Nekromanti Codex 11 är här!

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Nu har Codex 11 lämnat pressarna och börjat dimpa ner i brevlådorna. Innehåller bl.a. en Sagan om Ringen special.

Riddaren - läser just nu sitt ex
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
Jag kommer ihåg en tid för inte allt för länge sedan, när Neogames Codex kom. Det verkade vara en rollspelstidning, kanske mer av Rubicons slag än Sinkadus då den hade en touch av brädspel i sig. Inte helt oväntat dök kortspelen upp i tidningen också

I nummer 4-6 försvann Neogames som utgivare och tidningen inledde ett samarbete med rollspel.nu nu med film och dataspel.

Nummer 7 blev den chockartade övergången med än mer film och dataspel.

Nummer 8 och 9 fortsatte den nysatta kursen och för ett ögonblick verkade den bli en musiktidning också med intervju av Dio, men det verkade vara en kort flört. Codex hade lämnat rollspelstidningsepitatet bakom sig och var nu en speltidning. Därav film och musik antar jag, man spelar upp film och man spelar musik :)

I 10 och 11 så är det filmen som gjort den största framryckningen, inte med sidantal utan vad som skrivs om dem, intervjuer med skådespelare och kortbiografier om när de är födda, vad deras föräldrar heter och liknande. Speltidning är inte vad Codex är nu utan snarare är de en "science fiction, fantasy, skräck och mycket, mycket mer"-tidning. Under parollen "mycket mer" kan man plocka in vad man vill. Till exempel detta nummers insändare. Synd att den som svarat inte haft koll på sin samarbetssidas forum så att de kunnat svara klart på frågan om sffs "hemsida." Osäkerheten i svaret är precis en sådan sak som kan få igång vandringssägner och otrevligare.

Sen är det väl inte speciellt nödvändigt att korra breven i svaret. Om det var ett försök att vara rolig så måste jag missat översittarhumorklassen den dagen.

Jag hoppas innerligt att det finns intressantare insändare än så att publicera, just nu har den ingen riktig funktion känns det som. Annat då som korrektur av tidningens egna spel.

Codex utveckling och metamorfos är ständig. Om 10 nummer, kommer jag klaga på att det är för lite film och för mycket motorsport i tidningen? :)) Personligen tycker jag attdet innehållsmässigt gått utför sen nummer 6. Layoutmässigt har det långsamt blivigt bättre men de väldigt mättade bårdfärgerna sticker fortfarande i ögonen.
 

William_Besario

Warrior
Joined
20 Jun 2000
Messages
261
Location
Borlänge , SWEDEN
Hel tidnignen stinker ju förfan, jag fattar inte att jag kan prenumerera på den, och kom nu itne och säg att ifall jag inte gilalr den behöver jag itne läsa den... Det är ju faktiskt itne sant då jag är postmottagare i våran förening. Hur mycket roll/kort eller figurspel var det sammanlagt i tidningen? högst 20... hur mycket kassa-dataspelsrecensioner och Sagan om Ringen bjäfs var det då? kanske 60 sidor? Och kvaliten på innehållet SUGER. Nu är det ju tyvärr så att det som betyder något i sammanhanget är att folk tjänar pengar på det, och vi är dumma nog att stödja dom. FYFAN för oss!
 

Tobias Eliasson

Veteran
Joined
29 Oct 2001
Messages
93
Location
Göteborg
Tja, tidningen kostar ju faktiskt bara 29 kronor (om man inte får den gratis via Sverok då) och för den summan tycker jag att den är helt ok. Jag menar, hur mycket kostar inte en datorspelstidning idag?
Är lite imponerad av att de har lyckats hålla den på en så låg prisnivå, undrar hur länge det kommer att hålla i sig?
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Att den kostar så lite beror förstås på att den bekostas av annonsörer (som får precis rätt målgrupp för sina annonser för en gång skull) och inte tidningsköpare. Det är en gammal idé, hur tror du egentligen att Metro når sina läsare? Jag kom på idén för en annonsbekostad rollspelstidning redan 95, men vår reklambyrå hade inte kunskap/pengar nog att genomföra ett sådant projekt. Codexredaktionen har precuis den kunskapen jag eftersökte, pengar vette fan om de tjänar, dock... Nåja, du glömmer hur värdefullt det är för annonsörer att veta precis vilken målgrupp trycksaken de publicerar i riktar sig till. Klart att tidningen blir billigare med den servicen åt annonsörerna. Har du aldrig funderat över varför annonsörerna väljer att göra reklam för produkterna som Codex (av en händelse) recenserar?

Well, hate to brake it to ya, men du ger inte ut en trycksak för 29 spänn utan att ha ett gäng fördelaktiga avtal med annonsörerna. Kan inte anklaga redaktionen för att var profithungrande rovdjur eller liknande, jag skulle som sagt ha kommit på precis samma idé själv om inte de varit före. Grattis redaktionen. Det är en överdjävulskt bra idé. Att ni väljer att göra en sorts datatidning av blaskan är dock otroligt; hela anledningen att ni fortfarande har några prenumeranter överhuvudtaget är att ni INTE bara skriver om datorspel! -skärp till er på den punkten, kom ihåg varför ni går runt överhuvudtaget!!!!

Nå, som sagt, Codex är en modern tidning, publicerad enligt den nya devisen; "annonsören betalar." Jag vill gå så lång som att påstå att ingen annan tidning sköter den filosofin så väl som Codex, så grattis än en gång. Att ni riskerar att blåsa er dignitet genom att fokusera enbart på datorspel är rent tragiskt; så skulle aldrig jag ha gjort.

Kom ihåg vilken publik ni (och enbart ni) egentligen når.

Försök att skriva artiklar som faller dem i smaken.

Annars kommer inte ens lirare som Tobias att köpa eran blaska.

/Rising
 
Top