Cringear över creepy regelmekanik i Troubleshooters

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag skulle eventuellt spela Troubleshooters närmare bestämt the minoan affair med mina spelare och eventuellt även deras rollspelsintresserade tonårsdöttrar och jag läser igenom dom olika karaktärerna som följer med äventyret och fastnar vid Eloise och ser att under Eloise's abilities finns abilityn Young vilket i sig inte är något konstigt men när man tittar närmare på förmågan så står det att man kan genom att spendera 4 storypoints (det här spelets meta valuta) få en skurk att SPANKA en på stjärten ist för att åsamka någon riktig skada , det enda som tar skada är ens stjärt och ens stolthet . Till saken hör att Eloise är just det Young , hon är vilket etableras genom hennes bakgrundstext en 16 årig katolsk skolflicka.

Jag känner att det är jäkligt cringe och creepy att ha med en spelmekanik där vuxna män och kvinnor (skurkar) skall SPANKA 16:åriga skolflickor på stjärten . Det känns liksom inte som det är in line with the times and the society we live in
 

Toman

Warrior
Joined
10 Jun 2011
Messages
266
Location
Bohuslän
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Vi lever i efterdyningarna av #metoo och då känns det inte så fresh att ha med en regelmekanik där man skall smiska flickor som dessutom är minderåriga ..

Det här känns bara onödigt och oerhört gubbsjukt , hur spelets skapare väljer att spela hemma i sitt hem med sina spelare som förhoppningsvis är vuxna är en sak , för all del om dom vill gestalta 8 timmars gangbang så varsågod men att ha med en officiell regelmekanik där vuxna personer SMISKAR unga personer i ett kommersiellt rollspel känns bara fel .
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
@Toman vad vill du uppnå med att posta bilder på olika belgofrankiska seriefigurer som agar barn ? Dessa serier är en produkt av sin tid Hergé levde ifrån 1907 till 1983 och Morris levde 1923 -2001 . Vi lever och verkar 2020
 

Toman

Warrior
Joined
10 Jun 2011
Messages
266
Location
Bohuslän
Inte läst spelet. Men det är väl baserat på just serier från den tiden?

Dessutom så läser man ordagrant i trådstartarens inlägg så är alternativet riktigt
skada, det måste ju vara sämre.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Inte läst spelet. Men det är väl baserat på just serier från den tiden?

Dessutom så läser man ordagrant i trådstartarens inlägg så är alternativet riktigt
skada, det måste ju vara sämre.
Ja det är baserat på serier ifrån den tiden som jag förstått men det betyder ju inte att man måste ha med dom element som är sunkiga i dessa serier , på samma vis som man valt att plocka bort Tintin i Kongo från bibblan så behöver man inte ha med smiskandet av minderåriga flickor .
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Flera bibliotek valde under tintin-gate 2012 att plocka bort Tintin ut sitt beståndssortiment ,
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Sedan kan man inte sitta och hålla på med cherry picking . Det är inte ok med tintin i Kongo eller att Pippis pappa är n-ordet kung på kurrekurredutt ön men det är helt ok att Troubleshooters skapare i nån gubbsjuk waifu-fetisch har med agandet av unga minderåriga skolflickor .

Nä det blir intellektuellt oärligt
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Det kanske inte var ett toppenval att plocka upp just detta ur källmaterialet!

Men spelet kanske mer är tänkt att rikta sig till överåriga serienördsgubbar?
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Det kanske inte var ett toppenval att plocka upp just detta ur källmaterialet!

Men spelet kanske mer är tänkt att rikta sig till överåriga serienördsgubbar?
Men ska vi spä på steroypen om neckbeard incels som sitter och drägglar sig muntorra över skolflickor , släng på henne en skoluniform och gör henne japansk så har du varje basement dwelling neckbeards våta waifu drömmar .
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Dom kunde valt en annan mekanik för att visa att karaktären är ung och inte tas på allvar och blir disciplinerad av vuxenvärlden tex kunde hen bli satt i timeout av skurkarna eller vad som helst ist för att bli SMISKAD på stjärten .
 

Monokel

Koboldjägare från Chronopia
Joined
6 Nov 2019
Messages
469
Location
Uppsala
Håller med om att andra sätt att disciplinera unga rollpersoner hade varit bättre. Lite välvilligt kan man tolka det som aga i uppfostrande syfte, men det är svårt att inte se det genom som något sexuellt med tanke på författarens tidigare skapelser (sexualiseringen av Västmark-maskoten Tuva - "en söt femonårig flicka" - och Playelf, t.ex.).

Var rätt nyfiken på Troubleshooters, men ärligt talat tvärdog det intresset nu.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Håller med om att andra sätt att disciplinera unga rollpersoner hade varit bättre. Lite välvilligt kan man tolka det som aga i uppfostrande syfte, men det är svårt att inte se det genom som något sexuellt med tanke på författarens tidigare skapelser (sexualiseringen av Västmark-maskoten Tuva - "en söt femonårig flicka" - och Playelf, t.ex.).

Var rätt nyfiken på Troubleshooters, men ärligt talat tvärdog det intresset nu.
Det där tycker jag nog är orättvist och missvisande. Playelf var länge sedan, och om du istället tittar på Järn och Hjältarnas tid är de fulla av kraftfulla, osexualiserade hjältinnor.

Jag kan också hålla med om att det blir lite konstigt med Eloise i det här sammanhanget, men förstår jag rätt att Young är en allmän förmåga, inte särskilt skriven för henne?
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Det där tycker jag nog är orättvist och missvisande. Playelf var länge sedan, och om du istället tittar på Järn och Hjältarnas tid är de fulla av kraftfulla, osexualiserade hjältinnor.

Jag kan också hålla med om att det blir lite konstigt med Eloise i det här sammanhanget, men förstår jag rätt att Young är en allmän förmåga, inte särskilt skriven för henne?
Du förstår helt rätt tror jag , alla förmågor är allmänna förmågor så som jag förstått det så både han hon och hen kan vara Young . Det är kombination av young +spankingen + att Eloise är en katolsk skolflicka som blir creepy och cringe
 

Monokel

Koboldjägare från Chronopia
Joined
6 Nov 2019
Messages
469
Location
Uppsala
Det där tycker jag nog är orättvist och missvisande. Playelf var länge sedan, och om du istället tittar på Järn och Hjältarnas tid är de fulla av kraftfulla, osexualiserade hjältinnor.
Ska villigt erkänna att Västmark med dess nakenbilder på tonårsflickor är det senaste av hans spel som jag läste, och mycket kan ha hänt sedan dess! Sen kan jag i och för sig tycka att man inte får frikort för att skriva vad som helst bara för att man gjort ett par spel som inte sexualiserar i onödan.

(Säger förstås inte att man inte får skriva in smiskregler för ungdomar i sina spel, bara att jag själv tycker att det är avgjort sunkigt.)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
Man har inte plockat bort Tintin i Kongo från biblioteken. Man har flyttat den till vuxenavdelningen...
Om man skulle göra ett Tintin-rollspel 2020 förutsätter jag att man skippar att skapa Kongo-supplementet. Eller att man, åtminstone, skapar ett Kongo-supplement som inte är rasistiskt, som originalet är.

När man skapar rollspel baserat på äldre förlaga finns det egentligen inga (goda) skäl till att reproducera exakt allt från förlagan. Framför allt måste man inte reproducera gammal sunk.

Det lär ju ändå inte vara sunket som var det viktiga, det som fick en att gilla originalet. Och om det var det – om sunket var en viktig del i varför man gillade originalet – då kanske man behöver ta sig en funderare över sina värderingar överlag.


Troubleshooters är dessutom ett helt nytt spel, med inspiration från belgofrankiska serier. Det finns inte ens något original att plocka bort sunket från. Man kan välja helt fritt hur man vill sätta samman sitt spel. Det är inte som att alla belgofrankiska serier någonsin haft smisk i sig (såvitt jag vet).
 
Top