Nekromanti Curry-western!

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Jag och min fru brukar ju titta rätt mycket på Bollywoodfilmer, och vi såg vad som visade sig vara en riktig hindi-klassiker häromhelgen; Sholay från 1975, Bollywoods motsvarighet till Sergio Leones rullar.

Den är inte en egentlig westernfilm - den utspelas förstås i Indien, och i någon sorts diffus epok som vajar mellan nutid och forntid. Däremot är den gjord precis som en spaghettiwestern; handlingen, stämningen, karaktärerna, mycket av miljön, är alla som plockade direkt ur en Leone-film... plus några av scenerna - det finns ett par som är ganska uppenbart råplankade från Once Upon a Time in the West.

Sholay är utmärkt som westerninspiration och handlingen skulle kunna lyftas rakt av till amerikansk 1800-talsmiljö. Rekommenderas stenhårt om man kan få tag på den - jag har ett engelsktextat exemplar hemma, men kopian är tyvärr av rätt dålig kvalitet. Ska se om jag lyckas lägga händerna på en bättre så småningom.

den här sidan finns en mer detaljerad genomgång av filmen (innehåller spoilers).

--
Åke
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Du har inga tips om var man kan tänkas hitta denna rulle? Jag betvivlar att Videouthyrningen i Gubbängen har den, se...


Storuggla, som kommer på att han aldrig är OT i Westernforumet. Ett tecken på respekt?
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Jag betvivlar att Videouthyrningen i Gubbängen har den, se...

Bor man i hufvudstaden så finns det en liten butik på Saltmätargatan (ingång genom nåt som verkar vara en frisersalong) där man kan hyra hindifilmer i en vecka för 15 spänn. Fast äldre filmer är inte alltid textade, så det är säkrast att be farbrorn i affären att få kolla på en snutt i hans video först.

--
Åke
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Du kan inte berätta lite mer om handlingen?

Länken jag skickade med innehåller ett synopsis av filmen, fast ok.

Utan spoilers:
En ex-polisofficer på den indiska landsbygden (Thakur Baldev Singh) anlitar två småskurkar som han känner sedan tidigare (Veeru och Jaidev), för att ta fast en ökänd banditledare (Gabbar Singh) som håller till uppe i bergen med sitt gäng. Blod flyter.

Med spoilers:







Thakur tog fast Gabbar Singh för några år sedan, men han rymde och som hämnd mördade han Thakurs familj, utom dottern Radha som inte var hemma. När Thakur red upp i bergen för att hämnas fångades han av banditerna, och Gabbar Singh högg av hans armar.
Thakur går alltid insvept i en mantel, så det syns inte att han är amputerad. Veeru och Jaidev tar sig an uppdraget lite halvhjärtat i början, men banditerna hör talas om dem och börjar vidta motåtgärder...

Mera spoilers:







Filmen gör ett par oväntade vändningar under storyns gång. I början är Jaidev den sammanbitne actionhjälten medan Veeru är den komiske pratmakaren, men Jaidev dör och det är Veeru som löser det hela i slutänden.
De inleder så smått varsin flirt med tjejer, Jaidev med Thakurs dotter Radha (filmens beauty queen) och Veeru med Basanti, byns bimbo (filmens comic relief) - men romansen mellan Jaidev och Radha som man väntar på blir aldrig av, och Basanti kidnappas av banditerna och slutar som filmens hjältinna medan Radha förblir en bifigur.
Thakur visar sig ha blivit en jävel på att sparkas sen han förlorade armarna, och har ett par skor med vassa ståluddar i sulorna. Han vill egentligen få fast Gabbar Singh enbart för att kunna kicka ihjäl honom själv... men i slutänden blir han snuvad på sin hämnd när polisen dyker upp.
Veeru är bitter efter Jaidevs död men anser sig ha hämnat honom efter fullgjort uppdrag. Han vill inte ha mer med byn att göra så han ger upp sagda romans och kliver på tåget, där han upptäcker att Basanti också har stigit på.

--
Åke
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
"Thakur visar sig ha blivit en jävel på att sparkas sen han förlorade armarna, och har ett par skor med vassa ståluddar i sulorna. "

Hahah! Påminner mig om en västern där hjälten, spelad av Armand Assante är en blind revolverman!! Detta hindrar förstås inte honom ifrån att skjuta ihjäl tjogvis med människor eftersom han tydligen kan höra extremt bra. Märkligt att ingen kommer på tanken att skjuta honom på 80m avstånd med ett buffelgevär.
 
Top