Nekromanti Delbara förmågor på nätet

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
Eva Florén said:
Jag har själv just snubblat över Dropbox på nätet och undrar om det finns andra liknande saker som man bör känna till... verkar lagom smidigt att sprida dokument som man jobbar med på det sättet... jag kan iofs ha fel... några tips och tankar?
Jag gillar Google Documents för ren dokumentspridning, själv... Där kan man både dela med sig av de redigerbara dokumenten och så kan man publicera dem som hemsidor. Pretty neat. Jag använder gdocs både för korrläsning av Null State och för t.ex instruktioner och uppgiftsbeskrivningar till mina elever.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Dropbox är underbart, för mig helt essentiellt. Men dess starka sida är inte delning mellan olika människor, primärt. Även om det så klart funkar.

Google Docs funkar utmärkt till gemensam användning av vanliga dokument. Text, kalkylark och presentationer, etc.

Wuala är ett annat system, mer inriktat på fildelning snarare än back up som dropbox.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Dropbox är bra men jag har nyligen bytt till Sugarsync. Fördelen är att man kan synka valfria foldrar, och att man kan dela stora foldrar (i Dropbox räknas storleken på en delad folder till alla som delar den, medan i Sugarsync räknas bara den som äger den. I mitt fall delar jag ett par GB inspirationsbilder med min bror - i Dropbox hade båda behövt köpa extra utrymme!).

Vi använder det alltså för att synka inspirationsbilder och metadata, vilket är rätt smidigt - ju fler som jobbar på att skrapa ihop det perfekta inspirationsgalleriet, desto bättre!

Sugarsync ger 5GB gratis. Givetvis ger de referrals - om du klickar på denna länk får både du och jag 500MB extra. Annars kan du skippa det och bara gå till hemsidan :gremsmile:
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
RipperDoc said:
Dropbox är bra men jag har nyligen bytt till Sugarsync. Fördelen är att man kan synka valfria foldrar, och att man kan dela stora foldrar (i Dropbox räknas storleken på en delad folder till alla som delar den, medan i Sugarsync räknas bara den som äger den. I mitt fall delar jag ett par GB inspirationsbilder med min bror - i Dropbox hade båda behövt köpa extra utrymme!).

Vi använder det alltså för att synka inspirationsbilder och metadata, vilket är rätt smidigt - ju fler som jobbar på att skrapa ihop det perfekta inspirationsgalleriet, desto bättre!

Sugarsync ger 5GB gratis. Givetvis ger de referrals - om du klickar på denna länk får både du och jag 500MB extra. Annars kan du skippa det och bara gå till hemsidan :gremsmile:
Tja, ser ju bra ut....



...Ah. Bara windows och mac. Jag visste väl att det fanns en anledning till varför jag inte testat tidigare =)
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Jepp, det är lite synd men drabbar inte mig personligen. Hade jag bara haft Linux hade jag kört rsync i vilket fall, men när man har lite blandade devices så verkar SugarSync bra. Men Dropbox har snäppet "renare" klienter, medan SugarSync satsar på mer funktion och mer gigabyte.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
RipperDoc said:
Jepp, det är lite synd men drabbar inte mig personligen. Hade jag bara haft Linux hade jag kört rsync i vilket fall, men när man har lite blandade devices så verkar SugarSync bra. Men Dropbox har snäppet "renare" klienter, medan SugarSync satsar på mer funktion och mer gigabyte.
Tja, jag varierar mellan Linux (hemma) och Windows (jobbet, lite hemma) så för mig finns inte SugarSync på kartan =)

Plus att jag gillar att det finns Dropboxklienter till både iOS och Maemo (som jag har på mobilen).
 
Top