Nekromanti Criminal Minds som rollspel?

Hattifnatten

Warrior
Joined
23 Oct 2011
Messages
223
Location
Boden/Luleå,Norrbotten
Tjo!

Jag är ett stooort fan av Criminal Minds (Fy! på er som inte har sett det, det är nästan lika allvarligt som att inte ha sett Will Wheaton!)

Det är en polis/agent tv serie där de löser mord, räddar gisslan etc.

Nu vet jag att det finns många spel där du är en detektiv som löser fall, men i detta spel så skulle man vara en hårdkokt FBI agent åt BAU, en fält agent. Finns det något bra sådant spel, som inte inblandar det övernaurliga så mycket? utan fokuserar på mordlösande,gisslan dramor etc.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
När jag såg titeln tänkte jag säga Mutant City Blues. Även om jag personligen brukar beskriva det som CSI möter X-men så är det inget som säger att det är mer forencis än vad man behöver till Criminal Minds.

Men, så var det detdär med X-men. MCB är inget superhjältespel, alls. Men folk har mutationer. Spelet väver samman polisutredningar och superkrafter helt otroligt bra.

Så, nej. Det finns mig veterligen inget sådant spel.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,876
Location
Nordnordost
Det har iofs några år på nacken, men du skulle kunna kasta ett öga på Millenium's End.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,102
Location
Tindalos
Ta en titt på Classified Information som är ett svenskt rollspel. Jag har själv laddat ner det och håller på att läsa igenom det. Spelet är kanske mer inriktat på agentstuket i still med James Bond, Jason Bourne och Ethan Hunt men kan säkert omarbetas för dina behov.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,526
Location
Rissne
Jag skulle säga Gumshoesystemet i grund. Tyvärr är alla spel som just nu använder systemet "orealistiska" i och med att de har inslag av det övernaturliga. Men grundsystemet är inte svårt att bryta loss och köra med.

Sen skulle jag typ köpa Gurps Mysteries för lite allmän mysterielösarinspiration. Tyvärr finns det väldigt få spel som aktivt hjälper till med att skapa "fall" som ska lösas; Mutant City Blues är det lysande undantaget där själva hur-superkrafter-funkar automatiskt skapar en massa schyssta idéer till fall. Fast det funkar ju dåligt om du vill ha realism...
 
Top