Culture-serien (Iain M. Banks)

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,368
Hörrni! För ett tag sedan läste jag The Hydrogen Sonata som min första Culture-roman. Jag tyckte den var helt ok: sense of wondering men kanske inte supermedryckande intrig. Nu läser jag The Player of Games som jag har fastnat mycket mer för! Kanske blir jag lite extra charmad av speltemat, men jag blir sugen på mer Culture. Så, kort fråga: vilken Culture-bok ska jag läsa när jag läst klart The Player of Games?
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,295
Consider Pheblas är väl den första, har för mig att den är bra.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,543
Location
Fallen Umber
Jag tycker att behållningen med Culture-böckerna ofta är mer idéerna och dialogerna än intrigen, så förvänta dig inte för mycket i den vägen. Men bäst är nog (efter The Player of Games) Look to Windward, Excession (framför allt om du gillar dialoger mellan sarkastiska skepp) och Surface Detail.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,893
Location
The Culture
Hydrogen Sonata är nog den svagaste av Culture-romanerna (men den är fortfarande bra).

Om jag skulle ranka dem från bäst till sämst blir det nog såhär idag:

1. The Player of Games (duh!)
2. Surface Detail
3. Look to Windward
4. Excession
5. Matter
6. Use of Weapons
7. Consider Phlebas
8. Inversions
9. The Hydrogen Sonata


Imorgon kan ordningen ändras.
 

Stämma

WC-zonmö i behov av IQ-hjälp
Joined
17 Jul 2020
Messages
352
Location
Södertälje/Uppsala
Det är några år sen jag läste dem, men jag minns bestämt att jag tyckte Use of Weapons var bäst. Även om den har en småknepig kronologi och är väldig hemsk på sitt sätt.

Skulle nog säga att Player of Games är den mest lättlästa eller bladvändaraktiga. Även Excession och Look to Windward är bra.
 
Last edited:

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,338
Location
Helsingborg
Hydrogen Sonata är nog den svagaste av Culture-romanerna (men den är fortfarande bra).

Om jag skulle ranka dem från bäst till sämst blir det nog såhär idag:

1. The Player of Games (duh!)
2. Surface Detail
3. Look to Windward
4. Excession
5. Matter
6. Use of Weapons
7. Consider Phlebas
8. Inversions
9. The Hydrogen Sonata


Imorgon kan ordningen ändras.
Jag rankar själv Matter och Inversions som de sämsta i serien. Player of Games, Consider Phlebas, Surface Detail och Use of Weapons är nog mina favoriter.
Det är väldigt individuellt hur man rankar Culture-böcker, men Hydrogen Sonata och Inversion brukar ofta hamna väldigt långt ner. Excession, Consider Phlebas och Use of Weapons är kontroversiella böcker medans Player of Games och Look to Windward brukar hamna i medel eller högt.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,368
Tack för alla svar. Om jag ska sammanväga det ni sagt verkar Surface Detail eller Look to Windward vara en bra nästa bok.
 

koraq

Swordsman
Joined
1 Jan 2016
Messages
562
Location
Uppsala
Instämmer om Player of Games och Use of Weapons. Dom är riktigt bra. Jag gillade även Excession, även om det är ganska annorlunda.

Generellt är hans icke-Culture böcker bättre, tycker jag. The Bridge är riktigt bra, Crow Road är lysande och Walking on Glass är också strankt rekommenderad.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Player of Games är nog den bästa att börja med. Jag tycker personligen Consider Phlebas är nästan den svagaste - dels för att handlingen inte är särskilt invecklad, dels för att den är väldigt tjock - inte så mycket intressant per sida, helt enkelt. Samtidigt är det nästan den enda boken som har händelser som återkopplas till i större bemärkelse - Look to Windward fortsätter den, t ex.

Jag skulle personligen säga att de jag gillat bäst varit, i fri ordning: Use of Weapons, Surface Detail och Excession. Alldeles för många av Culture-böckerna har medeltidstjafs dock. ;)
 
Top