Dator-fråga

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Min dator har blivit ohemult långsam (gradvis över tid). Kan det bero på att vi förvarar jättemånga bilder på hårddisken (som nästan är full)?
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,096
De flesta versioner av Windows behöver säg 10% hårddisk fri för att rulla på bra. Hur det är med andra operativsystem vågar jag inte riktigt säga på rak arm, men det kan vara så där oxå.

Om du har en Windows-dator kan jag komma med lite mer specifika tips.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,992
Location
Umeå
Nässe;n345146 said:
Min dator har blivit ohemult långsam (gradvis över tid). Kan det bero på att vi förvarar jättemånga bilder på hårddisken (som nästan är full)?
Ja, beroende på vad nästan full innebär, så kan det absolut vara ett skäl till att datorn är långsammare. Jag rekommenderar att skaffa en bra (hellre än stor) extern hårddisk och förvara bilderna där. Sedan vill du nog också ha en backup disk.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Tack! Det är en Windows-dator PC. Och nu har jag skaffat stort Dropbox och ska testa att lägga över bilderna där.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
testa att göra en "börja om på nytt" ominstallation i Windows -säkerhet under Prestanda & hälsa för enhet. Du kommer vara tvungen att installera om programen du har på datorn, men alla filer och sånt blir kvar.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Kolla så att det inte ligger en massa program i auto-start som körs i bakgrunden.

Tryck Ctrl+alt+delete
Välj Aktivitetshanteraren
Klicka på autostart
Avaktivera program i listan som inte är relevanta för dig
 
Top