Nekromanti Custom Playbooks till AW, vilka är bra och vilka är dåliga?

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
948
Location
Umeå
Jag kommer med största säkerhet att börja spelleda AW och kikar just nu på playbooks. Jag kommer erbjuda mina spelare de vanliga + de limited edition jag kan hitta (någon som sitter på en pdf?), men det finns hur många custom playbooks som helst. Jag antar att flera av de är obalanserade och tråkiga i kampanjspel, men jag vägrar tro att alla är det.

Sitter ni på bra eller dåliga erfarenheter av custom playbooks? Snälla, berätta!
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Jag införskaffade pdf:en med alla limited edition playbooks samlade via länken nedan för ringa 3 dollar, men det verkar inte riktigt som det funkar längre (eller så är det jag som inte fattar hur). Om du inte kan köpa dem där så säg till så får du gärna pdf:en av mig.
http://nightskygames.com/welcome/game/ApocalypseWorld
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
948
Location
Umeå
Xyas;n122981 said:
Jag införskaffade pdf:en med alla limited edition playbooks samlade via länken nedan för ringa 3 dollar, men det verkar inte riktigt som det funkar längre (eller så är det jag som inte fattar hur). Om du inte kan köpa dem där så säg till så får du gärna pdf:en av mig.
http://nightskygames.com/welcome/game/ApocalypseWorld
Jag kikade där, men kunde inte för mitt liv förstå hur jag skulle göra för att bara köpa LE-playbooks. :( Jag kunde bara köpa hela boken i pdf-format för 10 dollar och det behöver jag inte direkt.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,615
Location
Göteborg
Vi har med en Hoarder i vår kampanj. Det tog ett par spelmöten innan vi fick det att fungera bra, men efter att vi insett att Hoardern är en knarkare beroende av att få en fix så har det funkat bättre. Det är dock en ganska svag roll i det att man dras med en del svåra nackdelar (att kontinuerligt behöva få tag på prylar till ens hoard) utan att ha sådär superfeta fördelar (kan plocka ut användbara prylar och barter).
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
948
Location
Umeå
I senaste kampanjen där jag var med så hade vi en Hoarder och en Quarantine, båda funkade. Överlag så är jag av åsikten att alla LE-playbooks funkar (förutom möjligtvis Faceless som inte känns som en kampanjplaybook utan mer för 2-3 sessioner eller konventsoneshots).

På mitt senaste Fjällcon spelade jag ett one-shot-pass AW där jag spelade the Spectacle (https://drive.google.com/file/d/0B9cu0IVYfHtiRUtxeFNNY3pDTlE/view). Det funkade där, men jag kan inte avgöra om det är hållbart i längden.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Korpa;n123032 said:
I senaste kampanjen där jag var med så hade vi en Hoarder och en Quarantine, båda funkade. Överlag så är jag av åsikten att alla LE-playbooks funkar (förutom möjligtvis Faceless som inte känns som en kampanjplaybook utan mer för 2-3 sessioner eller konventsoneshots).

På mitt senaste Fjällcon spelade jag ett one-shot-pass AW där jag spelade the Spectacle (https://drive.google.com/file/d/0B9c...NNY3pDTlE/view). Det funkade där, men jag kan inte avgöra om det är hållbart i längden.
Jag spelar en Faceless, Momo, nu i Svarte faraonens apocalypse wörld-kampanj, och jag tror definitivt hon hade hållit i en längre ståry. Hon är ett stumt, djuriskt feral child med outsider artist-tendenser och en megalomanisk mask som försöker få henne att göra random saker (döda random personer) för att ta över makten över Hocusets kult, medan Momo själv bara vill leta upp sin försvunna syster som hon har minnen av i samband med någon sorts bur och uppätandet av sina föräldrar (detaljerna är lite oklara eftersom hon är stum, men jag brukar leverera korta ögonblicksbilder från hennes inre liv när jag känner att situationen kräver det för att man ska förstå henne, eller vill leverera en ny pusselbit i hennes mystiska backståry (som helt är story now:ad mellan mig och SL, det är inte så att jag egentligen har en susning om vad den är eller vart den är på väg). Den stora plottwisten första spelmötet kom när det framgick att warlorden i staden på andra sidan floden, Mathilda, i själva verket var Momos försvunna syster. Plottwisten andra spelmötet kom när Momo stod i färd med att döda Mathilda, men upptäckte att hon hade ett tredje öga i pannan, precis som Momo, och istället började hångla med henne. Jag skaffade även In-brain-puppet strings för att Momos machiavelliska mask skulle kunna mind controll:a folk.

Jag har även hört om Faceless-varianter som varit Masked Avengers a'la Batman. Oavsett älskar jag Faceless och är övertygad om att den kan hålla i en kampanj.

Med detta sagt så är Space Marine Mammal givetvis bäst, men ingen SL låter mig spela den :(
 
Top