Den grå massan?!?

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,004
Jag har en tendens att vilja befolka alla hus i mina äventyr. Tänker ni andra på kulissfigurerna ibland eller är det upp till spelarna att själva skapa kulissen av liv i en stad/basar/rymdstation/Death Star. Hur många cantinor fanns det egentligen på Dödsstjärnan?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,536
Location
Rissne
Kulissfigurer brukar jag improvisera – eller rulla fram, om jag varit förutseende nog att fixa något slags karaktärsdrags-slumpsystem innan. Men oftast blir det improvisation. De är alltså ett slags kvantfigurer – de finns först när man tittar på dem. Eller egentligen brukar jag tänka på det som fraktalt skapande; jag förbereder den övergripande strukturen på ett sätt som gör det lättare att låta detaljerna följa logiskt, så ju närmare man tittar desto fler detaljer framträder. Jag kanske beskriver "en brokig folkmassa, där många har cybernetik och märkliga frisyrer" i min övergripande beskrivning, och sen kan jag improvisera individer ur den folkmassan om spelarna börjar t.ex. fråga ut folk i den eller så.
 
Last edited:

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Hur många cantinor fanns det egentligen på Dödsstjärnan?
Ganska många, fler än nödvändigt egentligen. Men de fanns där för att distrahera massan från att det hela egentligen var ett försäkringsbedrägeri. Byggnadsplanen var aldrig hållbar, och lägligt till att det var dags att bygga klart den så råkade beställarens ”förlorade son” spränga den, och enbart beställaren överlevde...


För att svara på frågan: Jag brukar ha en lista på namn och yrken redo. Så jag kan få fram en person vid behov. Resten improviserar jag/vi.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
Jag ser alltid till att ha en lång lista med namn jag kan plocka ifrån. Möjligen en lista med attribut också så jag kan plocka något utmärkande att inspireras av.

Men oftast har jag bara en lista med namn (men utrymme bakom namnet så jag kan skriva dit vem det är efter att jag tagit ett).
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,001
Location
Umeå
Namnlistor.

Jag hade också ett tick att vilja förbereda typ alla hus i någon mån ett tag. Men sedan insåg jag att snittkvaliteten på mina förberedda hus var klart sämre än improviserade och då slutade jag. Men namnlistor måste man ha.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag befolkar aldrig en stad innan ett spelmöte /äventyr/kampanj utan jag kör på det blir intressant när det blir intressant principen . Jag har inte förberett hur värdshuset ser ut eller vad smeden i staden heter eller hur ledaren för magikerordern ser ut eller hur många köpmanahus det finns osv . När spelarna bestämmer sig för att besöka smeden då drar jag fram nått improviserat ur röven men fram till dess är det helt ointressant.
 
Top