Nekromanti CyberTech

Saurus

Veteran
Joined
24 Aug 2001
Messages
192
Location
Vadstena
Hej, jag gör ett rollspel med namnet CyberTech, jag har gjort mer än det här, men detta är inledningen, vad tycker ni?

Vad är ett rollspel?
Som mycket annat, så undrar man kanske vad rollspel är? Rollspel är vanligtvis när man samlas en grupp på ungefär 5-6 personer. En är spelledare (SL) och har makten över spelet, det är han som berättar äventyret för spelarna, spelarna har sina egna karaktärer som de gjort med hjälp av olika regelsystem (beroende på vilket rollspel). SLs främsta uppgift är att se till att spelarna har det kul och se till att man aldrig tröttnar på att höra SL prata, det kan vara svårt. Men vi kör ett par exempel så kan ordet rollspel vara lättare att förstå:

Logan har 15 i styrka, han ska lyfta upp ett stort bord. Han måste slå mot sin styrka med 1T20 (En tärning med 20-sidor). För att lyckas ska han slå under 15 (eftersom hans styrka var det). Han slår och får en 7. Logan lyckades alltså lyfta bordet.

Spelledaren kan också lägga dit att han får minus på det, bordet kanske är för stort, så han har 14 i styrka just då han ska lyfta bordet. Han slår men får 15, Logan misslyckas.

CyberTech – tärningsystem!
Nu ska vi gå igenom mer specifikt för detta rollspel, vi ska lära oss själva tärningsystemet. I detta spel så använder man alla sorters tärningar, men när man ska slå för att lyckas med något så använder man 1T20. Eftersom man har ett visst värde i en färdighet, exempelvis 15 i Automatvapen så slår man 1T20 och försöka slå under värdet. Sedan när man slår skadan för vapnet, som i detta fall kanske är en Mp5 navy, så slår man en annan tärning. En Mp5 Navy gör 3T6 i skada vilket gör att vi slår tre sexsidiga tärning för att se hur mycket skada personen i fråga har.
SL kan givetvis bestämma att man får vissa minus på färdigheterna beroende på olika lägen. Vi säger att Kell Darklighter ligger ner på marken, han ska skjuta en stående Kaossoldat. Kell har 15 i färdigheten Pistol. Eftersom han ligger ner får han –5 på färdigheten Pistol, det innebär alltså att Kell Darklighter nu bara har 10 i Pistol, just den rundan tills han ställt sig upp. Slår du en 20:a så får du slå på fummeltabellen. Slår du under 5 på tärningen så kallas det för en SÄR(skild) träff. Då får man en erfarenhetspoäng, en gång om dagen. Dessutom så är det full skada som vapnet kan göra men rustning skyddar. Slår man däremot en 1:a så är det ett perfekt slag och då är det 1T4 erfarenhetspoäng, en gång om dagen. Dessutom ger det full skada och ingen rustning skyddar (så länge den inte har en specialregel för det).

Initiativ, vilket avgör vem som ska börja göra något annan under en strid slås med hjälp av 1T10 plus eventuella initiativbonus från personen och vapnet, minus kan också förekomma.

Det finns förstås tillfällen då SL får bestämma minus respektive plus.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,881
Location
Nordnordost
Tja, hiva in 4 färdiga gubbar och mer spelvärld än bara ett namn så har du ju ett dogmabidrag till februari.
 

Krigeus

Veteran
Joined
23 Oct 2000
Messages
135
Location
Luleå, Sverige
Ser väl i grunden bra ut måste jag säga. Hur långt har du hunnit? Sen vet jag inte om det bara var ett exempel eller ifall det faktiskt är så du vill ha det i ditt system... men jag tänker skänka min egen tanke kring saken i vilket fall som helst. Det handlar om att ligga ner och skjuta, det brukar vanligen vara bättre än att stå upp och det vet jag efter egen erfarenhet :gremlaugh:
så ur realismsynpunkt så tycker jag att du borde se över just den saken om du nu inte vill ha det så för just pistoler.
 

Kaoin

Veteran
Joined
8 Jan 2001
Messages
106
Location
Lund
Ändra så att "Vad är rollspel?" faktiskt är "Vad är rollspel?" och inte "Hur gör man saker enligt reglerna?", beskriv alltså hur en spelsession går till och hur samspelet mellan spelledare och spelare fungerar. Se t.ex. gamla Drakar och Demoner 3s fina lilla häfte om detta.

När det gäller tärningssystem tycker jag du skall koncentrera dig på att beskriva mer vad t.ex. 3T6 innebär än hur man använder färdigheter då detta torde höra hemma i färdighetskapitlet. Sedan ställer jag mig också tveksam till att använda "Vi"-form i ett rollspel. Det är mycket sällan det blir bra. Använd helst tredjepersonsform, möjligtvis med undantag av andra- för att rikta sig direkt till SL.

Sedan skulle jag också vilja ställa en fråga om du har tänkt på vem som är målgruppen för rollspelet? Om det är till för dina vänner eller t.o.m. för vana rollspelare som folk på detta forum, vilket lär vara det troligaste, är det kanske bättra att lägga krut på andra delar av spelet än att förklara rollspel?
 

jorik

Veteran
Joined
9 Nov 2002
Messages
102
Location
Flurkmark
Ett tips är att skriva exempel på när grundegenskaper kan användas, istället för att bara beskriva Psyke lite kort.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
  • Vad handlar rollspelet om (baksidesblurben, mer eller mindre).
  • Vad spelar man?
  • Hur gör man något? Grundläggande färdighetsslag, med andra ord.
  • Hur slår man ihjäl något? Skador och motsatt färdighetsjockel.
  • Vad finns i världen? Här är grundläggande kulturellt och tekniskt jockel: hur är samhället, hur avancerad teknik finns, hur påverkar det världen? Även bisaker som vilka vapen finns och vilken plats har magi och religion hamnar här.
  • Hur gör man en gubbe, och hur förhåller sig gubben till världen?
  • Mer om världen. Nu kommer esoterika, som religion, magi, vetenskap, deras inbördes förhållanden och hur de påverkar kulturerna ordentligt.
  • Hur gubben lever i världen (kampanjregler).
  • Vad man kan göra i världen.
  • Färdigheter eller motsvarande. Fram tills nu har jag i princip några exempelfärdigheter, ofta Klättra i träd, Bryta arm, Slå någon och Döda någon. Först nu börjar detta utvecklas till rediga färdigheter och andra spelvärden.
  • Hur man blir bättre. Detta återkopplas gärna till hur man gör gubbe.
  • Magisystemet. Jo, jag väntar oftast så här länge. Dels vill jag ha en bas i form av reglerna och dels vill jag ha koll på hur magin funkar i förhållande till världen. Om folk betraktar magi som något mystiskt så ska magin knappast vara något öppet, så då bör eldbollar strykas, till exempel.
  • Ännu mer om världen. Nu kommer alla de där småpilldetaljerna som dockskåpshatarna hatar: språk, vardagsvanor, namn, handel, lagar, maktbalans och intriger och sådant jockel.
  • Avslutande jox: förord, efterskrift, vad är rollspel, index.
 

Kaoin

Veteran
Joined
8 Jan 2001
Messages
106
Location
Lund
I samma anda skulle jag vilja uppmana till iterativt skrivande. Skriv, läs, tänk, skriv om. Allt eftersom nytt innehåll tillkommer blir det lätt så att "gamla" pusselbitar inte längre passar in i spelets helhet. Då gäller det att skriva om eller ta bort.

Tänk på att en proffesionell redaktör förmodligen hade skärt ner de flesta personers texter med åtminstonde 1/4. Att hålla detta i tanke medan man skriver gör att man kanske något mer nogrannt går igenom sin text och rensar både språkligt, regelmässigt och informationsmässigt överflödiga stycken.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Tänk på att en proffesionell redaktör förmodligen hade skärt ner de flesta personers texter med åtminstonde 1/4.
Korrekturläsning är också något som lönar sig. :gremwink:

Niklas som skrivit sina kapitel i helt fel ordning än vad Krille rekommenderar.
 

Kaoin

Veteran
Joined
8 Jan 2001
Messages
106
Location
Lund
Jag korrläser ju inte mina mindre poster speciellt seriöst kan ju erkännas :gremsmile:. Sen är det där ett klassikt fel jag gör, bra sugen på att starta en liten kampanj mot att göra svenska språket mer logiskt. (Mer logiskt för mig då, er andra skiter jag i.)

Sen kan jag ju erkänna att inte jag heller skriver mina kapitel exakt som Krille anser, mycket p.g.a. att jag hoppar fram och tillbaka. Dock skriver jag faktiskt innehållsförteckning först.
 
Top