CyberConv 2.0

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,619
Location
Göteborg
Den 27-29 november är det Discord-konvent på franska. Jag skriver den här tråden dels för att jag tycker att det är kul med internationella konvent och att en fördel med kokosviruset är att det nu arrangeras digitala konvent så att man kan delta även utan att lämna landet, och för dem som känner sig bekväma med att spela på franska kan jag nog fixa en inbjudan. En annan anledning är att jag vill skriva lite reflektioner om konventet. Det här är ett stort och till synes otroligt välorganiserat digitalt konvent, och jag tänker att det kan vara intressant för folk att få höra lite om hur fransoserna har organiserat det. Det är alltså den andra utgåvan; jag deltog inte på den första.

Det första jag noterar när jag loggar in på servern är att det ser tomt ut. Det finns inte många rum och nästan ingen aktivitet. Vad händer? Jag ser att det finns en "charte", alltså en charter. Denna måste läsas igenom och godkännas genom att man reagerar på den på Discord. Först när man klickat okej så öppnas alla de olika rummen upp. Det här är svincoolt! För det första ser man till att alla deltagare får till sig viktig information. Dessutom står det ett antal förhållningsregler och principer. Det står också vad man bör göra om man upplever otrevligt beteende och vem man kan kontakta. Och alla måste klicka okej på detta för att kunna delta, och har därmed explicit gått med på att hålla sig till reglerna. Smart! Dessutom kan man se hur många som har klickat, och därmed se antalet deltagare. Tyvärr är den skriven i flera poster och det verkar som att det räcker att reagera på någon av dem för att bli insläppt, så det är svårt att se om det finns något överlapp. Jag kan konstatera att åtminstone 1200 pers deltar på det här konventet, och då är det två veckor kvar tills det börjar!

När jag klickat mig in öppnas servern upp. Herregud. Jag noterar 55 olika röstkanaler med varsin tillhörande textchat. Det finns ett stort antal låsta textkanaler för olika ändamål. Det verkar som att de som ställer ut på ett konvent i vanliga fall även kan få sin egen kanal i Discord för att visa upp sig, snacka, säkert göra erbjudanden och så. Andra kanaler för att tillkännagiva spel. Det mesta är låst än så länge, eftersom konventet ännu inte har börjat.

Spontant känns detta extremt välorganiserat. Om något större arrangemang som GothCon funderar på att köra ett onlinekonvent så ta kontakt med det här gänget, alltså. De verkar ha koll. Min plan är att se vad som dyker upp, förhoppningsvis delta i något spel, men inte köra fullt uppbokad konventshelg. Fortfarande lite nervigt att spela på franska, men jag har klarat mig igenom ett par pass vid det här laget, så det ska nog gå!
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,619
Location
Göteborg
Okej, en liten konventsrapport!

Jag deltog ganska lite i konventet. På fredagen ville jag bara slappa och på lördagen hade Hantverksgruppen ett möte, så det blev två aktiviteter för mig. Anmälningen till aktiviteter var enkel: Jag skapade ett konto på sajten och kunde se olika event och anmäla mig direkt, vartefter jag kunde få fram en bild på mitt magra schema. Där stod också vilket Discord-rum jag skulle bege mig till för att spela. Jag har aldrig anmält mig till pass på konvent förut (jag kör ju bara indierum hela konventet), så jag vet inte om det här är som det brukar fungera. Sajten var dock inte helt lättöverskådlig och flera klick för att komma dit jag vill. Dessutom fungerade den dåligt i min webbläsare. (I Firefox kunde jag bara anmäla mig via sidan där alla event stod listade, inte på eventets egna sida, och i Safari kunde jag inte logga in överhuvudtaget.)

Nåväl, lördagkvällens event var Héros d'Argile, av Simon Li, som jag och en del forumiter känner sedan innan då vi spelat hans spel Damnés, Les Larmes du soleil och Terres du sang på HemCon, och på ett HemCon dök han själv upp och spelade med oss. Spelet var ett superhjältelir, som inte är en genre jag vanligtvis uppskattar så mycket, men det här spelet var riktigt bra, och gjorde en superhjälteberättelse som är betydligt mer personlig och intressant än vad jag tror är vanligt. Jag jämför med With Great Power …, som har ett sjukt bra hjälteskaparsystem, och som fokuserar på hjältens moraliska val på ett ganska snyggt sätt, men är ganska fippligt och omständigt. Det här var betydligt mer minimalistiskt i mekaniken, vilket är mycket mer i min smak. Det påminde mig också om Vigilante, som jag spelade med Ron Edwards för något år sedan. Men där Vigilante är fokuserat mer på "hjältens" upplevelse får vi i HdA en samtidigt mer personlig bild och dessutom en som tar in personerna runtom.
Det är nämligen så att i HdA finns det bara en spelare som spelar hjälten, och en spelare som spelar skurken, och resten av spelarna är "sidekicks", som inte är medhjälpare utan snarare personer i hjältens närhet. Det här med en ensam hjälte och en ensam skurk tilltalar mig mycket mer än spel där vi ska ha en hel trupp med trikådårar som hattar runt. En ensam hjälte gör hennes krafter och dilemman mycket större och viktigare, och samtidigt får vi ser mer av hur personerna runomkring påverkas av och upplever hjältens resa. Mekaniken är som sagt ganska enkel, och huvudprincipen är att när sidekicks interagerar med hjälten och binder känslomässiga band med henne så blir hjälten starkare av det och bättre på att kämpa mot skurken, men samtidigt blir sidekicks mer utsatta och riskerar att skadas och/eller dödas av skurken. Enkelt, men snyggt. Dessutom har hjälten känslomässiga hangups som håller henne tillbaka, och som står i konflikt med de känslomässiga band som hon har med sina sidekicks, och kan bryta med deras hjälp. Lite som Sanningar i DYD, fast definierade efter relationer och inte personligt.
Spelet är fortfarande i spelteststadie, men jag blev riktigt förtjust i det och ser fram emot att få lira det igen. Nedan är relationsschemat från vår spelomgång. Sorry för den dåliga upplösningen, men jag ville fånga allt på det snygga Miro-bordet som Simon fixat till.

Capture d’écran 2020-11-29 à 00.24.38.png


På söndagen deltog jag i en panel tillsammans med ett gäng glada fransoser, bland annat Guillaume Jentey, spelförfattare som jag träffat på OctoGônes förra året. Vi diskuterade känslor i spel i allmänhet och resor i synnerhet. Det blev lite kaotiskt och vi hoppade runt rätt mycket bland ämnena utan att kunna fördjupa oss i något, men det var intressant och jag fick en del inspiration. Vi hade också en rätt ordentlig publik och diskussionen spelades in, så den kommer säkert att dyka upp på nätet någonstans. Kul och givande, men som sagt lite spretig.
 
Top