Culture gaming medeltiden (eller vendel …)

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,203
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Vad behöver man egentligen för att (som spelare eller spelledare för den delen) leva sig in i vår medeltid. Man tänker kanske att det inte behövs något, för det är ju vår kultursfär. Men vi behöver inte gå långt tillbaka i tiden för att samhället och för den delen värderingar är helt annorlunda. Men vad skulle gynna just dig, vad skulle du vilja veta mer om? Hur bondens år ser ut. vad man äter. Hur man hanterar tid. Hur man hanterar ljus och mörker. Gissar att de flesta tänker på annat än vardagens bekymmer och istället krypa in i tankevärlden. Hur man tror, vad man tror, rädslor, styrkor, vad man vet inte är sant men ändå accepterar. Hjälp mig tänka rätt nu, vilka hål behöver fyllas i. Vad undrar man över, eller är allt helt självklart som klimp och långkok.
 

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
592
Location
Göborg
Jag har gjort en hel del efterforskningar för en kommande kampanj i England 1147 e.Kr. och det korta svaret än "ja" eller "allt".

Det är så mycket som vi tar för självklart idag men som var ... helt annorlunda förr. Nyhetsförmedling – folk visste att kung Stefan hade hyrt in en ny legoknektarmé och att denna hade landstigit, men hur fick de veta det? Var det kutym att ge nyhetsberättaren en slant för nyheten eller var det "in natura" i form av ett stop öl? Hur mycket förvanskades informationen? Om något hände i Salisbury, hur mycket och hur fort kom det då till Winchester? I en del fantasyspel och -äventyr går det att finna listor på rykten – men folk borde vara minst lika intresserade av sanningen och korrekt rapportering då som de är idag. Det är lätt att falla in i fördomarna och tro bönderna är okunniga, lättlurade och tröga som lerjorden de plöjer.

Hur klädde sig bonden och hur klädde sig adelsmannen? Vad jag fått fram fanns inte mode, i den mån det skedde en förändring av klädedräkten var det något som skedde över decennier snarare än från vår till höst. Adelsmannen hade i grunden samma kläder som bonden men i bättre vävda tyger och mer arbetade brodyr. Smycken och färgningen var sätten att visa att man hade pengar – samt hur mycket tyg som använts till klädedräkten.

Det dagliga livet är intressant att få ordning på, både för bonden och för adelsmannen. Jag läste The Crucible triology av Sara Douglass vilket gav många intressanta inblickar som jag dessutom tar för trovärdiga eftersom hon har doktorerat i historia.

Hur vanligt var det med det traditionella fantasy-värdshuset? Ser vi till Sverige verkar det varit väldigt dåligt med det om jag förstått tidigare trådar här rätt. Om rollpersonerna reser mellan Winchester och London, kommer de sova under bar himmel, på fantasy-värdshus eller på höskullen hos en bonde (eller vräker de ut bonden ur dennes säng och sover själva där?).

Vapen, rustningar, stridstaktik och historiska händelser är de flesta rollspelare så belästa på att det är ingen idé att lägga tid på.
 

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
592
Location
Göborg
Folktron är ganska intressant (kom över några av Ebbe Schöns böcker billigt på biblioteket för ett par år sedan, de jag inte plockade åt mig skulle slängas...) men jag tror att många inte "trodde" på historierna om ynglingar som lurade djävulen eller drängar som blev belönade av trollflickor* utan förstod att de inte var "på riktigt" utan sedelärande historier.

*) Finns en historia om två drängar som gick på dans och fanns där var sin söt flicka att dansa med. Det ville sig inte bättre än båda noterade att en liten svans tittade ut under kjolfållen hos båda flickorna. Den ene drängen skrattade åt det – och trollflickan blev förnärmad och förbannade honom (minns inte vad han råkade ut för). Den andre drängen sade något finkänsligt så hans danspartner kunde dra in den utan att någon märkte något och den trollflickan uttalade en välsignelse över drängen så att han hade god tur fortsättningsvis.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,108
Location
Stockholm
En lista med allt som inte fanns under medeltiden men vi (allmänheten) tror är del av den p.g.a. folk under renässansen , romantiken, och andra efterkommande eror som skriver in saker i medeltiden i sina egna syften. Ex. järnjungfru , inquisitionen, häxbränning, etc.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,203
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Lika intressant är nog, vad är inkvisitionen om den fanns … varför, vem och hur.

… samhällsstrukturer i allmänhet kan nog också vara på sin plats. Vem bestämmer/bestämmer inte över varandra, vad heter saker, nivåer, vilket utrymme har man att utmana detta.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,108
Location
Stockholm
Vad var faktiskt tillåtet som vi inte tror är det och vad som faktiskt är otillåtet (eller i alla fall titas snett på).
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
950
Location
Uppsala
Vad saker kostar, hur mycket man tjänar och vad byttes mot vad. Vilka affärer fanns och till vem var de riktade. Är väl stor skillnad så stad och land där lantbrukare skapa mycket själva och kanske köpte material snarare än produkter kan jag tänka.
 

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
592
Location
Göborg
Det har skrivits hyllmeter om varje aspekt vi nämner här, vad jag skulle tycka vore riktigt intressant vore en rollspelsmodul som beskriver allt detta relativt ganska kort men som innehåller rikligt med referenser till andra verk. Jag saknar ofta det senare i många rollspelsmoduler.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,203
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Det har skrivits hyllmeter om varje aspekt vi nämner här, vad jag skulle tycka vore riktigt intressant vore en rollspelsmodul som beskriver allt detta relativt ganska kort men som innehåller rikligt med referenser till andra verk. Jag saknar ofta det senare i många rollspelsmoduler.
Satt och tänkte samma sak. Det är onödigt att skriva igen om det redan finns. Men tankevärlden och vardagen bör nog sammanfattas.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Kristendomens roll för folks leverne och värderingar. Kyrkans roll i samhället.

Hur man såg på makt och gemenskap före nationalismen.

Den svenska medeltida geografin.

Lagväsendet och hederssamhället.

Hur man behandlade avvikande. Samer, romer, judar bl a. Men också homosexuella och t ex folk som erkände tidelag som ett sätt att begå självmord utan att hamna i helvetet.

Kvinnornas leverne och inte bara fokusera på den delen som männen sparsmakat dokumenterade, utan att ta ut svängarna lite. Vad är rimligt angående det slutna parallellsamhälle dit männen inte var välkomna?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,712
Location
Göteborg
Det som slår mig när jag läser lite om 1800-talet för Huldran är skillnaden på folk och folk, och jag antar att det är en viktig grej även under denna tid. Så dels vem som har hög status och vem som har låg, men också hur dessa interagerar och pratar med varandra. Jag är ju språknörd, så jag vill veta hur man titulerar varandra. Nu är väl medeltidssvenskan rejält annorlunda från dagens, men jag tänker att man kan översätta lite och få en känsla. Sägger man du, ni, han/hon, något annat? Vad betyder titeln "herr" under den här tiden, är det bara för riddare? Den här sortens grejer blir ju en del i alla interaktioner i spelet, och slår därmed igenom ganska väl. Mycket påverkan för lite info, helt enkelt.

Även moralen är viktig. Vad anses vara korrekt och moraliskt beteende? Om din son stjäl en gris, är det din plikt att ange honom eller att skydda honom? Är supande en last eller ett rikedomstecken? När ger man gåvor och till vem? Och såklart, hur ser könsrollerna ut och vem kan bryta mot dem?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,007
Location
Ereb Altor
Allt var lokalt. Eller oerhört ovanligt. Man hade inga mynt utan det var lokala skuldekonomier. Man litade på främlingar men INTE om de kom från byn bredvid! Nyheter färdades sakta. Religion och lag var samma sak.

Men allt sånt här är också lokalt. Det var skillnad på norra Italien och norra Sverige.

Välj en specifik plats och tid.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,435
Om du siktar på Nordeuropa under vendeltid/tidigmedeltid så är min förståelse att det inte finns byar (eller städer) som vi ofta tänker dem i fantasy med värdshus och butiker och saker att köpa för pengar, utan man får tänka mycket mer utifrån hallar och gårdar* och gästfrihet som grunden till hur resenärer inhyses.

Skrev ett hack av BoL på det här temat: https://drive.google.com/file/d/0B7...drivesdk&resourcekey=0-gHOwUKHhbeobT7YvXly8Jw

* Därmed inte sagt att det inte finns byar som i ansamlingar av gårdar, men de ser nog inte ut som vi är vana
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,005
Jag undrar mer hur de tänkte. De där människorna i sina mörka små stugor som saknade fönster. I bland blir man ju förbannad varför funkade feodalismen så jävla länge. Kunde folk inte bara. Skit i han, odla din egen jord riddarjävel.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,203
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Om du siktar på Nordeuropa under vendeltid/tidigmedeltid så är min förståelse att det inte finns byar (eller städer) som vi ofta tänker dem i fantasy med värdshus och butiker och saker att köpa för pengar, utan man får tänka mycket mer utifrån hallar och gårdar* och gästfrihet som grunden till hur resenärer inhyses.

Skrev ett hack av BoL på det här temat: https://drive.google.com/file/d/0B7...drivesdk&resourcekey=0-gHOwUKHhbeobT7YvXly8Jw

* Därmed inte sagt att det inte finns byar som i ansamlingar av gårdar, men de ser nog inte ut som vi är vana
Detta har jag kört hårt med de år vi spelat en viss kampanj. Det är bara vissa ”storstäder” som avvikit och haft det de förväntat sig. Ändå så envisas de med att se dessa få (fem platser i spel) som normen och inte de andra hundra de tragglar sig igenom i ”väntan på det normala”.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,203
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Jag undrar mer hur de tänkte. De där människorna i sina mörka små stugor som saknade fönster. I bland blir man ju förbannad varför funkade feodalismen så jävla länge. Kunde folk inte bara. Skit i han, odla din egen jord riddarjävel.
Tror det funkade så väl för att byn/orten/gillet/kvarteret var i stort sett ett gemensamhetsprojekt (kommunism … nä inte riktigt men socialt projekt). Herremannen (eller vad man benämner den som) betalas för att hålla sig undan och vill denne ta för mycket vill man göra uppror. Nackdelen är nog då att man överlåtit våldsmonopolet till den man betalat). Mycket förenklat, men nog däråt.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,410
Location
Nirvana
Jag gillar särskilt Marc Blochs bok Feudal Society. Oerhört intressant historiker! Han skriver dessutom fängslande. Steget till en spelbar medeltidssetting är inte långt.

Han var en av förgrundsfigurerna i den franska Annales-skolan vars perspektiv på historia påminner en del om rollspelens världsbyggande. En guldgruva av idéer.

 
Last edited:
Top