Civ VI-tråden

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,694
Location
Göteborg
Ibland känns det som om hälften av trådarna på forumet handlar om annat än rollspel. Dags att bidra till den trenden! Jag är verkligen inte en person som brukar spela spel, förutom rollspel. Brädspel nästan aldrig, och elektroniska spel bara en gång om året på nyår. Men det finns ett spel jag gillar, och det är Civilization. Jag köpte det på mobilen för något år sedan och spelade det intensivt i några veckor, tills jag blev utbränd på det. Men nu har jag på grund av alla jävla Polytopia-trådar fått upp lusten igen, och jag har köpt det på datorn. Jag är hyfsat nybörjare på det, och jag har inte spelat det med expansionen Gathering Storm förut. Jag vet generellt hur mekanikerna fungerar, men jag har ingen egentlig koll på taktik. Så jag tänkte spela lite då och då, försöka att inte spela flera timmar om dagen utan bara några drag per dag, och kanske skriva lite om det här allteftersom jag lär mig hur man ska spela. Du får gärna göra samma sak, om du vill, så kan vi diskutera strategi! Känn dig fri att skriva om ditt eget Civ VI-spelande i den här tråden.

Jag har bestämt mig för att spela Ryssland och satsa på en kulturell seger, eftersom det är något jag aldrig gjort förut, och det känns spännande. Jag kör på svårighetsgrad Prince, vilket jag har vunnit tidigare, men det har inte varit trivialt enkelt, och jag satsar på kultur nu, vilket är nytt. Så jag kör på det. Om jag fixar detta enkelt så kan jag alltid köra igen på en högre svårighetsgrad. Jag har också varit feg och startat om spelet flera gånger eftersom jag inte varit nöjd med startpositionen. I framtiden tänker jag att jag kommer att vilja köra på slumpad civilisation och tvinga mig att köra på startpositionen jag får, men jag tar det lugnt nu i början. Nedan är min stad som jag just grundat. (Jag spelar såklart på franska!)

Sans titre.jpg

Jag gick två rutor för att grunda den, vilket jag av strategivideor har förstått är typ maximala man kan tänka sig att gå, eftersom man annars riskera att halka efter. Det är antagligen mindre viktigt i och med att jag spelar på en relativt enkel svårighetsgrad, dock. Jag har satt staden på en gipsresurs, som ger mig en lyxresurs från drag ett. Nybörjare kan förbättra sitt spel enormt genom att fokusera på lyxresurser, läste jag, så jag försöker med detta. Tillsammans med rådjurskullen ger det mig en stad med 8 produktion från drag ett, vilket känns enormt bra. Jag har dock en vulkan och en flod som kan svämma över, vilket är nytt för mig eftersom det är tillägg i Gathering Storm. Jag ser att det finns ett underverk som kan kontrollera detta relativt tidigt, och eftersom jag startar med hög produktion tänker jag rusha detta och förhoppningsvis säkra mina marker från översvämningar. Detta kräver dock att jag forskar fram Poterie istället för att skynda mot Tir à l'arc (bågskytte), som jag förstått är standard. Men jag tror att det kan löna sig i längden.

Den stora grejen jag behöver lära mig är planering. Vilka kvarter ska jag bygga och var? När ska jag bygga saker? Jag har försökt att göra detta som ni ser ovan, med att öronmärka en plats för min Campus eftersom den får bonus av berg och geotermiska källor. Vidare utforskning får avgöra placering av andra kvarter.

Första sak att bygga: Spejare. Jag har förstått att det är standard att bygga en spejare först och sedan en slungare. Därefter en settler. (Jag kommer att blanda svenska, engelska och franska termer när jag skriver detta. Deal med celà!)

Jag vill också försöka hålla koll på min tillväxt. Jag vill helst inte stöta på hinder i bostäder, och jag vill försöka ha bra rutor för mina innevånare att arbeta i när de dyker upp, vilket kommer att kräva planering av byggare. Det är så sjukt många saker att hålla koll på samtidigt och väga mot varandra i det här spelet, så jag ska försöka att inte bli översvämmad, men att spela lite långsammare och ta tid på mig att göra mina drag tänker jag är en lösning här. För tillfället nöjer jag mig här. Kanske spelar några drag till i eftermiddag. Nu ska jag gå och gymma!
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,683
Location
Stockholm
Kul med Civ! Jag spelade en del precis när det kom och lyckades vinna på Immortal (kör alltid Fast gamespeed då jag är otålig) men har inte kört senaste expansion så är lite out of date. Nu blir jag verkligen taggad på att spela GS!

Ska bli superkul att läsa hur det går för dig!

Du bad inte om det, så lägger mitt tips-skrivande bakom en spoiler :)

Alla gör säkert olika men det första jag brukar bestämma mig för är om jag ska gå wide (många små byar) eller tall (färre stora byar). Ska jag gå tall så vill jag verkligen gärna ha hills vid min startby då de gör så mkt production med mines och skit. Eller alltså, jag vill alltid ha hills nära om det går, men viktigare om jag ska "satsa" på startbyn länge. Hade jag fått din start och varit på optar-humör hade jag nog startat om, inte katastrof men ingen bra tundra (+1 prod +1 faith för Ryssland va?), inga hills, ingen skog och begränsat med angränsande berg (adjacency bonus för campus). Men som utmaning är det en cool start :)

Jag gillar att köra på kultur, det är ju kul att bygga underverk(!), så det är helt okey att gå tall ett tag om en kan hålla i sina städer. Din theater square får adjacency bonus av underverken (och inte så mycket mer...) så bygg underverk så mycket runt den som det går. Sen har ju olika underverk olika krav (Oracle behöver byggas på hills, Stonehenge bredvid sten, Artemis bredvid camps, etc.) så jag brukar fundera lite över var jag kan få till olika underverk för att få adjacency bonus och sen fokusera på att greja dem.

Du vinner ju genom turism så blir det inte en massa underverk så brukar jag gå wide och fokusera på Great People. Lategame blir det ju massa solsemestrar och skit så en kustremsa är ju fint att ha/ta :)

Ska du få underverken behöver du städer med bra production, din startby har inte riktigt potential för det i längden. Inga hills, ingen sten och ingen öken så oracle, stonehenge och pyramiderna verkar gå bort. Kanske ett Artemis, som jag tycker mycket om men som väl egentligen inte är så fantastiskt. Så jag hade nog satsat på att gå wide och få många teaterdistrikt snarare än satsat på underverken (kan nog iofs gå att knipa dem ändå på Prince men det är ju inte så optimalt utgångsläge). Då blir det mindre viktigt var dina teaterdistrikt placeras så lägg dem så att de inte stör campus (berg) och industrial (hills) men åtminstone så att du kan lägga entertainment complexes och din government plaza bredvid teatrarna!
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,609
Location
Huddinge
Civilization är nog den spelserien jag lagt ner flest timmar på.
Spelat alla spel i serien sedan civilization 2.

Civ6 tycker jag är ett bra spel i serien, och är lite förvånad över hur kritiserat spelet är av många fans av serien.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,694
Location
Göteborg
Ska bli superkul att läsa hur det går för dig!
Jag körde en bit, men startade sedan om. Jag hade verkligen noll färskvatten utanför min huvudstad, och massor av öken runt omkring. Ett ställe med en massa mat, men värdelös production. Kul med en utmaning, men jag är inte tillräckligt bra ännu! Bestämde mig för att köra en ny omgång med slumpad civ. Tänker att jag kanske ska köra det tidiga spelet ett antal gånger för att bli bättre på det. Jag blev i alla fall Karthago nu, som jag inte alls vet hur jag ska spela. De är ju fokuserade på hav, men vad gör man med det? Det jag kan tänka mig är att jag gärna vill etablera mig på en annan kontinent, så kan jag flytta huvudstaden dit och hämta en massa bonusar från dögmer för alla städer på annan kontinent än huvudstaden? Vete fan.

Mycket bättre start, i alla fall. Jag tror att jag gjorde en miss genom att inte flytta ett steg och etablera staden på kullar, dock. Har haft lite svårt att få staden att växa och synka det med produktion. Jag fick en extra scout från en hydda, och hade inte så mycket barbarer i närheten, så jag tänkte att jag tar en byggare som andra enhet. Vet inte om det var smart? Jag ville använda den för att choppa skogen och få ut en settler snabbt.

Känns som att jag har två bra ställen i närheten att utvidga till. Tänkte gå till väster först. Där har jag ett underverk som ger +50% produktion för underverk och kvarter bredvid, och dessutom är det en källa till färskvatten. Debatterar lite om jag ska bygga staden direkt på elefanterna för att få activités (amenities?) eller om jag ska dra nytta av färskvattnet, men jag tänkte till slut att om jag får ut en byggare kan han ta hand om elfenbenet sedan, och färskvattnet är viktigare.

Tyvärr har det spånats fram ett barbarnäste i närheten, vilket känns jobbigt när jag inte har en slungare. Var nog dumt att inte bygga en sådan i alla fall, kanske. Vad har ni för tips? Vad borde jag göra i detta läge?

En annan fråga: Hur bör jag tänka när det gäller expansion? Är det bättre att sätta min första stad långt bort, halvnära en annan civ (har inte stött på någon ännu) för att sedan "fylla igen luckorna"? För att på det sättet blockera dem? Eller borde jag expandera "en bit i taget"?

Sans titre.jpg
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
504
Kommer kika in då och då och se hur det går. Spelat väldigt mycket Civ 4 och 5. Köpte därefter Beyond Earth och Civ 6 men kändes som jag nästan blev lite utbränd på temat och jag tröttnade med bara några få spelade timmar i BE och Civ6.
Är väl det som är det mest logiska ur verklighetssynpunkt men fastnade aldrig för att bygga ut städerna på flera tiles heller som är nytt i Civ6. Händer då och då att jag återgår och kör en omgång Civ5.

Har hittils ej köpt något tillägg till Civ6 men funderar på att köpa några och ge det en ny chans någon gång.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,683
Location
Stockholm
Skepp är starka så att erövra kusterna är en bra grej om du vinner på haven. Handelsrutterna når också längre till havs och jag ser att de fått en penga-buff i GS (mer cash om de går över vatten). Harbor ger ju också massvis med guld och Shipyard helt OK produktion. Cothon ger kanske inte en extra handelsväg? Det är ju lite trist, typ bästa bonusen från harbor tidigt :( . Tas igen när huvudstaden flyttat men det kan ju ta tid...

Jag hade försökt få God of the Sea pantheon (+1 produktion för fiskebåtar) och expanderat snabbt längs kusterna och ut i haven, flyttat huvudstaden när så var möjligt (Founder of Carthage var ju cool, inte testat iom inte kört GS men det verkar ju asballt!).

Jag brukar lägga städerna ganska nära varandra (typ 5-7 tiles mellan) mest för att det är så drygt att försvara flera fronter och jaga bort alla barbarer men också för att det tar ett jäkla tag innan en stad behöver mer plats än så. Sen är jag som sagt otålig och tycker att det är roligare att ha satt ner en stad än att vänta på att settlern ska springa marathon, oavsett vad som är optimalt :) Men jag tror nog på att expandera lite i taget och vid behov/möjlighet erövra de som är i vägen!

Handel, bred expansion med en massa små städer längs kusten (domestic trade kan ju göra dem stora också om så önskas) och krig på haven är min spontana reaktion. Samt flytta staden snabbt för att få alla juicy extra trade routes!
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,683
Location
Stockholm
Barbaren kan du nog ta med din warrior. Kör discipline som civic och fortifiera dig utanför, gör ett utfall när du har ok hälsa, rinse and repeat!

Jag brukar frångå slungaren om det inte är högre svårighetsgrader men det är, som du säger, kanske dumt egentligen. Det brukar lösa sig med en spejare och en krigare early men helt klart en risk om det kommer en massa barbarer!
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Spelat Civ sedan första DOS-versionen 1991. Fantastiskt bra strategispel och som jag minns det så skapade det en del sjukfrånvaro när jag gick på gymnasiet (först för mig, sedan för mina kompisar när de fick låna spelet). Eftersom jag tycker man tappar känslan av att bryta mitt i en spelomgång så blir det inte så ofta jag spelar, men försöker alltid hitta en heldag på semestern när familjen är iväg på annat då jag spelar ett parti av senaste versionen från början till slut.

En sak som jag verkligen saknar från de första versionerna är byteshandeln med teknologiska framsteg. Det brukade ge en fin boost i spelets inledning när man kunde byta till sig väldigt mycket tech snabbt om man hade kontakt med många olika civilisationer.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,694
Location
Göteborg
Okej, jag har officiellt tröttnat. Jag har inte disciplinen som krävs för att spela dataspel, och när jag började kolla upp hur man spelar väl så tog det också bort den lilla kreativiteten som fanns för mig. Så jag hävde köpet i App Store. Det höll inte länge!
 
Top