Nekromanti Deception nu och framåt

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Efter att ha slutfört första partiet Deception här på forumet har jag nu några reflektioner:

1) Spelet har potential! Jag får arra igen.
2) Jag får ge alla deras mordvapen och bevisföremål redan i anmälningstråden så att mördaren noga kan välja vapen och bevis som inte sticker ut för mycket, göra sitt bästa för att dölja sig.
3) Man bör nog vara minst 6 spelare. Då blir det mer snack, och man kan ta med Medbrottslingen (i samma team som mördaren) och Vittnet (Vet vem mördaren och medbrottslingen är, men ifall Mördaren+medbrottslingen åker fast och listar ut vem Vittnet är så vinner de ändå)
Då blir det både mer action och mer psykologiskt spel, vilket ju är det roligaste.
4) Strukturen med rundor ter sig något onödig. I bordsversion är det för att hjälpa till med tydlighet, men i text så blir allt så tydligt ändå. Jag tänker att man ska spela en enda oavbruten runda istället på 2-3 dagar. Det är också onödigt att spara så länge på ledtrådarna.
5) Förvisso kan mordteknikern använda timing som ett verktyg för att visa rätta vägen på olika intressanta sätt, som att ta den tydligaste ledtråden först, eller genom att gå vidare till nästa ledtråd när gruppen fattat den förra ledtråden, eller så.
6) Sålunda tänker jag att teknikern ska ge alla de sex första ledtrådarna med en gång, men kan med sina formuleringar visa vilka ledtrådar som är klockrena och vilka som är off. De två sista som byter ut två tidigare kan teknikern ta när han vill.
7) Spelarna uppmuntras att ge laget sina tolkningar av ledtrådarna och spelet so far. Det är bra för "byn" för det hjälper en att hitta mördaren om hen måste göra statements, och det hjälper teknikern att se vilka ledtrådar som plockats och vilka som är helt missförstådda. Men det behöver inte vara en regel.
8) Skippa översätttandet. "Vacation home" tänkte jag var sommarstuga, men när jag översatte det till semesterhem tänkte spelarna istället pensionat eller så. Samma sak med "liquid drug" som kan vara både drog och medicin... Det öppnar upp för mycket för tolkning och knackigheter i ett spel som är så bokstavligt.
9) Möjlig husregel: Laget kan genom omröstning ta chansen att köpa fler ledtrådar genom att försaka anklagelser eller ge mördaren en extra chanser att hitta vittnet.

Vill ngn annan arra så är det också möjligt och välkommet, jag kan tillhandahålla vapen, bevis och ledtrådskort och ändå delta som spelare. Finns inga riktiga spoilers i det eftersom det är ett brädspel, korten ligger på bordet.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Spelar gärna fler gånger, men jag undrar om inte spelet är för lätt för kommissarierna.

I vanliga spelet har man rätt kort tid på sig (20 min sa du) och det är mycket tankar och ord som slängs omkring som man måste hålla reda på. Här hade man som kommissarie extrem god tid på sig att fundera ut vilka kombinationer som var de mest troliga.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Enklaste sättet att lösa det är väl att lägga till fler vapen/föremål (reglerna föreslår 3-enkelt, 4-normalt, 5-svårt) och fler deltagare. En annan möjlighet jag funderat på är att teknikern skickar ledtrådar GENOM deltagarna, så mördaren kan subtilt försöka förvränga ledtråden... Då blir det mer fokus på att utröna lögner och mördaren.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Eller att spelarna istället för att göra anklagelser får skicka PM med ja/nej-frågor till teknikern "är bevisföremålet gjort av glas" osv, och så röstar alla om mördaren i slutet. Då kan mördaren också ljuga om bevis.
 
Top