Nekromanti D&D-läckan

Cyberhest

Konträr kverulant
Joined
24 Jan 2006
Messages
463
Location
Stockholm
Som vissa förmodligen läst/hört/sett har vad som ser ut att vara arbetskopior av de tre core-böckerna till nya D&D letat sig fram till olika piratbukter och annat. Om vi bortser från tröttsamma inlägg om "varvarVAR?" och/eller "piratkopiering är dåligt"/"piratkopiering är bra" och liknande har jag en fundering relaterad till detta.

Det mest uppenbara antagandet är väl att någon praktikant eller liknande på Wizards of the Coast/Hasbro fått med sig dokumenten hem på otillbörligt sett och sedan spridit vidare, alternativt någon på tryckeriet kanske, men är detta verkligen den enda tänkbara möjligheten?

Nu *tror* jag visserligen inte att det är så, men är det helt orimligt att tänka sig att det rör sig om ett medvetet läckage? Någon tråd på enworld.org nämnde piratkopiorna men stängdes snabbt ner efter en handfull moraliserande svar som predikande om piratkopieringens allmänna ondska och hur synd det var om WotC som kommer förlora en massa pengar osv.

Förlora intäkter på grund av dessa piratkopierade PDFs? I call bullshit.

Om vi för skojs skull tar de som tankar piratkopiorna och delar upp dem i olika kategorier. Några av de huvudsakliga som jag kan komma på:

Kategori 1: Folk som tankar böckerna men som ändå kommer köpa tryckta exemplar när de släpps.

Kategori 2: Folk som inte tänkt köpa böckerna, tankar piratdokumenten bara för att,och sedan låter dessa ligga och skräpa på hårddisken.

Kategori 3: Folk som tänkt köpa böckerna, men som efter att ha laddat ned PDF-dokumenten väljer att inte köpa spelet.

Kategori 4: Folk som inte varit särskilt intresserade av 4th edition, som tankar böckerna mest av mild nyfikenhet, tänker att "wow, det här verkar ju vara grymt" och sedan köper de tryckta böckerna när dessa släpps.

Enbart ifall antalet människor tillhörande kategori 3 överstiger de tillhörande kategori 4, vilket jag har svårt att tro (det är ändå knappast gratis att printa ut närmare tusen sidor i hyfsat höguppläst färg) kommer WotC förlora intäkter på det. Även ifall kategori 3 och kategori 4 går på ungefär ett ut tjänar Wizards i längden på att så många som möjligt spelar spelet, lagligt eller ej.

Allt ovanstående är såklart ren spekulation, men jag tycker ändå det kan vara ett rätt intressant ämne att diskutera. Vad tror ni?
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Om jag frivilligt skulle läcka dnd 4 grejjer skulle jag inte läcka allt och i så bra kvalité som ... det sägs ... att de här kopiorna har.

Men att företagen läcker information medvetet är ju självklart vid det här laget. Ta till exempel blizzards stora läcka från alfaversionen av kommande expansionen till world of warcraft som bara råkade samanfalla lysande med releasedatumet till Age of Conan...
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,654
Location
Värnhem, Malmö
Det jag hört om filerna är att de ser ut som om de läckt från tryckeriet (med marginaler och liknande tilltagna för tryck), inte som scannade böcker. Själv har jag redan förhandsbeställt.
 

Cyberhest

Konträr kverulant
Joined
24 Jan 2006
Messages
463
Location
Stockholm
Ja precis, det jag menade med arbetskopior. Har också förbeställt, för övrigt. Kan knappt vänta till sjätte juni!
 

Anders Åstrand

Swordsman
Joined
25 Jul 2002
Messages
762
Enda sättet WotC skulle kunna förlora på det här vore om någon gjorde egna tryck och sålde, eller om wotc planerade att sälja spelet i pdf-format.

Tyvärr är pdf:erna i så bra kvalitet att det skulle vara fullt möjligt för någon kines att göra en pirattryckning. Dock är det bara PHB som har marginalerna och de små märkena för att passa in färgerna och det.

Att de själva skulle sälja det i pdf-format är jag mycket skeptisk till.

Jag tror överlag att de tjänar mer än förlorar på den ökade hypen, men som chrull sa tror jag inte det handlar om en medveten läcka pga kvalitén.
 

Nkari

Veteran
Joined
24 May 2002
Messages
192
Location
Örebro
Finns egentligen ingen anledning o "läcka" skiten själva..
Folk som skriver ut böckerna skriver ut dem även om de är scannade eller arbetskopia, det spelar liksom ingen roll..

Dock tjänar de mer på och släppa en PDF av god kvalitet så folk kan tanka o kolla igenom böckerna kanske tillomed spela lite för sen kommer de vilja köpa böckerna om de gillar det.. man vill inte släpa på 3 pärmar med 320 pappers ark i varje pärm. Böckerna är bättre, smidigare och billigare än o skriva ut själv typ.. =)

Det gäller CORE böckerna.. De andra böckerna tror jag inte de vore så smidigt o släppa en PDF själva, iomed att de är oftast mindre, så en 60-120-200 sidor blir inte lika otympligt, och ej heller lika dyrt o skriva ut.

Men det går liksom inte o stoppa att skiten scannas, eller att arbetskopior läcks ut. Så man får ta den smällen (om det nu blir någon smäll, jag tror att de flesta faktiskt vill ha böcker ist för utskrifter, jag vet iaf ingen som föredrar utskrifter, visst, på kassa moduler eller saker man ändå inte tänkt köpa eller använda speciellt flitigt så kan väl en utskrift gå bra.. men fan att se böckerna i bokhyllan är trevligt! =)


ush vad jag svamlar atm.. =)
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Jag tror absolut att de flesta stora företag sitter fast i tankefällan att varje nerladdat ex är ett ex som inte komemr att säljas. Det är så de brukar resonera när de stämmer folk som piratkopierat. Det här spelet har laddats ner X gånger och vi tjänar Y dollar på varje försäljning. Alltså har vi förlorat X*Y dollar. Man räknar inte bort de som aldrig skulle betala Y dollar för X, eller de som laddar ner för att testa och sedan köper. Och det är ju svårt att veta exakt hur många det är.

Men vad gäller rollspel i allmänhet och D&D 4e i synnerhet tror jag att det är annorlunda (än vad stora företag tror). Eftersom böcker har ett värde i sig (till skillnad från ett datorspel på CD eller film på DVD) är det många som först laddar ner och sedan köper. Böcker kommer att sälja bra rätt länge till. Däremot tycker jag det är grymt bra att ha en pdf vid sidan om boken (rent hypotetiskt alltså). Jag tycker inte att det är jättefel heller. Visst bryter jag mot licensen rent paragrafmässigt. Men Wizards har fått en massa av mina pengar så de borde vara nöjda. Med pdf:en kan jag skriva ut väl valda delar i många ex. Såna delar som det brukar bli fajt om när man ska göra rollperson tex.

Jag tror wizard skulle tjäna pengar på att ha pdf till försäljning för en mindre summa. Finns den inte till försäljning är det många som tankar den ändå. Och pdf:en kan aldrig ersätta en bok.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,526
Location
Rissne
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Citerat av: Snow</div><div class="ubbcode-body">Eftersom böcker har ett värde i sig (till skillnad från ett datorspel på CD eller film på DVD) är det många som först laddar ner och sedan köper.</div></div>

Nyfiken i en strut: Vad håken grundar du åsikten att DVD:er eller CD_skivor inte skulle ha ett värde i sig på? Hur menar du?

//Krank, som alltid köper CD-skivor, DVD:er, TV-spel och böcker han vet är värda pengarna, när han väl har sagda pengar
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Citerat av: krank</div><div class="ubbcode-body"><div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Citerat av: Snow</div><div class="ubbcode-body">Eftersom böcker har ett värde i sig (till skillnad från ett datorspel på CD eller film på DVD) är det många som först laddar ner och sedan köper.</div></div>

Nyfiken i en strut: Vad håken grundar du åsikten att DVD:er eller CD_skivor inte skulle ha ett värde i sig på? Hur menar du?

//Krank, som alltid köper CD-skivor, DVD:er, TV-spel och böcker han vet är värda pengarna, när han väl har sagda pengar </div></div>

Kanske inte min bästa formulering... Jag tänkte såhär: Själva lagringsmediet CD och DVD kan enkelt kopieras till ett nytt medium (för några få kronor). Och den kopian är precis lika bra som originalet. Visst, vill man ha omslag får man anstränga sig lite mer, men inte mycket.

Med en bok är själva mediet värt pengar i sig själv, det har kostat (mer) att framställa och skulle man försöka kopiera blir det inte alls lika bra eller kostar ohemult med pengar.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,526
Location
Rissne
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Citerat av: Snow</div><div class="ubbcode-body">Med en bok är själva mediet värt pengar i sig själv, det har kostat (mer) att framställa och skulle man försöka kopiera blir det inte alls lika bra eller kostar ohemult med pengar.
</div></div>

Mja, det beror på vad man menar med "bra". Överföringen förändrar innehållet till viss del, det kan jag hålla med om. Däremot läser jag hellre serietidningar på dator och gillar att kunna söka i ocr:ade PDF:er istället för att rota i bokhylla och försöka bläddra till rätt ställe. Efter första genomläsningen av en bok (då föredrar man ju "riktig bok"), dvs när man mest börjar använda boken som referens, är PDF:er enligt mig "bättre".

Men jag förstår din poäng.
 

Nkari

Veteran
Joined
24 May 2002
Messages
192
Location
Örebro
Beror juh lite på om du har med dig din laptop o skitter o knappar på den på dina rollspels möten ? och hur skönt är det med en laptop i knät i sängen när du ska läsa lite innan du sover ? =)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,526
Location
Rissne
nkari said:
Beror juh lite på om du har med dig din laptop o skitter o knappar på den på dina rollspels möten ? och hur skönt är det med en laptop i knät i sängen när du ska läsa lite innan du sover ? =)
Jag tycker ju att det är skit att sitta med böcker på rollspelsmöten också; under spel ska allt flyta på, eventuella regelkollningar kan man göra efter spelmötet. Jag AVSKYR verkligen när folk sityter och bläddrar mitt i en strid eller under ett spelmöte.

Vad gäller läsa i sängen: Jag har en PSP med riktigt bra skärm och E-boksläsarmjukvara, och har starka planer på att köpa mig någon E-pappersläsare när de når rimliga priser. Har läst ett flertal böcker på PSP - t.om en eller ett par på Psion, och den burken har klassisk svartgrön LCD.

Det är säremot mycket sällan jag "småläser" i rollspelsböcker.
 
Top