Nekromanti D&Ds världar (5e)

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,412
Location
Umeå
Har noll koll på 5e men blev lite nyfiken, hur är det, finns det någon inbyggd setting i grundböckerna, är det någon ny eller gammal. Har det kommit några andra Settingar nya eller gamla? Är planen att ge ut flera av de gamla till 5e? Osv om ni kan komma på något annat intressant.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,914
Location
Ludvika
Hans E Magnusson;n226622 said:
Har noll koll på 5e men blev lite nyfiken, hur är det, finns det någon inbyggd setting i grundböckerna, är det någon ny eller gammal. Har det kommit några andra Settingar nya eller gamla? Är planen att ge ut flera av de gamla till 5e? Osv om ni kan komma på något annat intressant.
Nja, grundböckerna innehåller lite blandad information (gudar och sånt) om flertalet av de gamla världarna, men någon riktig setting tycker jag inte att det finns med där.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,145
5e är förlagd i gamla välkända Forgotten Realms, med undantag för Curse of Stradh. Det verkar som att de tänker hålla sig där ett bra tag framöver. Kommande Tales from the Yawning Portal innehåller äventyr som tidigare var förlagda i olika världar men som nu är konverterade till FR.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Regelböckerna är tämligen neutrala, med viss tonvikt på Forgotten Realms. I ras-kapitlet finns till exempel lite olika Faerûnska etniciteter med i avsnittet om människor, men samtidigt förekommer exempel från både Dragonlance, Greyhawk, och i viss mån Eberron här och där. I kapitlet om personlighet och bakgrund har man t ex en sidospalt som använder Tika Waylan (Dragonlance) och Artemis Entreri (Forgotten Realms) som exempel på hur man kan göra två mänskliga krigare* som ändå är väldigt olika personer.

Det enda regelmässiga som är knutet till någon speciell värld är gudar och vilka domains deras clerics kan ha, och där används exempel både från verklig mytologi och från Forgotten Realms, Greyhawk, Dragonlance, och Eberron. Dessa används dels i löptexten som beskriver de olika domänerna ("The gods of knowledge - including Oghma, Boccob, Gilean, Aureon, and Thoth") och dels i ett appendix med gudar från dessa fyra världar, diverse "generiska" monster-gudar, samt keltiska, grekiska, nordiska, och egyptiska gudar (i tabellformat, så inga detaljer). I DMG finns även Dawn War-panteonet med (från 4e).

Övriga böcker, i alla fall från Wizards, är tämligen Realms-centriska. Än så länge har ett äventyr givits ut som utspelar sig i Ravenloft (Curse of Strahd), och övriga utspelar sig i Forgotten Realms (Rise of Tiamat, Princes of the Apocalypse, Out of the Abyss, Storm King's Thunder) - primärt i området som numera kallas The Sword Coast, men på den gamla goda tiden var Western Heartlands och the North. Hur lätta äventyren är att översätta till andra världar varierar lite - Princes of the Apocalypse vore rätt lätt eftersom äventyret är ganska fokuserat runt ett litet område (och framför allt i diverse dungeons), medan Storm King's Thunder verkar avsevärt svårare. Princes har även ett appendix om hur man använder äventyret i andra världar. Förutom äventyren finns Sword Coast Adventurer's Guide (95% FR-fluff, 5% regelmaterial som även funkar i andra världar) samt Volo's Guide to Monsters (teoretiskt sett FR, men funkar rätt bra till "generisk" D&D).

Det verkar som om det kommer att komma en bok till hösten som expanderar ut sig i ytterligare världar. En hel del av det speltestmaterial de släppt via Unearthed Arcana känns som världsspecifikt material. Jag när ett svagt hopp om att det kommer att vara en Eberron-bok till 5e (det känns som Eberrons profil har höjts lite på sista tiden via diverse folk i Wizards periferi, och mycket av UA-materialet får mig att tänka "jaha, det här är det här Eberron-konceptet översatt till FR"), men mer troligt är att det kommer att vara någon sorts "Guide to the Multiverse" med introduktion till olika världar, lite världs-specifikt regelmaterial, och så släpper de settingsen halvfria via DM's Guild.
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,412
Location
Umeå
Tack för all info, så det finns inga offentliga planer i alla fall att ge ut övriga världar, finns det några spännande rykten så eller om ni fick önska, vilka världar skulle dom ge då och eventuellt i vilken ordning.

/funderar på att köpa upp Wizards of the cost
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Rangertheman;n226637 said:
Kommande Tales from the Yawning Portal innehåller äventyr som tidigare var förlagda i olika världar men som nu är konverterade till FR.
Yawning Portal är uttryckligen setting-fri. Äventyren kan användas i valfri setting.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Använder mitt hundrade och sista inlägg på att skrika DAARK SUUUUUN!!!

Jag vill ha en Red Tide-liknande bok full av tabeller och sandbox fast Dark Sun. Typ Other Dust, Red Tide, den typen av resurser fast helt genomsyrat av planeten Athas. Och så vill jag ha en ny helt stand-alone PHB gjord med Dark Sun i åtanke i illustrationer, utrustning, klasser och varelseslag (men med femman regler i övrigt, ex vis stridskapitlet ska vara plockat rakt av).
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,145
CapnZapp;n226642 said:
Yawning Portal är uttryckligen setting-fri. Äventyren kan användas i valfri setting.
Du har säkert rätt. Jag blev lite lurad av att WotC skrev om äventyrare som samlades från Forgotten Realms alla hörn.


WotC said:
“When the shadows grow long in Waterdeep and the fireplace in the taproom of the Yawning Portal dims to a deep crimson glow, adventurers from across the Forgotten Realms, and even from other worlds, spin tales and spread rumors of dark dungeons and lost treasures”
Men nu när jag läser noggrannare står det faktiskt om andra världar också.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
2097;n226647 said:
Använder mitt hundrade och sista inlägg på att skrika DAARK SUUUUUN!!!
Dark Sun är för övrigt ett bra exempel på hur man inte behöver beskriva en hel planet för att få en bra och levande (eller i Dark Suns fall, till största delen död) värld. Tablelands, som beskrivs i originalboxen, är ungefär lika stort som Arizona, ca 450 x 250 miles (eller halva Frankrike). Om man jämför med kartan i Storm King's Thunder så motsvarar det ungefär om man skulle dra en linje från Waterdeep till Llorkh, och sedan sträcka området norrut ungefär till höjd med Triboar.

I den reviderade utgåvan så har jag för mig att arealen blev 4-8 gånger så stor, men med ungefär lika mycket information om det nya området som det gamla.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
2097;n226647 said:
Använder mitt hundrade och sista inlägg på att skrika DAARK SUUUUUN!!!
Så nu kommer vi prata med 2098 i fortsättningen....?

(Svara inte :rolleyes:)
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Om jag bleve blott 1 IQ-punkt smartare i framtiden och gick upp till att ha 2098 som intelligenskvot och namn så skulle jag nog ha blandade känslor. Hurra för att ha blivit smartare, men lite snopet att bara bli... mindre än en halv promille smartare.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Planescape ska komma!?
https://twitter.com/mikemearls/statu...92720051015686 ? ?!

Själv är inte Planescape min favorit, tycker Spelljammer sköter "D&D spelvärlds-crossover-ursäkt" nischen bättre. Men, gillar ju att allt är uppbyggt kring alignments så starkt i Planescape. Det är ju Dark Sun jag längtar efter.

Kollade lite noggrannare. Datumet är imorgon, klockan två på eftermiddan PDT. Domänen är en godaddy m. privacy protection. Men Mearls skickade ju ut det själv.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Planescape-teasern är med 99% sannolikhet för en "Enhanced Edition" av datorspelet Planescape: Torment. Inte kattskit (det är ett lysande spel, eller var det i alla fall på sin tid), men inte lika coolt som en "ny" D&D-värld.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
OK, OK, det låter ju iofs väldigt troligt. Tycker det är bra för det öppnar upp för att "Dust" och "Midway" inte är planescape utan något annat coolt.

Blev lite besviken på Torment när jag testade det hos en kompis runt 05, 06 (dvs det var ett sju år gammal retrospel redan då, vi lyckades kicka igång det med Wine) men kanske skulle ge det en ny chans. Jag hade inte spelat några D&D-spel innan så jag var lite lost.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Jag tror att det är Eberron som ska komma. Har ingen info, bara en känsla. Och isf ska jag skippa den. Det enda av dom gamla världarna som kan få mig att släppa allt, det är Dark Sun eller Spelljammer. Men jag vet inte hur jag kommer reagera helt säkert, det är bara en hunch.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Alla vanilla fantasy världar tycker jag är helt pointless att det finns så många.

• Mystara (där Blackmoor ligger)
• Greyhawk (före, under, och efter "From the Ashes"-perioden)
• Dragonlance (Krynn - massa olika eror)
• Forgotten Realms (Faerûn, numera även Maztica, Zakhara och Kara-Tur -- dom har legat på samma planet tidigare men dom har haft egna loggor och varumärken såsom "Al Qadim" osv.)
• Birthright (Cerilia)
• Points of Light (Nentir Vale)

(Och från andra företag:
• Glorantha
• Ereb Altor
• Pathfinder (Golarion)
• Midgård / Middle Earth
• Midgard
• Wilderness of nånting-nånting
osv osv

Jag tycker nog ungefär lika om alla dessa. Den enda jag har någorlunda känslor emot det är Krynn, som jag tycker är snäppet sämre än dom andra eftersom den är så extremt timeline-fokuserad. Men visst jag kan spela i Krynn lika väl som nån annanstans. Jag har valt FR, när jag inte gör egna världar. Oftast Zakhara som inte är så himla annorlunda än resten av FR. Visst, orcher och vättar bor i städerna, är goda och har kläder men då är det väl jackalmen och skelett man bashar ute i öknen istället.

Så det är ju lite onödigt att det finns så många.

Dom från andra företag har ju uppkommit av rena rättsliga skäl. Det är lättare att ha sin egen setting har dom tänkt, och fine. Vad ska jag säga emot.

Men även inom TSR har det förekommit stridigheter. Det var av kontraktsskäl med Arneson-familjen som dom bibehöll-Basic-linjen så otroligt separat från Advanced och lät den ha sin egen värld, Mystara (som dom ändå senare geggade ner med AD&D-stuff iom Red Steel). Jag misstänker att det också var lite för att kunna främja sig från Gygax lite som dom köpte FR (som är, precis som Glorantha, äldre än D&D).

Krynn gjorde dom till en egen värld för att ge Hickman och Weiss lite fria händer att berätta sin saga men jag tyckte det var onödigt. Gillade inte det och tycker det är en onödig värld. Spelar hellre i Greyhawk, Mystara eller FR. Greyhawk är en bra värld tycker jag, får många idéer när jag läser om den. FR däremot känns inte jättepepp men det är path of least resistance nu när DMs Guild finns. Och såklart Zakhara.?

Points of Light infördes i 4e och var faktiskt... jättebra!!! (Äventyren i den var dock inte så bra.) Underbart med en så vagt definierad setting som går att fylla med precis vad som helst och deras pantheon med Raven Queen etc är jag jättesvag för.

Andra konstigare världar:
• Eberron.
Ja, jag tycker väl i grunden om Eberron. Skulle inte ha nåt emot att spela där egentligen. Men idén är bättre än genomförandet. Att det är 1920-tal med stadsintriger, noirdetektiver, och djungel-expeditioner är jättefint. Tänker mig typ Laura Bow-känsla eller för den delen vad som helst från pop-culture 1910-1950. Spirit, Mandrake, Bogart osv osv. Men såklart allt insvept i fantasytrappings, tågen är magiska, det kryllar av elves osv, det ser jag bara som positivt. Robotarna är också nice. Och att hoberna har dinosaurer är fint.

Men av nån anledning kommer dessa pulp-rötter så sällan fram vid bordet. Det blir bara sju liter vanlig D&D + tre droppar gonzo + en micromicrodos av pulp-tropes. För D&D är redan genomdränkt av pulprötter. Mystara med sin hollow earth och sin Zargon osv är redan en extremt pulpig setting.

Betyget blir: Går att rädda. Men behöver skärpas till, göras egen.

• Spelljammer
• Planescape

Dessa är till för att möjliggöra crossovers mellan settings.

Jag tycker bättre om Spelljammer än Planescape. Planescape förutsätter att alla världar har en gemensam kosmologi vilket blir lite konstigt om du behöver göra en värld såsom Athas (se nedan) som har en lite annorlunda kosmologi. Men, Spelljammer handlar mest om att åka mellan olika, hmm, låt oss kalla det "planeter" även om det är lite annorlunda, och ibland bara måste man till något visst plane.

Spelljammer är också nice om man vill köra rymdopera, åka från planet till planet osv. Jag gillar det skarpt. I min setting är båda canon. Planescape mest för att det finns tieflings. Har läst mycket mer av Planescape än av Spelljammer, det är ju väldigt spännande att läsa om alla modroner och olika faktioner etc, gissar att det var väldigt inspirerat av Seasons of Mists-arcen i serietidningen Sandman. Att det är så alignment-fokuserat är väldigt compelling men är också anledningen till att det kan bli inkompatibelt med så många settings. Ex vis min homebrew-värld Glitchworld. Funkar bra ihop med Spelljammer för precis som i många andra världar finns det mark under fötterna och rymd över huvudet en stjärnklar natt, men bygger på ett annat dimensionstänk än vad som funkar ihop med Planescape.

Och i fyran infördes ju Feywild och Shadowfell, två planes jag tycker är jätteintressanta och välbehövda men som blev väldigt bökiga att knöla in i Planescape-tänket (vilket dom lyckades med i femman... typ.)

Urkonstiga världar:
• Dark Sun
(och från andra företag)
• Tekumel
• Talislanta

Jag älskar sånt här!!
Jag vet att dom gav Dark Sun en chans under fyran men jag vill se Dark Sun igen!
Men det är lätt att missa en sak när man ska göra Dark Sun.

Åh, nu ska jag berätta vad som hände mig igår,
ute på Reddit finns det jävligt många får!

En elajt user sa till mej vad Dark Sun va,
Han sa att det ej var vad jag trodde det va!

Jag visste ju förstås det var nåt sorts värld
å nån grej man kunde köra trolldom och svärd!
Visst är väl Dark Sun även till för psi,
Men nåt annat kan det väl inte vara?

Denna redditor han sa ialla fall,
att jag inte var så innihelvetesjävla ball!
Han trodde Dark Sun var nåt speciellt,
en billig kopia på Tekumel!

Jag hörde nåt om nåt jävla öken-skit,
Det skulle ju vara warforged det ju är det som är elit!
Jag gjorde det som han bara skulle ha,
jag gav honom en shadowban och bad honom dra!

:)


Ja jag har inget konto på Reddit och jag hittade deras tråd först fyra år senare men hjälp vad jag inte håller med. Att ta bort options från en kampanjvärld är vad som gör den kampanjvärlden speciell. Det är kitchensinkigheten i Eberron som gör att det är svårt att upptäcka det speciella med Eberron, medan det är begränsningarna (ex vis inga clerics, ingen metall, nästan inget vatten, strul med arcane casting) i Dark Sun som gör minst lika mycket som det dom har lagt till (kannibal-hobbits, insektsvarelser som RP, springande alver osv).

I fyran gjorde dom Dark Sun mer kitchensinkig och jag tror det var ett misstag.
Dom lade in grejerna från Points of Light in i FR och Dark Sun, grejerna från FR in i Points of Light och Dark Sun, och grejerna från Dark Sun in i FR och Points of Light. Så... varför ha tre settings? Thri-kreens i FR är väl ball om det bara vore en grej men det luckrar ju upp totalt att Dark Sun är en annorlunda och sword&sorcery-betonad, hård setting som jag älskar.

Säger inte att den är bättre än Talislanta och Tekumel. Bara 10 timmar kvar på kickstartern för Talislanta btw! Jag valde 5e-versionen, tycker dom har valt ett bra upplägg att det bara finns en, väldigt spretig och byggbar, klass. Så gör man en värld annorlunda.

Men jag har så mkt idéer till Dark Sun. Har inte vågat ge mig på den till 5e. Jag har inget emot att köra al-Qadim (numera då "Zakhara-delen av Forgotten Realms") i 5e, man lägger till Sha'ir och bannar dragonborns och draconic bloodline på sorcerer så är man klar, men om jag skulle köra Dark Sun skulle jag vilja ha typ en helt ny PHB för det nästan. Och det viktigaste med den skulle bara inte vara vad den lägger till (psionics, Thri-Kreen, ben-vapen) utan vad den tar bort och också vad den totalt gör om, dwarves, elves osv.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
2097;n241817 said:
Den här bilden släpptes just på YouTube
Dinosaurer!!! Turbaner!!!!!!!!!
Jaaaa taaack
Dinos kanske tyder på Eberron men han sade nåt i stil med "vi har låtit en grupp Eberron-fans testa den här nya, öh, platsen i Forgotten Realms"

Eller så missförstod jag: https://m.youtube.com/watch?v=pEH1BX4m0eY
Bilden ger mig inte direkt några Eberron-vibbar. Området med dinosaurer i Khorvaire är fullt med nomadiska halflings, och där har de inte så mycket hav (de har i o f s en stad som heter Gatherhold för att handla med omvärlden, som ligger vid en stor insjö, men de har inte så mycket handel på den sjön eftersom andra sidan är the Mournlands). Det finns inte heller så mycket halflings, eller andra Eberron-inslag (t ex warforged) på bilden.

Det rör sig förmodligen om ett samhälle på halvön Chult* i Forgotten Realms. Chult ligger ungefär lika långt söder om Amn som Amn är söder om Neverwinter. Det är alltså ett avsteg från Sword Coast-regionen där tidigare äventyr varit, men fortfarande i FR - eller om man ska ta en liknelse med verkligheten, som om man tidigare äventyrat i ett område motsvarande USA/Canada norr och öst om Kentucky, och nu ska ner till Yucatanhalvön. Turbanerna kommer förmodligen från Calimshan, som är ett sorts mini-Arabien i "riktiga" FR (till skillnad från Zakhara, som är typ en subkontinent).

* Landbryggan mellan Halruaa och Chult var förstörd i 4e så då var det en ö, men nu är den återställd.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Så… Nyanzaru kanske?
Mina spelare trodde jag skämtade när jag skickade bilden för det var som en mix av mina tidigare kampanjer
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Deras ström börjar klockan sju ikväll vår tid (tio på förmiddan deras tid).
 
Top