Nekromanti D&D i Magic the Gathering?

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Är det nån som har koll på varför inte Wizards of the Coast fått för sig att göra en Magic-expansion i nån D&D-setting? Typ Forgotten Realms? Låter som en självklar grej, men har inte hänt ännu.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Förklaringen de gav för länge sedan är att det inte lönar sig att "korsa strömmarna." Om man redan har det marknadsledande rollspelet och det marknadsledande kortspelet så finns det väldigt lite att vinna på att blanda dem, och väldigt mycket att förlora.

Dessutom är Magic och D&D ganska olika sorters fantasy. Även om Magic varierar en hel del från plan till plan har det alltid många saker gemensamt, med mana-systemet som bas. Man har också en tendens att berätta världsomvälvande historier i Magic-seten - det är inte bara "här är en värld som behärskas av klaner som försöker emulera aspekter av forntidens utdöda drakar", utan man lägger till "och hit kommer en planvandrare som färdas bakåt i tiden och ser till att drakarna inte dör ut, och nu har vi världen där drakarna regerar." Det är inte bara "Här är världen där allt är av metall" utan man lägger till "som håller på att infekteras av Phyrexia, och till slut vinner Phyrexia och har en ny värld att utgå från i sitt borgande av multiversum."
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
Det omvända skulle ju också vara rätt så coolt. Typ en Ravnica modul till D&D.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
Jag skulle betydligt hellre se en Ravnica- eller Tarkir-modul till D&D än en Forgotten Realms-expansion till Magic.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Problemet är att Magic-världarna inte designas för den detaljnivå och varaktighet som krävs för en bra D&D-värld. Det skulle iofs fungera med en kombinerad kampanj och setting - lite grann som original-Dragonlance.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
Ja, det är sant. En Magic-värld behöver inte hålla samman speciellt bra -- det viktiga är att den är en häftig kuliss till ett antal intressanta kort. Den tillhörande storyn brukar vara rätt ointressant. Men det skulle ju gå att bygga ut dem med de detaljer som en del rollspelare vill ha i sina världar. Däremot tror jag att de skulle passa bra till mer improviserat spel, där man inte behöver en detaljerad värld, utan snarare utgår från en miljö eller en stämning och hittar på detaljer när de behövs för spelet.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
Jag råkade hitta den här tråden när jag sökte efter en annan grej. Ville bara påpeka att Wizards nu fått för sig att göra en Magic-expansion i Forgotten Realms. Den kommer om ett par veckor.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,382
Jag råkade hitta den här tråden när jag sökte efter en annan grej. Ville bara påpeka att Wizards nu fått för sig att göra en Magic-expansion i Forgotten Realms. Den kommer om ett par veckor.
De kosmologiska implicationerna är bäst! Är Eliminister en Planeswalker? Är Jim Darkmagic? Har Ravnica och Sigil handel mellan varandra? Kräver Drizzt en svart mana för att han är en drow?
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
De kosmologiska implicationerna är bäst! Är Eliminister en Planeswalker? Är Jim Darkmagic? Har Ravnica och Sigil handel mellan varandra? Kräver Drizzt en svart mana för att han är en drow?
Den sista kan jag svara på: Nej! Han kostar 3GW.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Har Ravnica och Sigil handel mellan varandra?
Grejen med Ravnica är att det inte är med i multiversum riktigt. Ravnicanerna vet inte ens att det finns flera plan. Det är också lite bökigt att ta sig dit, vilket är vad som utnyttjas av dumingar i metaplotten.

Hoppas själv på att det kommer fler böcker av Ravnica- och Theros-typen dock. Skulle vara roligt med en officiell Planeswalker-bok en vacker dag också, med system för att spela dem. Blir mycket mer som att spela världsresande superhjältar i D&D än det blir särskilt likt Planescape. Ser de två som närmast oförenliga. På gott och ont.
 
Top