Nekromanti debatt tävling?

Joined
18 Apr 2002
Messages
957
Location
Dalaupprorets centrum och bostadsorten för Troberg
haha ja :p fast den har ju redan vunnits... problemet är dock att om man försöker betygsätta eller bedömma en vinnare här så blir det problem. Eftersom dessa inte ställt upp i just en tävlning.

Ställer man upp i en debatt tävling så ställer man också upp på att någon form av jury(rollspel.nus medlemmar?) bedömmer en vinnare också.

Förslagsvis utses vad som skall debateras via slump på ett i förhand insamlat antal olika ämnen.

Hmm... Skulle det vara möjligt att få en klistrad fråga i något forum?
Skulle du vara intresserad av att ställa upp i debatt tävling här på rollspel.nu? Ja/Nej
För att kolla intresset.






måste börja förhandsgrandska mina inlägg :gremlaugh:
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Som "debatter" for real, ungefär?

Kukfäktning utan något annat syfte än att visa upp tragiska egos hos folk som tror att deras skrikande och passiv-aggressiva personangrepp har någon som helst effekt på vad folk tycker ute i verkligheten där det spelar någon roll?

Fast någon skulle behöva avgöra vem som var bäst på kukfäktning etc.?

Erik
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Skulle tycka det vore intressant.
Nej, inte som ren tävling. Jag skule tycka att det vore lite väl krystat att ha en debatt, bara för saken skull.
Det räcker gott & väl med de debattaer, diskutioner & allt sådan som vi redan har här.

/ Johan K, som just är klar med sitt julstädande.
 
Joined
18 Apr 2002
Messages
957
Location
Dalaupprorets centrum och bostadsorten för Troberg
Re: Som "debatter" for real, ungefär?

använder man personangrepp så har man förlorat.
Och varför skulle det inte funka att tävla i debatt? Filosofikursen vi hade gjorde det, och det funkade bra, det var också lärorikt. Man fick ideer och tankar på hur man skall förbättra sig.

Nu vet jag ju inte om det funkar i skrivet media.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Nu verkar alla ha svarat att själva idén är dålig, så det tänkte inte jag göra (även om jag...äsch!). :gremtongue:

Hela forumet är ju en enda stor debattarena, så en debattävling måste vara hårt avgränsad och styrd för att tillföra någonting. Den måste också vara underhållande så att det egentligen inte blir så viktigt vem som vinner själva debatten.

Lösa förslag, inte nödvändigtvis särskilt kompatibla:
- Mycket begränsat antal ord per inlägg (5? 10?). [Ingen orkar läsa om det blir långa inlägg.]
- Alltid två spelomgångar där debattörerna i andra omgången måste företräda motsatt åsikt jämfört med första omgången. [Minskar risken för känslostormar och genuina angrepp.]
- Ämnen givna av någon annan än debattörerna [Minskar risken för känslostormar och genuina angrepp.]
- En graemlin, varken mer eller mindre, per inlägg. [Allmänt trevligt.]
- Någon utomstående får avsluta debatten genom att meddela att så skall ske. Efter det inlägget får parterna varsitt avslutande inlägg. [lokomotiv, den delen av din idé om nytt moderatorbeteende var alldeles för bra för att få falla i glömska.]
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Skeptisk (lite flams)

I morgon när jag är mindre trött så kan jag svara mer seriöst. Spontant känns dock en debattävling här som om man mitt i en orgie skulle få för sig att tävla i att runka…

//erik… uttömmande och uttröttande från det som verkligen skulle vara intressant.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Jag tror att det skulle kunna vara nyttigt under förutsättning att man debatterat ett relativt oladdat ämne och att man håller sig hårt till retoriska regler. Det skulle kanske lära ut hur man för en korrekt debatt, något som sällan sker här. Debatter här brukar ofta degenerera till en "finn fem retoriska fel med vinst varje gång".
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Jag tror att det skulle kunna vara nyttigt under förutsättning att man debatterat ett relativt oladdat ämne och att man håller sig hårt till retoriska regler

Så länge man får den åsikt man ska argumentera för tilldelad sig, istället för att köra på som vanligt, och bara dela ut priser för det, så tror jag att laddade ämnen är helt okej. Är inte det en förutsättning för all debattävling där det är meningen att man ska lära sig något, egentligen? Att man tar ett steg bakåt från sin debatt?

Jag har också gjort liknande i retoriken, och det skulle kunna vara kul. Gärna i samband med någon form av... utbildning?
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Jag har också gjort liknande i retoriken, och det skulle kunna vara kul. Gärna i samband med någon form av... utbildning?
Vem vet, vi kanske har en retorikutbildare här? Vi hade en retorikkurs på jobbet för ett tag sedan och utan att ha något specifikt att gå så har jag en distinkt känsla av att han som höll den (yngre kille med skägg) var aktiv rollspelare.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Johan K said:
Nej, inte som ren tävling. Jag skule tycka att det vore lite väl krystat att ha en debatt, bara för saken skull.
Det räcker gott & väl med de debattaer, diskutioner & allt sådan som vi redan har här.
Precis, kunde inte ha sagt det bättre själv. Sedan så känns det väl ändå lite löjligt att döma något sådant som en debatt. Den vinns liksom ändå utefter det man kan tyda utav den, hur inläggmönstret följer så kan man liksom se det ändå. Om man nu skall vara barnslig och tala om vinnare och förlorare i det här fallet. Nja, det blir lite överdrivet, lite amerikanskt highschool-stuk... :gremtongue:
 
Joined
18 Apr 2002
Messages
957
Location
Dalaupprorets centrum och bostadsorten för Troberg
Krystat? Man får kritik god som dålig på vad man gör, man får en chans att lära sig bli en bättre debattör. Fast klart man får ju inte vara feg och rädd för kritik.

Tror snarare så att rollspel.nu om något skulle behöva det här, kanske det skulle kunna leda till ett trevligare diskutions klimat.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Tror snarare så att rollspel.nu om något skulle behöva det här, kanske det skulle kunna leda till ett trevligare diskutions klimat.
Dels det, men framför allt en sakligare debatt där irritationsskapande fulknep inte får samma möjligheter till genomslag.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Jag tror inte det är någon här som är rädd för att få kritik?
Då är man ju ens medlemsskap på ett diskussionsforum ganska meningslöst överhuvudtaget, och speciellt om man vill utveckla rollspel eller liknande saker, för man kan inte utveckla något utan kritik.

Dock tycker jag inte att en tävling vore rätt. Ett forum är ett forum där saker och ting bara skall glida på, enligt min personliga mening, alla intresserade parter emellan.
Att sedan döma huruvida folk säger något hypat på ett argumentationssegrande vis eller ej tycker inte jag är det relevanta. Det märker man ju av själva diskussionen i sig.
Vad det kommer till diskussionsklimat är det väl snarare att lära folk att inte besserwissa (hur fan stavas det?) och att inte vara otrevliga mot varandra, och det borde väl ligga som moderatorernas avdelning att se till helt enkelt?
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Att sedan döma huruvida folk säger något hypat på ett argumentationssegrande vis eller ej tycker inte jag är det relevanta. Det märker man ju av själva diskussionen i sig.
Jag tror att det mer handlar om stilmässiga grepp och korrekt argumentation än om att "vinna" diskussionen.

Ungefär som konståkning, det handlar inte om att snurra flest varv, det handlar om att göra det elegantast och snitsigast.
 
Top