Nekromanti Consaber kampanj, lite ideér?

Boldtaar

Warrior
Joined
12 Jul 2004
Messages
264
Location
Göteborg
Behöver lite idéer till min kampanj. :gremsuck:

I min kampanj står Consaber i startgroparna för ett inbördes krig.
Rollpersonerna har efter att ha spela äventyret Skaldens färd kommit hem med meddelandet, som bevisar Greve Severan Madanes av Firina planer på att störta den nuvarande kungen. Strax efter hemkomst befinner sig RP belägrade av en här lojal till greven. Baronen och baronessan som är föräldrar till några av RP blir tillfångatagna och borgen blir intagen.
Men RP flyr med en liten grupp milissoldater till Cretén och avslöjar grevens planer för Hertig Nagor Cretén av Uriens, överbefälhavare av Consaber armé.

Min kampanj utspelar sig på hösten år 1504 (2959 e. D), ett år innan det sjätte thalaskiska kriget. :gremcool:

Rider Hertig Nagor Cretén av Uriens med sitt Svarta Garde och belägrar staden Firina eller kan man försöka finna en mer diplomatisk lösning?
Greve Severan Madanes av Firina har stöd av några baroner som delar has åsikter eller som har blivigt lovade mark och rikedomar när han blir kung. Sedan har han ju också stöd av några av Tokons klaner. Men hur snabbt och hur villiga kan de nu vara att komma till undsättning när deras planer avslöjas i förtid? Minst en Drakriddare står redan på grevens sida.

Nu behöver jag hjälp med fortsättningen. :gremconfused:
Någon som har lite idéer på möjliga scenarion och hur de kan sluta?
Hur kan det politiska läget komma att utvecklas?
Vilka stöd kan de olika parterna tänka få från olika håll?
Behöver det bli inbördes krig?
Hur ser man på att belägra en av sina egna städer? Hur reagerar befolkningen i Firina på det?

Funderar på att blanda in greven av Seredans i konflikten då han i min kampanj ännu inte gift bort sin dotter Fiorina till kungen. Kanske kan han stå på Greve Severan Madanes av Firina sida för att sedan övertalas att byta eller liknade. Att gifta bort sin dotter till kungen kan ju sedan funka som någon typ av diplomatiskt plåster när konflikten är över.

Kanske är Greve Severan Madanes av Firina medlem i en Xinukult och det är någon annan som styr? :gremgrin:
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Jag vet inte riktigt vilken nivå ni vill lägga det på. Ska det vara lite riddarmatiné över det hela funkar det nog prima att ta Svarta gardet och belägra Firina - gärna med något viktigt sidospår för rollpersonerna, som att de måste hitta nycklarna till stadsporten, en hemlig gång till borgen eller liknande.

Vill man köra lite mer adelsrealism, så är det ett oerhört komplext spel som pågår. Om Madanes planerat att störta kungen lär han ha bra allierade eller vara komplett galen. Han lär veta sedan länge att Hertig Nagor är polare med kungen och kommer förhindra det. Kanske har Madanes en hållhake på hertigen (som bara rollpersonerna kan ta bort?)? Kanske har Madanes en allierad inom Creten som saboterar (och rollpersonerna behöver hitta förrädaren)? Kanske hertigen utsätts för en plott som misskrediterar honom totalt inför kungen eller sitt manskap så han förlorar sin kraftfulla position (men rollpersonerna kan återupprätta hans rykte)? Lönnmord?

Eller så är har Madanes helt enkelt redan sina styrkor mönstrade och tågar mot Cretén, eftersom det är det första fästet de måste ta för att nå kungen. Även om svarta gardet är elite kan de inte ta en hel armé på egen hand, de kan mest låsa in sig i borgen.
 

Boldtaar

Warrior
Joined
12 Jul 2004
Messages
264
Location
Göteborg
Kampanj ligger på grisodlar nivå än så länge men är bara början på en större kampanj med några fältslag blandat med större intriger och äventyr.
Alla RP är runt än så länge 17 år och kommer från ett baroni i Firina. Där en av RP är andra sonen till baronen och väpnare till en av hans riddare, som troligen är död eller tillfångatagen.
Hade tänkt att detta äventyr ska funka lite som en inkörsport för att knyta kontakter och skaffas sig lite hår på bröstet. Samtidigt som kampanjen går över till en lite större skala.
Vill gärna hålla det så realism som möjligt utan att äventyret blir för långt (1-3 spel möten).

Greve Severan Madanes av Firina hur ju RP föräldrar som fångar. Så jag funderar på att ge de ett erbjudande från en av grevens spioner där de måste förgifta Hertig Nagor Cretén av Uriens innan näst solnedgång eller se sina föräldrar hängande uppe på statsporten.
Men om RP ta sig in i borgen och rädda sina föräldrar så kan de ha möjlighet att få reda på lite alltmöjligt, allierade osv.
Tror inte på att har Madanes en hållhake på hertigen, då skulle RP ha varit döda för längesedan. Men jag tycker om iden. Kanske kan han ha en hållhake på greven av Seredans, några förslag?

Hade tänkt att Greve Severan Madanes av Firina ska ha det ganska hett om öronen då hans planer avslöjats i förtid. Då han först hade tänkt sätta sina planer i verket till våren. Men han har redan allierade och har börjat rusta upp och byggt en större här. Med Thalmurs som ursäkt. Några idéer på möjliga allierade och olika relationer och avtal som kan exploateras?
Om han kan få en snabb undsättning av några av sina allierade och vinner en snabb seger mot Hertig Nagor Cretén. Så kan han senare få mer förstärkning från Tokon m.fl. och ta kampen till Calnia och kungen. Eller så blir han ett huvud kortare.

Tar gärna lite åsikter om hur folk i Firina och dess omgivning kan reagera på det som händer.
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Jag håller det som ett troligt scenario att många tokoner fortfarande är väldigt missnöjda med att kungen inte svurit trohet till draken och att dessa kanske skulle kunna gå så långt att de ställer sig på samma sida som en upprorsmakare.

Angående avslöjandet så skulle alltid ett brev mellan Firina och Tokon ha snappats upp av kungalojala.
Frågan isf är väl dock ifall tokonerna verkligen skulle gå så långt att de gick i krig mot kungen, för allt de vill är ju att han svär trohet till draken (vissa kanske vill mer dock). Kungen skulle i så fall kunna se till att Severan förlorade de flesta av sina (eventuella) tokonska allierade om han svor trohet till draken, men det finns en anledning till att han inte gjorde det från första början så det kan nog behöva bli ganska kritiskt för att han ska göra det.

Sen, även om Severans planer har avslöjats så bör den nog ha varit välplanerad om han ska ha haft en chans, dvs du har bör ha tänkte igenom den sett ur Severans ögon. Norra Uriens är trots allt en av de fattigare delarna av Consaber. Dessutom, om han inte ens har stöd av sina baroner så har jag svårt att han ens skulle kunna ta hand om hertigen eller en grangreve.

En, enligt mig, rimligare nivå är kanske att Severan bara försöker expandera sitt land på ett mindre diplomatiskt sätt, tvinga grannbaroner att svära trohet till honom, kanske försöka tävla med hertigen. Detta kanske dock går stick i stäv med vad du har planerat.

Ytterligare en tanke är väl om Severan har allierade hos tirakerna i Urmamassivet eller skumma kulter, men det låter lite för klyschigt i mina öron för att jag skulle gilla det.
 

Boldtaar

Warrior
Joined
12 Jul 2004
Messages
264
Location
Göteborg
Har inte tänkt så mycket på vad Severans hade för planer, då dom ändå har skitigt sig. Men jag hade nog tänkt något i stil med att han under vårdagsjämningen eller någon annan högtid tillsammans med några tokon krigare och med sina egna och allierade trupper befinner sig i Calnia och utför en liten stads kupp. Innan han har förberett kuppen så har han sett till att ordna lite andra orligheter i landet som drar till sig upp kungens uppmärksamhet och trupper.
Sedan har han några tokon och allierade styrkor som kan lägga sig i bakhåll för de kungliga trupperna och några som kan passivt belägra de mest kungatrogna för att förhindra att de kan komma till undsättning. Det hela skulle kunna gå relativt oblodigt till.

Kom gärna med alternativa planer för Severans.

Nu när det inte går så tror jag mera att Severans tänker försöka bli av med Hertig Nagor Cretén av Uriens så fort som möjligt. Få honom att unerskatta motståndet och belägra Firna och sedan låta omringa honom med tokon krigare, baroner (undantag en) och kanske även greven av Seredans.
Efter att han besegrat Hertig Cretén så är det omedelbara hotet ur vägen för några dagar/veckor.
Men han kommer ju inte få en lung framtid och vill ju inte bli av med sitt huvud. Så antingen försöker han vinna över mer folk på sin sida och fortsätter söderut för att gå mot kungen eller så får han försöka skapa fred/vapenvila med kungen på något sätt.

Som sagt har inte planerat väldigt lite det är därför jag behöver lite förslag. Gärna vad som kan utspela sig under belägringen som jag just nu har som troligas scenario och som även ligger närmas i tid.

En båt har Severans redo om allt går åt pipan.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Jag ville bara understryka, som Zimmermann också gör, att antingen hade Severan en vettig plan från början, eller så är han bara galen/dum :gremsmile: Att i ett stabilt land som Consaber planera att ta över kungatiteln är ingen liten bedrift. Att mörda kungen är svårt - kungar är förberedda på att det är sådana dumheter adelsmän hittar på sena kvällar med för mycket öl - men även om man lyckas måste det finnas någon slags plan för hur man kan hålla riket. Vad hindrar nästa adelsman från att ha ihjäl Severan om han väl lyckats ta kungen?

Sedan får vi anta att folk i allmänhet i Consaber inte är sugna på eller har råd att gå i krig, särskilt inte inbördeskrig (Consaber har haft extremt få sådana). Det är alltså mycket troligare att man slänger hot, hållhakar och förolämpningar omkring sig än att man faktiskt tar en armé och går någonstans. Det vore alltså bättre om Severan planer kunde innehålla lite mer diplomati, intriger och planering. Eller så konstaterar vi som sagt att Severan är galen och hans tokoniska allierade med - det har hänt förr i historien och om inte annat blir det kul spel.
 

Boldtaar

Warrior
Joined
12 Jul 2004
Messages
264
Location
Göteborg
Ja vist hade säker Severans en vettig plan från början, men vad spelar det för roll nu när hans planer är avslöjade?
Vad jag mer frågar efter är lite inspiration om möjliga scenarion hur Severans kan agera för att inte får sitt huvud avhugget av Cretén.
Kommer Cretén att straffa alla konspiratörerna han kan med döden eller kan dom komma undan på något annat sätt.

Tror att många av hans allierade kommer att försöka hålla sig ur striden om dom själva inte blivigt avslöjade. Men vad kan Severans tänkas ha för hållhakar på dom?

Försöker han ta strid i eller utan för sin borg och vilken hjälp om någon kan han få från andra?
Eller flyr han till Token eller något främmande land?

Någon som har en inte allt för klyschigt ide hur RP kan försöka ta sig in i borgen under en eventuell belägrar den?
 

Boldtaar

Warrior
Joined
12 Jul 2004
Messages
264
Location
Göteborg
Underbelägring

Gör ett litet nytt avsnitt i min tråd där ni kan komma med alla möjliga förslag vad som kan hända under en belägring.
Allt från regler, militär taktik till enskilda händelser för RP.


Funderar på att ha en elak kock med. Kanske är han i själva verket en Thalaskisk spion. :gremlaugh:
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Re: Underbelägring

den anfallande armén kommer antagligen att undvika för mycket krigsmaskiner, för att de inte vill förstöra hela staden. cililisterna kommer man nog försöka undvika att döda, kanske ävan försöka flytta dem i säkerhet.

Och om Thalamur märker att det blir krig i Consaber kommer de nog inte att vara sena med att anfalla.
//Purgatory
 
Top