Nekromanti Dantero

Korp

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
159
Dantero är en mystisk figur. Inte nog med det påstodda felcitatet "Människor skapar sina egan gudar". Det är också mystiskt att han bär svärd. På sida 162 omnäms han som "den gamle munken" (för övrigt sidan för felcitatet). Svärd är det vapen som munkar inte får bära. "inga av de som lever i kloster får bära blanka svärd eller skinande rustningar" citat ur Nomen (sid 154 grundboken). Meningen med regeln är ju att munkar inte ska bära vapen överhuvudtaget men man har tolkat det lite friare, så i princip alla vapen utom svärd är tillåtna för krigarmunkarna. Är Dantero Cyrus?

Det är trevligt att forumet fått fart igen. Jag skulle dock vilja uppmana till lite mer konstruktiva inlägg.

/Korp
 

Mambo

Veteran
Joined
9 Jul 2001
Messages
136
Location
ÖSD
hmm

nej, Dantero är INTE Cyrus..
Det var Dantero som dödade Cyrus vid järnporten.

Och Dantero är MUNKEN (den heligaste människan som lever)
så han har vell fått despans eller nåt

Let's face it,
Gemini rocks..
 

Korp

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
159
Re: hmm

Det var markis Dantero som dödade Cyrus inte munken Dantero... Det är nämligen 1000 år sedan Cyrus blev dödad.

/Korp
 

Korp

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
159
Cyrus är inte död, snarare odöd. Han återvände från andra sidan när järnporten öppnades.

/Korp
 

Hobert

Warrior
Joined
22 May 2000
Messages
280
"Är Dantero Cyrus?"

Har för mig att det var en rätt lång diskussion om ämnet för ett tag sen. Tror man kom fram till att felcitatet verkligen måste vara ett felcitat. Hmmm, måste hitta den tråden...

Tillbaka nu. Kunde inte hitta den, men ändå är jag säker på att den finns där någonstans... Hursomhelst var det en tanke i den tråden att Dantero hade fört Tvillingarna till Järnporten, och att järnalverna bara rände runt för att skapa förvirring hos kyrkan, och inte för att hitta Dantero och Tvillingarna som det står i boken. Kanske har jag inbillat mig alltihop...
<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Hobert on 2001-08-04 23:03.</EM></FONT></P>
 

Korp

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
159
Jo, det var den tråden jag fortsatte på. Tyckte att svärdet gjorde Dantero mer mystiskt. Antagligen är svärdet och citatet missar av cell. Men de sätter ju igång fantasin. Jag vet i och för sig inte om han är munk. Han verkar vara mer av en allt-i-allo. Han har tjänat vid riddarordnarna, inkvistionen, som skriftställare i Ravarra där han var rådgivare åt markiserna. (sid 162) Och sen kan man ju fråga sig om han är en övervintrad/återfödd markis Dantero.

/Korp
 

Mambo

Veteran
Joined
9 Jul 2001
Messages
136
Location
ÖSD
Re: hmm

ja, om han är så "gudomlig" så kanske han lever för evigt eller nåt??

Let's face it,
Gemini rocks..
 

Mambo

Veteran
Joined
9 Jul 2001
Messages
136
Location
ÖSD
jo visst men hans dåvarande kropp dödades

Let's face it,
Gemini rocks..
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Jaha? Gör det den nuvarande Cyrus till en annan Cyrus än den som kastades in genom Järnporten? Förutom att han är väldigt förbannad...

Verkar som spelarna i Mr SLs grupp kan väldigt mycket om Geminis värld, kan det vara kul att spela då?

weatherman

------------------
pungen faller aldrig långt från den spetälske.
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Ve dem!

Vilka kanaljer!

Tolererar en du sådana tilltag? Mina spelare har fått titta på bilderna i boken - det vore ju hemskt om de inte fick se de fantastiska verken, endast prästen (han är den ende som har tillräckligt med kunskap) har fått sett världskartan och den information deras rollpersoner har om världen berättade jag för dem.
De vet inget om magi, förutom att onda männsiskor använder den och känner knappt till något (utom prästen) om historian. De vet att spelet heter Gemini för att det har något med ett tvillingpar att göra (de måste ha läst infobladet Cell gav ut de små asen :gremwink:.
Dessutom är de å det strängaste förbjudna att vara på Geminiforumet om jag inte säger det till dem.
Den enda ur min grupp som tittar in på detta forum är Dunkelspiel och han är min hemlige SL-kompanjon, de andra i spelgruppen vet dock inte om detta :gremsmile: Orkar inte förklara men om du är intresserad om våra planer finns det en sammanfattning i en gammal tråd...

weatherman - benhård som SL, men det är för att spelet ska bli roligare för alla parter!

------------------
pungen faller aldrig långt från den spetälske.
 

Mambo

Veteran
Joined
9 Jul 2001
Messages
136
Location
ÖSD
Re: Ve dem!

så du FÖRBJUDER dem att göra olika saker t.ex köpa boxen?

Ju du vet här i Östersund har vi något som kallas "rollspelande", det betyder att man går in i roll.
Oma ens karraktär inte vet om att t.ex Dantero dödade Cyrus vid Järnporten så, ja då vet den helt enkelt inte det..

Du och din port borde prova på det någon gång så kan "dina" spelare också njuta av alla mysiga historier i boken och dylikt..

/Mambo & Zora

Let's face it,
Gemini rocks..<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Mambo on 2001-08-10 19:53.</EM></FONT></P>
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Re: Ve dem!

De får köpa hur mycket saker de vill och de får hemskt gärna låna ut dem till mig om jag inte själv har dem!
Vad jag förbjuder dem att göra är att läsa bakgrundsinformation, äventyr etc. Reglerna kan de väl få lära sig men helst inte bättre än mig ;)

Nu är det så att anledningen till att jag förbjuder dem att läsa saker är att 1) Det är tråkigt om de vet saker jag inte vet 2) jag kan inte bygga äventyr lika fritt och 3) upplevelsen förstörs något för dem. Enligt vår erfarenhet är det roligare att uppleva en värld ur sin rollpersons ögon och själv avgöra vad som är rätt och fel istället för att veta det då man läst det i boken. Visst kan man rollspela att man inte har kunskap man egentligen har (vilket blir praxis förr eller senare då man dör med sin rollperson och skapar en ny, börjar spela med en annan grupp etc.) - har själv varit i den positionen allt för många gånger, men jag skulle inte vilja göra det om det inte var nödvändigt. Dessutom försvinner en del av mystiken när alla spelare vet hur t.ex. magin fungerar och bara rollspelar okunskap. Detta gör det även oerhört svårt att skrämma upp spelarna då de känner till standardpurgatens värden etc.

Själv skulle jag aldrig läsa bakgrundsinformation till ett spel jag inte SL:ade, precis som jag helst ser en film utan att mina kompisar förklarat handlingen för mig.

"Du och din port borde prova på det någon gång så kan "dina" spelare också njuta av alla mysiga historier i boken och dylikt.."
Nej tack, vi spelar på det sätt vi anser vara roligast. Om de vill läsa mysiga historier kan de skaffa sig ett eget rollspel/hoppa av kampanjen/vänta tills vi spelat klart.
Min port? Vad då för port?

Insikt: Vi spelar på helt olika sätt och inget endera parten säger kommer få den andra att spela annorlunda. Jag skulle inte vilja spela med folk som er och ni skulle antagligen känna er för fast hållna om jag var er spelledare så vi kan lika gärna sluta diskutera saken - eller?

weatherman - övertygad om att hans stil är den optimala - för honom

------------------
pungen faller aldrig långt från den spetälske.
 

Zora

Veteran
Joined
17 Jul 2001
Messages
9
Location
Östersund
Re: Ve dem!

Det min pojkvän menar med "port" är grupp....... Flummo!

/Zora

(Latius, snart kommer ungen!!! *puss puss* /Zora)
 

Mambo

Veteran
Joined
9 Jul 2001
Messages
136
Location
ÖSD
missförstånd

k det intryck jag fick var att dom var FÖRBJUDNA att ens titta i boken.
Visst, många av dina regler håller jag fullständligt med om t.ex att spelarna INTE får läsa äventyren, men det är ju ren logik.

Jag menade grupp men det råkade bli "port" :o)

Let's face it,
Gemini rocks..
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Re: missförstånd

förbjudet och förbjudet, de skulle inte få titta i boken om jag inte var med dem. Inte för att jag inte litar på dem utan för att jag vet att det är lätt hänt att man råkar se något man helst skulle slippa ha sett. T.ex. har de fått sett bilderna på Lazarus och Malachdrim, men de vet inte vilka de är eller om de ens är något. Att jag låter dem ögna i boken är för att boken förmedlar den stämning som jag anser att Gemini har.

En annan fördel med att hålla material hemligt är att man bygger upp en viss mystik, spelande är roligast när det överaskar.

weatherman

------------------
pungen faller aldrig långt från den spetälske.
 
Top