Nekromanti Cthulhu! - Old School Gaming

Doktor Laser

Warrior
Joined
9 Feb 2015
Messages
224
Halloj! Har nu kört Fantasy! i några veckor, och jag är fullkomligt förälskad i regelsystemet; Reglernas enkelhet kombinerat med metaspelande i form av resurshantering av Mana/ET och fördelning av stridstärningar tilltalar mig som bara den.

Till ämnet, jag har ju redan börjat spåna på att konvertera systemet till andra spel, först och främst Star Wars, men tanken slog mig att det vore fantastiskt roligt att kunna köra Call of Cthulhu-äventyr med Fantasy!-reglerna också (CoC var ju ändå det första spel jag spelledde på riktigt). Visserligen finns det ju redan en hel hop andra system som är mer eller mindre skräddarsydda för att översättas till Call of Cthulhu, men som sagt, jag är förälskad i tärningspölar och karaktärer som snurras fram på en pisskvart...
Visserligen torde spelet bli av det mer pulpiga slaget, och jag har redan idéer om hur systemet kan utnyttjas till roliga detaljer i strider och efterforskningar, men där jag går lite bet är hur man ska införa sanity-systemet utan att slänga in allt för många nya husregler och egenskaper. Jag funderar på någon variant där Mana ersätts av ett Sanity-värde, och som stadigt klättrar nedåt vid misslyckade skräcktest etc. Dock kanske en rak översättning där blir lite för grov eftersom 1 poäng hit eller dit gör väldigt stor skillnad i Fantasy!
Tänkte således höra om ni sitter med några tankar och förslag? Ett sanity-system skulle ju ändå kunna implementeras även i vanliga Fantasy!-kampanjer om spelledaren vill vara sadistisk.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,470
Jag hade behållit manan och använt den som Pow i Call of Cthulhu.

Hmmm.... Jag hade tagit sanity mekaniken rakt av från CoC och slängt på den på Fantasy. Och sedan spelat med det.

Fantasy hade nog fungerat perfekt för att köra en kampanj inspirerad av Eternal Darkness: Sanitys Requiem.
 

Doktor Laser

Warrior
Joined
9 Feb 2015
Messages
224
Jo det enklaste kanske är att lägga till en helt ny egenskap för sanity, dock vill jag ju inte lämna själva kärnan i Fantasy!:s regler när det gäller handlingsslag osv. heller.
Funderar nästan på om det kan fungera med en sorts inverterad variant kallad Galenskap istället, som börjar på noll och klättrar uppåt allteftersom man lär sig mer/ser värre saker. När man sedan ska slå Närvaro-slag mot skräcktabellen så läggs nivån på Galenskap till svårighetsgraden. På det sättet får man ju effekten av att galna karaktärer blir mer och mer instabila, utan att rucka på Fantasy!:s grundmekanik.

Eller hur! Galenskap, romare och interdimensionella tentakler!
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Kul idé med Cthulhu! – OSG. Kanske ska skriva nåt om det och lägga ut som gratis-PDF sedan! Man kan nog också sno Vansinnes-mekaniken från Svenska kulter. Även om den är till för kultister.

Så här står det i boken:

Vansinne

Vansinne mäts med Vansinnespoäng (VP), som ökar om Rollpersonen misslyckas använda Arkana. Din Rollperson kan ha totalt 12 VP innan hon blir vansinnig. Det här ska inte blandas ihop med det som kan drabba en person som förlorar en Mental Tvekamp, utan är risken med att handskas med en magi som är främmande för vår verklighet och mänskliga sinnen.
Får en Rollperson Vansinnespoäng, för många eller för snabbt, riskerar hon att ”bränna hjärnan” och förvandlas till ett dreglande vårdpaket, rabblandes meningslösa ramsor, fastspänd i en säng på ett mentalsjukhus. Kanske för alltid.
Men belönas man å andra sidan av sin gud så minskar antalet Vansinnespoäng. Du har visserligen galen insikt, men du är ”visare” och kan fungera ute bland vanligt folk. Ett tag till i alla fall.
Den som får Vansinnespoäng riskerar också att få att få mentala problem, till exempel fobier, tvångstankar eller ångestattacker. Som kan vara hindra din Rollperson att agera på ett effektivt sätt (men är intressant att rollspela).

Vid ett misslyckat tärningsslag när man använder Arkana:
+1 VP: Oro och andra små besvär, som äckel och mardrömmar.
+2-3 VP: Lättare fobier och andra symtom i en vecka.
+4-6 VP: Mentala problem, till exempel fobier, tvångstankar eller ångestattacker. i en månad. (-1 nivå på Psyke.)
+7-9 VP: Allvarliga psykiska störningar i en månad. (-1 nivå på Psyke, Närvaro och Arkana.)
+10 VP och uppåt: Totalt oåterkalleligt vansinne.

Hur mycket man riskerar att förlora beror på hur mycket Kraft som används för att använda Arkanan. Om till exempel en ritual kräver 4 Kraft för att fungera så riskerar man att få 4 VP om den misslyckas. Det gäller alla som utför ritualen i fråga, man kan inte minska risken genom att vara många som samarbetar (däremot krävs mindre Kraft per person, se sidan 49).
Får din Rollperson 12 VP eller högre så är hon räddningslöst förlorad, även om hon endast förlorat 1 VP åt gången.
Skulle man få ny Kraft så ökar VP med motsvarande steg.
Hybrider blir inte vansinniga på det sätt människor blir, utan de blir mer och mer monster. Det mänskliga försvinner steg för steg. De får till exempel inga fobier eller andra psykiska störningar, men det inneboende monstret blir allt svårare att kontrollera. Vid tolv Vansinnespoäng eller högre har det monstruösa helt tagit över och Rollpersonen är förlorad.

Exempel:
Tobias Rahm har alltid varit en person med en stark religiös längtan. Inget annat än Gud har verkat kunna fylla den fruktansvärda avgrunden i hans inre. Men efter att förgäves ha sökt i alla upptänkliga församlingar och hos karismatiska predikanter är Tobias desperat. Hans bibelstudier leder mot allt mer apokryfa och esoteriska texter. Till slut är han säker på att han funnit en ritual som ska låta honom se den sanne guden, alltets skapare och herre. Ritualen sträcker sig över sju dagar och sju nätter. Tobias åkallar den högste med namn äldre än något känt språk. Äldre än människorna.
Spelledaren bestämmer att detta kräver en enorm Kraft, tio poäng. Vid ritualens slut slår Tobias spelare ett slag för Arkana mot en hög svårighetsgrad. Det misslyckas. Tobias ser det yttersta kaoset, alltings början och slut, men hans sinne brister. Han får tio Vansinnespoäng på en gång. Hans bärsärkagång i tunnelbanan dominerar löpsedlarna. Psykiatrikerna tror inte att Tobias någonsin kan rehabiliteras.
 

Doktor Laser

Warrior
Joined
9 Feb 2015
Messages
224
Att kika på Svenska kulter kanske borde ha varit ett första steg, nu när du nämner det. Tji fick jag för att jag inte gjort slag i saken och köpt det än...
Men jo, de där vansinnesreglerna verkar vara något man kan utgå från. Kanske med någon mash-up med den där tanken om stigande svårighetsgrad på skräcktabellen, bara för att vrida åt tumskruvarna ytterligare en smula för de stackars spelarna. Kraft torde ju kunna likställas med Call of Cthulhu:s POW och således som tidigare föreslaget Fantasy!:s Mana, i de fall rollpersonerna får för sig att syssla med förbjudna riter.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Exakt. Kraft får man av "gudarna" eller någon av deras spawns. Som tack för offer och dylikt.
 

Doktor Laser

Warrior
Joined
9 Feb 2015
Messages
224
Nu har jag roat mig med att knåpa ihop ett utkast till en bunt husregler för Fantasy!-anpassat Call of Cthulhu-spelande, givetvis kallade Cthulhu! - Old School Gaming. Har snott idéer och koncept lite här och var, men det hör ju till i husreglande, vill jag hävda.
Först och främst finns ett gäng nya förmågor att välja bland, kanske mest relaterade till kunskap och informationssökning.
Därefter ett avsnitt om regler för Vansinne, som jag försökt anpassa till Fantasy!:s anda.
Vidare har jag slängt in ett gäng idéer om efterforskningar, fortfarande med Fantasy!:s tärningspölar i fokus.
Sist men inte minst några idéer om strid med moderna skjutvapen. Mest rör det sig om att ge de olika vapnen karaktär som skiljer dem från att skjuta med pilbåge. Plus att de är förbannat dödliga under rätt förutsättningar, också.

Bifogar en PDF, håll till godo; och kom gärna med synpunkter! Något som är för knepigt eller inte tillför något vettigt? Hojta till!
 

Attachments

Axelsson

Warrior
Joined
9 Jun 2000
Messages
336
Location
Munkedal, Bohuslän
Intressant, jag gillar reglerna. Själv skulle jag nog använda en olikfärgad tärning när man använder skjutvapen och slå på tabellen om man slår en etta. Onda ögon slår man så sällan.
 

Doktor Laser

Warrior
Joined
9 Feb 2015
Messages
224
Där sa du något! På det viset kan man ju fortfarande låta Onda ögon representera roligare saker som vådaskott, exploderande pipor och tappade magasin...
 

Doktor Laser

Warrior
Joined
9 Feb 2015
Messages
224
Absolut! Efter den där lilla ändringen som Axelsson föreslog så återstår nog mest att slänga in några roliga exempel på klasser och monster, samt korrläsa och korta ned texten, undertecknad har ju en tendens att ordbajsa i textformat... Återkommer med en textfil när det är färdigt!
 

Doktor Laser

Warrior
Joined
9 Feb 2015
Messages
224
Gör't! Rapportera gärna hur det går! Den är ju inte ett dugg speltestad, så risken finns väl att de stackars rollpersonerna får springa omkring konstant vansinniga också.
 
Top