Nekromanti Död åt CSI och dess gelikar nu!

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Okej, i börjar var program som Cracker (vilket var före Profiler men med en fet britt istället för blond yankeevåp) och CSI intressanta. De skiljde sig från mängden. Men nu är varenda deckareserie eller polisserie på tv om kriminaltekniker som använder psykologi, teknik eller benbitar för att haffa brottslingar. Suuuuck. Just nu är jag så trött på de där tekno-psykofetishisterna att jag skulle välkomna en snutserie som handlade om en bonnläppssheriff ute i obygden där han och ans två sheriffbiträden löste brott genom att spöa luffare och bryta mot allt vad medborgerliga rättigheter heter. Det mest teknologiskt avancerade hjälpmedlet de skulle ha är polisradion och hagelbrakaren och deras psykologiska undersökningar begränsar sig till ett «What you doin' here... boy?» samtidigt som de spottar tuggtobak.

In short: Död åt CSI och profilerings-snutserier! :gremmad:


Storuggla, stora hattar också
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
De är väl i grunden en revival av klassiska mysterielösar-deckare (upplägget är ju också likartat med fall som börjar alldeles weirdo och vafanärdethär, och sedan klarnar efterhand) fast de använder technojox när de letar ledtrådar. Även Holmes, Columbo och Poirot löste ju fall genom sotfläckar på betjäntens vänstra sko o dyl -- däremot snärjde de också sina suspects med kluriga frågor, vilket CSI-folket inte är fullt så haj på.

Profiler-bruden med sina mystiska insikter slog mig mest som ett härm på Millennium och Frank Black. ...och det är väl den där Medium som går på nån kanal nu också; brottslösning medelst kusliga visioner.

(Däremot hann jag bli lite svag för John Doe på fyran -- visst, han är en Pretender-Jarod korsad med McGyver och lite psi-förmågor, men det var ett fräscht upplägg med typiska Arkiv X-mysterier som sen får en fullt naturlig förklaring i slutet.)

--
Åke, som dock tror att ett CSI-rollspel skulle bli rätt boring
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"De är väl i grunden en revival av klassiska mysterielösar-deckare (upplägget är ju också likartat med fall som börjar alldeles weirdo och vafanärdethär, och sedan klarnar efterhand) fast de använder technojox när de letar ledtrådar. Även Holmes, Columbo och Poirot löste ju fall genom sotfläckar på betjäntens vänstra sko o dyl -- däremot snärjde de också sina suspects med kluriga frågor, vilket CSI-folket inte är fullt så haj på."

Jo, men Columbo har en sak som CSi-klonerna helt saknar. En total avsaknad av hårdhet. Jag är så trött på att de hela tiden ska vara så sammanbitna och genomhårda. Columbo listar ut vem skurken är ganska tidigt och irriterar sedan skurken till att erkänna, mer eller mindre. Columbo rockar.

"(Däremot hann jag bli lite svag för John Doe på fyran -- visst, han är en Pretender-Jarod korsad med McGyver och lite psi-förmågor, men det var ett fräscht upplägg med typiska Arkiv X-mysterier som sen får en fullt naturlig förklaring i slutet.)"

Släng en flukt på Monk. Monk är bra!


Storuggla, tass i tevatten
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Jag håller med. Konstigast är den där serien med killen som hade fångat Hannibal Lector i Manhunter; för där är det någon konstig ravetjej som är tekniker - och det ser bara skitdumt ut.

Fast värst är Cops. Det är ett program som får mig att skrika "hata alla snutdjävlar!" åt teven.

Däremot älskar jag brittiska dokumentärer om killar med snorrar ner till anklarna, eller mödrar som ammar sina tolvåriga barn. White Trash är min nya drog.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
JAG + CSI = NCIS, DU får hitta en egen

Konstigast är den där serien med killen som hade fångat Hannibal Lector i Manhunter;

Navy CIS? Den kan jag förlåta rätt mycket för att de har med gamle David McCallum - Illya Kuryakin, the other man from UNCLE - i en roll. (-:

Fast... hon ser mest bara malplacerad ut, jo.

Edit - om David McCallum på Wikipedia:
"He is currently starring in the CBS television series NCIS as Dr. Donald "Ducky" Mallard. In an inside joke on that program, when Agent Gibbs is asked the question, "What did Ducky look like when he was younger?," Gibbs simply responds, "Illya Kuryakin.""

--
Åke
 

Jambu

Swordsman
Joined
17 Feb 2005
Messages
433
Location
Rättvik
Jag såg nyligen första avsnittet av Life On Mars som började som ännu en jobbig polis-potatisgris serie i nutida London. Jag gillar oförutsägbarhet så när huvudpersonen efter tio minuter blev på körd av en bil och fann sig själv i rollen som en polis tillbaka på gamla goda sjuttiotalet så höjdes mitt uppskattande av avsnittet. Man kan aldrig avgöra om Sam Tylerär tidsresenär eller bara ligger och drömmer i en sjukhussäng. Miljön är i alla fall trevlig och polisernas utredningsmetoder skiljer sig rejält från det Sam Tyler, huvudpersonen, är van vid, vilket ger lite komisk effekt och framförallt variation. Ett annorlunda program är det i alla fall.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,494
Location
En mälarö
....däremot snärjde de också sina suspects med kluriga frågor, vilket CSI-folket inte är fullt så haj på.
Det underligaste med CSI är inte att de inte är "så haj" på att förhöra misstänkta, utan att de får tillfälle att göra det. Jag menar; en brottsplatstekniker ska väl analysera blodstänk, troliga kulbanor och fläckar på kläder, och inte utföra vanligt polisarbete i form av förhör och arresteringar?

Dessutom har de alltid solglasögon när de undersöker brottsplatser, även när dessa ligger i nersläckta källare. :gremcrazy:

/Anders
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
en brottsplatstekniker ska väl analysera blodstänk, troliga kulbanor och fläckar på kläder, och inte utföra vanligt polisarbete i form av förhör och arresteringar?

Samma logik som när USS Enterprise, med 300+ mans besättning, alltid beamar ner sin kapten, sin försteofficer och sin skeppsläkare så fort de kommer till en outforskad och potentiellt farlig planet. (-:

--
Åke
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,494
Location
En mälarö
Samma logik som när USS Enterprise, med 300+ mans besättning, alltid beamar ner sin kapten, sin försteofficer och sin skeppsläkare så fort de kommer till en outforskad och potentiellt farlig planet. (-:
Såtillvida de inte räknar med att det kan bli farligt, varpå de skickar med en kille i röd tröja som kanonmat. :gremgrin:

/Anders
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Alltså, naeee...
Vore ju synd att ta död på en av de få serier som jag följer på tv. CSI är just ett av de få program som jag följer & tycker är bra. Så det vore ju välldans trist at ta död på den.. :gremcrazy:

Dock så kan jag hålla medd ig om att det är lite trist att alla serier använder smma grejer.
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,763
Location
Nett-ruh-bi
Det har du korrekt i! (ANT)

Värst är serien där poliserna räknar ut vem som är mördaren...
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,454
Location
Stockholm
Det underligaste med CSI är inte att de inte är "så haj" på att förhöra misstänkta, utan att de får tillfälle att göra det.
Jag stör mig som faaan på det där. CSI:arna får ju göra alla sorters polisarbete som finns, möjligtvis utom att stanna folk för fortkörning. Och sedan så är ju deras arbetsmetoder helt jäkla muppiga. Gruppförhör med flera misstänkta samtidigt, förhör med folk på kaféer och i andra offentliga miljöer... det är bara kefft alltihop.

Om jag vore polis skulle jag nog krevera bara efter ett halvt avsnitt.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,451
Location
Köping
Re: Det har du korrekt i! (ANT)

Värst är serien där poliserna räknar ut vem som är mördaren...
Och då menar du Numb3rs? Faktiskt en av de få CSI-liknande serier som jag sett mer än ett avsnitt av (den andra skulle då vara Medium). Gick väl an, även om den är orealistsk som fan.

Men jag tror jag nämnt förut att jag helt saknar tramsfilter. :gremgrin:

/Hellzon - gillar lusiga tv-serier
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Jag menar; en brottsplatstekniker ska väl analysera blodstänk, troliga kulbanor och fläckar på kläder, och inte utföra vanligt polisarbete i form av förhör och arresteringar?"

Och dessutom: andelen folk som erkänner innan deras advokat ens kommmit in i förhörsrummet är skyhögt. Hej ogiltligt erkännande någon? :gremsmile:


Storuggla, monsterkatt på vadjakt
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Telefusion

Konstigast är den där serien med killen som hade fångat Hannibal Lector i Manhunter; för där är det någon konstig ravetjej som är tekniker
Nu vet jag inte riktigt vilken serie du menar, eftersom beskrivningen låter som NCIS, men han som är med i Manhunter är med i CSI :gremgrin:

NSIC rockar hur som helst. OMG, som den rockar. Whee! Den är ännu bättre än CSI.
 
Top