Death on the Reik (Hjälp med Slumpmöten)

Joined
22 Sep 2011
Messages
1,419
Location
Malmö
Hej speleder just Death on the Reik, till WFRP 4. Håller på att slänga ihop ett gäng med slumpmöten/händelser som kan hända RP längs med Reiklands floder och i dess hamnar. Har dock totalt kört fast. Är det någon som har några idéer?

Så här ser listan ut just nu:
Flod
1: Problem med Båten, något läcker, ett segel är trasigt
2: Plötslig storm
3: Flodpirater
4: Riwerwardens gör en noggrann kontroll av RP:s dokument och last. tar minst en halv dag

I hamn:
1: En grupp Pilgrimmer ber att få åka med
2: En Adelsman, kräver att RP tar med honom och hans tjänare till nästa stad, klagar på allt gällande resan
3:

Som sagt alla tips är välkomna
 

Puckohue

Warrior
Joined
9 Feb 2016
Messages
210
Location
Malmö
Flod
Båten fastnar i en sandbank och måste få draghjälp för att komma loss.
En Bog Octopus håller sig fast i rodret.
En diligens på vägen längs floden rånas/överfalls av mutanter/beastmen/whatever

I hamn
Fylleslagsmål på kajen. Kan vara distraktion för att någon ska kunna smyga sig ombord.
Någon vill att de smugglar något.
Någon vill att de levererar ett brev till någon i nästa stad. "Men säg inget om det till någon annan."
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,004
Flod
En medpassagerare(som är hedge wizard) blir förälskad i en av rollpersonerna och om den blir försmådd försöker den mata rollpersonen med kärleksbrygd. Funkar inte detta snor hen rollpersonens kniv och mördar styrmannen. Rollpersonen blir beskylld för mordet.
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,419
Location
Malmö
Flod
En medpassagerare(som är hedge wizard) blir förälskad i en av rollpersonerna och om den blir försmådd försöker den mata rollpersonen med kärleksbrygd. Funkar inte detta snor hen rollpersonens kniv och mördar styrmannen. Rollpersonen blir beskylld för mordet.
Jag kanske skall ha et förtydligande här. Rollpersonerna har alltså sin egen båt. Om någon dödar styrmannen är det alltså en RP som dör. Men jag kan nog formulera om den till något användbart
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,442
Location
Stockholm
Flod
  • Brinnande båt - vad har hänt?
  • Övergiven båt - var är besättningen? (riskerar att ge rollpersonerna en till båt, men då kan ju den fatta eld)
  • Båt med pestoffer - alla har svimmat, man ser folk på däck, allt verkar sjukt ... höhö ... konstigt.
  • Trädpropp - en massa träd har ramlat eller kastats ner i floden och har nu gjort en "logjam" som hindrar färden. Är det en fälla eller en naturlig händelse?
  • Flodtjuven - en mutant som är fiskman klättrar upp på båten och försöker sno saker.
  • Fångtransport - en fångtransport som behöver hjälp efter att ha blivit överfallna av banditer som vill befria sin ledare. Kanske fångvaktarna måste ha hjälp att transportera fången på rollpersonernas båt?
  • Handelsresanden - en båt med en handelsresande och hans lager av X, Y och Z från Araby (siden, parfym och örter kanske?), och han vill sälja till rollpersonerna
  • Fiskkaos - båten seglar in i ett enormt stimm av fisk! Om de är snabba med näten kan de fånga massor med mat! Det som blir över kanske kan saltas och säljas? Men var finns salt?
  • Reik är väl så stor att krigsskepp kan färdas på den ändå till Altdorf? Ett sådant mindre skepp kommer, driven av åror och dragdjur på land, och rollpersonernas båt är i vägen.
  • Kapsejsad båt - en liten båt har vält och den som var i kämpar för sitt liv. När han räddats avslöjar han att han har ett viktigt uppdrag i staden X (som är nästa hamn för rollpersonerna). Kan de ta med honom dit? Han är kaoskultist.
  • Utsvultna fåglar landar i hundratals på båten, och letar efter vad som helst som de kan äta! I värsta fall tar de sig in i lastutrymme och äter allt de kommer åt.
  • Skeppskatten ramlar i vattnet och måste räddas. Annars får spelarna -20 på alla slag på vatten tills de offrat till Manann och bett om förlåtelse, och skaffat två nya skeppskatter. Kan återanvändas för komiskt effekt.
  • Vrakdelar - vad kan rollpersonerna bärga? En tunna, en kista, en ko ... listan är oändlig. Om saken är en behållare som en tunna eller nått sånt, placera något jävligt skumt i den, t.ex. en kropp eller enbart vänsterskor, eller kåpor till kultister.
 
Last edited:

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,856
Location
Marjura
Vill minnas att i 1ed så fanns det ett separat supplement för river travel? Men det kanske inte hade slumpmöte, och är säkert med i nya versionen?
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,419
Location
Malmö
Så här blev det, tack för hjälpen allihop =) .
Slumptabell flod (slå 1t20)
  1. Trasigt segel: Ett segel är trasigt. Man behöver fixa det, slå lämpliga färdigheter eller förlora en halvdags resa. Kan behöva köpas reservdelar
  2. Plötslig storm: Det blåser upp till storm, slå vindriktning, lägger RP till eller försöker de segla? Stormen mojnar efter 1t6 timmar.
  3. Flodpirater: Sex flodpirater under ledning av Kapten Ferlos börjar jaga efter för att överfalla RP . Piraternas skepp är snabbare.
  4. Riwerwardens gör en noggrann kontroll av RP:s dokument och last. Det tar minst en halv dag
  5. Spökskepp ; Ett skepp flyter still längs med strömmen . Det är en båt med pestoffer - alla har dött man ser folk på däck, allt verkar sjukt ... höhö ... konstigt. Man kan ta sig ombord för att bärga lasten men riskerar att smittas av sjukdomen.
  6. Sandbank: Ett lyckat perception av den som håller utkik samt ett lyckat Sail av den som styr krävs annars fastnar båten i en sandbank och måste få draghjälp för att komma loss.
  7. Bog Octous: En Bog Octopus tar fast i rodret, kan Rp få loss den utan att den bryter av rodret
  8. Trädpropp - en massa träd har ramlat eller kastats ner i floden och har nu gjort en "logjam" som hindrar färden. En grupp vrakplundrare (8 st) kommer överfalla RP när de försöker rensa bort dessa.
  9. Flodtjuven - en mutant som är fiskman klättrar upp på båten och försöker sno saker.
  10. Fångtransport - en fångtransport som behöver hjälp efter att ha blivit överfallna av banditer som vill befria sin ledare. Kanske fångvaktarna måste ha hjälp att transportera fången på rollpersonernas båt?
  11. Handelsresanden - en båt med en handelsresande och hans lager av X, Y och Z från Araby (siden, parfym och örter kanske?), och han vill sälja till rollpersonerna
  12. Merchant: Den företagsamma Marina von der Auber, möter RP, hon skvallrar gärna (slå tabell) och kan tänka sig att både sälja sin last respektive köpa RP:s. Slå på last tabellen.
  13. Fiskkaos - båten seglar in i ett enormt stim av fisk! Om de är snabba med näten kan de fånga massor med mat! Det som blir över kanske kan saltas och säljas? Men var finns salt?
  14. Krigsskepp: Ett sådant mindre skepp kommer, driven av åror och dragdjur på land, och rollpersonernas båt är i vägen. Dess Kapten , Percival Brockers har ingen förståelse eller respekt för RP.
  15. Kapsejsad båt - en liten båt har vält och den som var i kämpar för sitt liv. När hon (Sabrina) räddats avslöjar han att han har ett viktigt uppdrag i staden X (som är nästa hamn för rollpersonerna). Kan de ta med honom dit? Hon är kaoskultist.
  16. Utsvultna fåglar landar i hundratals på båten, och letar efter vad som helst som de kan äta! I värsta fall tar de sig in i lastutrymme och äter allt de kommer åt.
  17. Skeppskatten ramlar i vattnet och måste räddas. Annars får spelarna -20 på alla slag på vatten tills de offrat till Manann och bett om förlåtelse, och skaffat två nya skeppskatter. Kan återanvändas för komiskt effekt.
  18. Vrakdelar - vad kan rollpersonerna bärga? En tunna, en kista, en ko ... listan är oändlig. Om saken är en behållare som en tunna eller nått sånt, placera något jävligt skumt i den, t.ex. en kropp eller enbart vänsterskor, eller kåpor till kultister.
  19. En tät dimma drar in, det är nästan omöjligt att se något. Slå för perception och sail för att inte gå på grund. Dimman stannar till morgonen efter
  20. En Minotaur skådas i Skogen, den kommer jaga efter till rollpersonernas båt, och försöka attackera dem, en bit bort där floden stannar av. HInner Rollperonerna segla ifrån den?
I hamn: (Slå 1t10)
  1. En grupp Pilgrimer (8st)ber att få åka med, de har inte så mycket pengar, men erbjuder sig att jobba. Prästen Karl, erbjuder sig att välsigna båten.
  2. En Adelsman (Dietmar af Horst), kräver att RP tar med honom och hans tjänare (Liza) till nästa stad, klagar på allt gällande resan
  3. Fripassagerare, Halflingen Hermon Lowhaven försöker smita ombord han har rymt från fängelset
  4. Slagsmål på kajen, vilt bråk mellan Stevedores och Teamsters, dras RP in i bråket?
  5. Den något väderbitne Montz vill att de tar med en låda till nästa stad och ger den till hans affärsbekanta Wollmar. Han betalar bra 2 GC, Lådan innehåller smycken stulna från en lokal Adelsman.
  6. Rupert från advokatfirman Bach & Immel vill att de levererar ett brev till någon i nästa stad. "Men säg inget om det till någon annan."
  7. En man i en lila hatt stirrar skarpt på RP när de lägger an, han lämnar sedan plats hastigt
  8. Borovan Dormetz (lokal Adelsman) vill anlita RP som duellant då hans ära kränkts av Franz af Zimkel (Annan lokal adelsman). Om rollpersonerna inte ställer upp menar Borovan att de kränkt hans ära och säger åt dem att de skall inställa sig för en duell i gryningen utan för stadsporten.
  9. Någon försöker stjäla en slumpvis utvald RP:s penningpung.
  10. När RP håller på att lägga ut, kommer en Germund en handelman springande och ber dem ta med en last till närmsta stad, han betalar bra (10 GC). Om RP accepterar tar det ett tag att lasta på hans last och skriva kontrakt.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
956
Ett tips är också att inte hålla på och mata med möten hela tiden, även om ett par i början kan vara bra för att sätta stämningen och känslan av att resan tar tid. Death on the Reik blir lätt långt och meandrande nog som det är (uppskattningsvis 65-70 timmars speltid för min grupp) utan extra tidsödande episoder. :)
 

.Per.

Rollspelsverket
Joined
3 Feb 2018
Messages
410
Skriv gärna hur kampanjen går sen, hemskt sugen på att spelleda den men står lite längre ned på listan.
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,419
Location
Malmö
Ett tips är också att inte hålla på och mata med möten hela tiden, även om ett par i början kan vara bra för att sätta stämningen och känslan av att resan tar tid. Death on the Reik blir lätt långt och meandrande nog som det är (uppskattningsvis 65-70 timmars speltid för min grupp) utan extra tidsödande episoder. :)
Jag har mest tänkt och använda dem för att sätta fart på spelet nu till en början. Sedan får vi se. Vi har en fast grupp som spelat varje tisdag i 12 år, så att lång speltid är ofta inte ett problem för oss, snarare något som brukar uppskattas i spelgruppen, så vi får se hur det utvecklar sig,
 
Top