusten så kommer detta förmodligen att förvärra den rådande relationen mellan de två. Kanske blir den till och med fylld av hat för den andra parten. Jag undvek att skriva om konsekvenserna då jag antog att detta löser sig självt genom deltagarnas tolkning av situationen.

Före vinst så agerar korten mer som påverkan på hur rollen reagerade på det som inledde konflikten liksom det som får konflikten att fortsätta. Korten blir med andra ord tolkningar av metod som rollen använder sig av för att vinna konflikten i sig. Nu är effekterna som korten har kanske inte de bästa men det var de olika som jag kom på då jag skrev ihop dokumentet.

Hoppas att detta klargjorde lite mer hur jag hade tänkt.

I övrigt så tackar jag för alla tankar som kommit in och jag ska säga att jag blev lite överaskad över den positivt inställningen. Ska försöka tänka över de tips och råd som kommit in och se hur dessa kan användas i spel. Återkommer mer om detta senare. Kommentera gärna på ovanstående exempel också och meddela om ni tror att det skulle kunna tillföra något till spel eller om det endast är i vägen för berättelsen om platsen och dess personer.

Är djupt tacksam för alla svar och förslag på saker som läggas till eller förändras liksom byggas till.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,690
Location
Göteborg
Re: Den sista gryningen(försök till mindre rollspel)

Personligen är jag osäker på vad detta konfliktsystem tillför. Det är intressant och så, men jag misstänker att de flesta konflikter kommer att vara av prata-typen, ja? Så vad vinner men på att använda det här systemet istället för att spela fritt?
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,946
Location
Örebro
Re: Den sista gryningen(försök till mindre rollspel)

God fråga, så att säga jag tvivlar själv lite på vad det tillför till konflikten. Det självklara svaret blir att det tillför ramar utifrån vilka spelarna kan bygga medan kritiken blir att det kan lägga sig i vägen för den sociala konflikten liksom begränsa spelaren i sina beskrivningar. Samtidigt talas det ibland om att ramar att skapa utifrån kan bidra till att det blir lättare att skapa något. Nu finns förvisso en del rammar liksom idéer till hur konflikter kan uppstå genom relationerna i vilket fall så kanske är det överflödigt.

Bra fråga dock som jag inte har något bra svar på så kanske ska stryka den delen vid senare tillfälle. Finns det inget varför så blir själva konflikt-systemet ganska menlöst i sig då det inte fyller ett syfte. Tack för frågan då den fick mig att tänka till lite.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,690
Location
Göteborg
Re: Den sista gryningen(försök till mindre rollspel)

Ja, du kan ju fundera på det. Jag menade inte att den är dålig, bara att det är lätt att inkludera saker för att man är van vid dem och inte för att de behövs. Vad jag oroar mig för i det här fallet är enstegsresolution på sociala konflikter kan tendera att ta kål på samtalet eftersom man antingen känner att det man säger inte spelar någon roll då man ändå ska dra kort senare, och/eller att konversationen efter att kortet dragits blir platt och svår, då man försöker samspela om att spela ut ett färdigt resultat.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,946
Location
Örebro
Re: Den sista gryningen(försök till mindre rollspel)

Nu har jag haft lite tid mellan läsandet så jag svara lite mer på förslagen som fanns redan tidigare.

Genesis said:
Har du funderat på att ta med flashbackscener i mekaniken? De där utsidemarkörerna kan kanske användas till det? Jag tror att flashbackscener kan vara guld för att etablera starka känslomässiga band mellan karaktärerna och platsen. Två älskare som förlovade sig på platsen, en gammal kvinna som växte upp där, en utomstående som anlände dit och gjorde den till sitt hem, och så vidare.
Detta är intressant faktiskt och skulle som du säger kunna skapa en närmare bindning till platsen. Det gör så att en deltagare kan etablera ett starkare förakt eller en starkare bindning till platsen något som även kan påverka hur denne reagerar i tredje fasen då domen förmedlas. Helt klart värt att fundera på.

Nu läste jag även i andra inlägg om detta med icke-fysiska platser och jag tror att det skulle kunna vara svårt att skapa någonting omkring. Har testat detta i ett annat spel där resultatet blev att det var svårt att skapa engagemang runt saken som det gällde då den inte riktigt gick att hota på ett direkt sätt.

stövelkatten said:
Jag tror att icke-fysiska platser funkar bra också. Ett scenario skulle t.ex. kunna kretsa runt globalt företag och vad som händer när världshandeln trasssas sönder.
Detta skulle kunna vara ett exempel på en icke-fysisk plats som hotas. Men frågan är då om inte spelet skulle fokusera mer omkring personer som är beroende av marknaden, föraktar marknaden liksom styr marknaden på olika sätt och hur dessa växelverkar mot varandra i den stundande krisen.

Ram nämner i sitt inlägg att spela omkring fenomen såsom hansan och Kartago (är inte det sist nämnda en plats som länge var till förtret för Rom?) vilket också skulle kunna fungera. Hansan kan avgränsas till att handla om en viss plats, till exempel Gotland där det yttre hotet kan vara en nation som är emot hansan som på ett eller annat sätt kommer inta Gotland inom en snar framtid. Vid exemplet med Kartago skulle hotet istället kunna kretsa omkring den tidpunkt då Rom äntligen lyckas fälla Kartago och strö salt över deras fällt.

Rätta mig om jag kopplat Kartago som plats till helt fel ställe men detta är tankarna jag fick utifrån det som skrivits i tråden. Det finns möjligheter men frågan är hur det skulle fungera i praktiken.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,946
Location
Örebro
Re: Den sista gryningen(försök till mindre rollspel)

Jag gjorde nu ett försök att sammanfatta scensättningen genom flödesschema, det som framstår som problematiskt enligt mig är dock att det känns väldigt rörigt som det ser ut nu även om det ger en bild om hur det var tänkt med scensättningen. I detta schema har jag lagt till Genesis idé om utsidemarkörens funktion. Den som vill får gärna titta och kommentera.
 

Attachments

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,690
Location
Göteborg
Re: Den sista gryningen(försök till mindre rollspel)

Kan du förklara mer om de här markörerna? Hur fungerar de egentligen? Jag förstod inte riktigt det från originaldokumentet.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,946
Location
Örebro
Re: Den sista gryningen(försök till mindre rollspel)

Tanken var, och kan komma att ändras, att det finns ett antal markörer i spel att bruka sig av vid scensättning. Det vill säga att det dels finns ett antal markörer för hur långt spel som gruppen vill ha liksom det finns ett visst antal olika markörer. Beroende på vad scensättaren vill att scenen ska koncentrera sig på väljer denne markör efter ändamål. Meningen med detta är främst att spelet ska driva mot ett slut då markörerna är slut liksom markörerna markerar vad för scen som kommer att sättas. Var lite så jag tänkte.

Risken är dock, då jag inte har testat det över huvudtaget ännu, att det blir felaktig verkan och att deltagarna känner sig låsta vid markörernas inverkan istället för berättelsen om platsen och dess relationer.

Men antalet markörer avgör hur lång berättelsen blir liksom gruppen kan påverka vad det är för berättelse som kommer att ske genom att välja vilka markörer det finns ett flertal av. En konflikt fylld berättelse blir således en berättelse där gruppen har fler konfliktmarkörer en konsensus och utsidemarkörer. Låter detta dumt och som en onödig blockad eller skulle det fungera som verktyg för att styra spelet i den riktning gruppen vill ha det? Jag vet att detta mycket väl skulle kunna lösas gruppen sinsemellan också vilket är en annan lösning på saken. Då skulle markörerna istället fungera som en klocka för berättelsen.
 
Top