Nekromanti cis-män och deras kollektiva skuld

Status
Not open for further replies.

Scorchling

Veteran
Joined
11 May 2016
Messages
12
EDIT: Eftersom två personer redan varit ute och cyklat när de svarat på min trådstart känner jag mig manad att förtydliga. Jag tycker det är konstigt att vissa lösningar på problemet att kvinnor känner sig otrygga eller blir sexuellt trakasserade under konvent innebär att män exkluderas. Det ger, tycker jag, helt fel signaler och motverkar arbetet för bättre konvent för ALLA.

Hej!

Jag tänkte inte att min första post på forumet skulle bli en trådstart men det var svårt att låta bli efter att ha läst igenom;

http://www.rollspel.nu/forum/main-ca...rorism-problem

Eftersom jag kommer gå utanför ramarna för vad som diskuterades i den tråden så valde jag att skapa en egen. Dock kan det tilläggas att även andra trådar har varit en bidragande orsak till trådstarten. Hämta en kopp te och lite tilltugg för det kommer bli en lång trådstart :p

-- Vilka är de skyldiga? --

I tråden jag länkade diskuterades det om vad som kunde göras för att konvent och evengamang skall en trygg plats för deltagarna och om något inträffar, vad ska då göras. Mja, några ville ta den diskussionen, andra var mer intresserade av vilka åtgärder som kunde sättas in mot cis-män. Det verkar som om några fått för sig att män står för det sviniga här i världen. Att det endast är (vita) heterosexuella män som är roten till mycket av det onda som händer. Inte bara är det felaktigt utan även kontraproduktivt. Allt vi fick höra var en massa anekdoter. Jag kan ge ett talande exempel. Ta misshandel inom relationer. Pratas nästan bara om män, våldtäkt likaså. Tittar man på de studier som gjorts träder det fram en annan bild.

http://newscastmedia.com/domestic-violence.htm säger att i femtio procent av fallen av våld inom relationen deltar både kvinnan och mannen. I de fall då endast en partner utförde våld stod kvinnorna för 70% av våldet.

http://time.com/3393442/cdc-rape-numbers/ pratar om våldtäkt och representation hos offer och förövare.

Jag har många fler länkar om det är av intresse. Alla studier visar på att det inte är så ensidigt som många verkar tro. Jag har svårt att tro att det skulle vara annorlunda i det här fallet. Att det endast är män som gör konvent till en otrygg plats/får andra att känna sig ovälkomna.

-- Varför var det viktigt att ta upp? --

Ni som är ärliga med att vara med och skapa bättre tryggare konvent, som inkluderar alla, antar jag då vill hitta verktyg eller lösningar som faktiskt fungerar. Att demonisera en hel kategori, som i det här fallet dessutom är majoriteten av de som ägnar sig åt rollspel, verkar då urbota dumt. Dessutom är det ineffektivt och ger antagligen raka motsatt resultat. Puttar någon på mig puttar jag såklart tillbaka, eller? Man vinner ofta mer på lock och pock än rena angrepp. Det handlar ju om människokännedom. Att anklaga en hel grupp är ju befängt när det troligtvis rör sig om få individer ( av olika kön, härkomst och sexuell läggning) som ställer till det för andra. Att exkludera män från engagemang signalerar ju att män inte är att lita på, att män inte kan kontrollera sig, att om man är en man så är man ett problem och ej välkommen. Klarar man inte av att umgås med män på grundval av att de har en snopp utan måste ha en "safe space" så finns det utmärkt hjälp att få. Vore det ok för män att ekludera kvinnor för att männen känner sig obekväma med en kvinna i gruppen? Kom inte och snacka om privilegier eller maktpositioner eller dylik term. Att det anses ok, och förekommer, att män exkluderas från evangemang men inte åt andra hållet gör det tydligt vem som egentligen har ett privilegum.

Så mitt förslag är att fokusera på att lösningar och inte att hitta syndabockar eller måla djävulshorn på pannan på dem som råkar födas med en snopp. Jag tycker som sagt inte att det är en adekvat lösning att exkludera folk, framförallt inte när man påstår sig verka för att rollspel skall vara inkluderande.


-- Vad var poängen med denna tråd? --

Jag är intresserad av att höra om det är någon som tycker det är viktigare att beskylla/exkludera (vita cis)-män än att hitta realistiska lösningar. För det är lite där diskussionerna hamnar upplever jag. Är det inte meningen att vi ska arbeta tillsammans för bättre rollspelande/spelkonvent? Jag har en uppriktig förhoppning att vi kan diskutera detta sakligt. Att folk kan ändras. Jag hoppas att om någon tar åt sig av det jag skrivit, att den personen då inte bara gör lite mental gympa och stannar kvar i sin urssrungliga position. Jag är villig att lyssna och att ändra mig, jag hoppas även ni är det. Annars är det rett meningslöst att befinna sig på ett forum. Tycker jag i alla fall.



Jag hade nog tänkt skriva lite till men kanske bäst att runda av. Ber om ursäkt för eventuella grammatiska fel / förvirrade meningar.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
Hej!

Börja med att läsa den här tråden. Läs rasket!

https://www.rollspel.nu/threads/72636 Den förklarar nog det mesta.
 
Joined
15 Apr 2016
Messages
11
Jag tänker inte svara på allt du skriver men jag tänker kommentera dina länkar.

Du länkar till en nyhetsrapport om amerikanska CDC, Center for Disease Control. På CDCs hemsida finns en rapport från 2011. I denna rapport finns detta citat " An estimated 43.9% of women and 23.4% of men experienced other forms of sexual violence during their lifetimes, including being made to penetrate, sexual coercion, unwanted sexual contact, and noncontact unwanted sexual experiences. ". Så jag tar din nyhetsartikel med en nypa salt.

Vidare vill jag länka till svenska Brottsförebyggande Rådets hemsida och avdelningen där för våld i nära relationer http://www.bra.se/bra/brott-och-statistik/vald-i-nara-relationer.html. Där syns tydligt att män i större utsträckning utsätts för våld av okända förövare på allmän plats medan kvinnor i större utsträckning utsätts för våld i hemmet av förövare de känner.

Med tanke på det jag beskrivit ovan så tycker jag inte ditt argument håller. Det finns ingen anledning att tro att kvinnor i lika stor utsträckning som män bär ansvaret för sexuella trakasserier på konvent. Det gör ingenting annat än att förvärra problemet genom att förminska problemet och antyda att de som utsätts bär ansvar för det de utsätts för.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Jag börjar undra om du läst den där tråden du länkade till egentligen. Det gjorde iaf jag, och jag känner inte igen bilden av att (vita) cis-män svartmålas som grupp.

Den här sortens formuleringar skulle jag kraftigt vilja vända mig emot också:
Att det anses ok, och förekommer, att män exkluderas från evangemang men inte åt andra hållet gör det tydligt vem som egentligen har ett privilegum.
Är kvinnor privilegierade inom spelhobbyn för att en ibland skapar arrangemang där de ska slippa känna sig utsatta för hot, kränkningar och ofredanden? Cis-män är inte en stor grupp skurkar, men nästan alla kvinnor jag talat med kan vittna om att en stor grupp cis-män nästan garanterat innehåller minst ett svin. Och det svinet tillåts ofta agera svinigt, antingen genom att dölja sitt agerande och förlita sig på att kvinnan inte blir trodd eller inte vågar avslöja det, eller ännu värre genom att resten av cis-männen ser/hör och mest rycker på axlarna åt beteendet.

Om du går tillbaka till den där tråden du länkade till, och gärna läser de trådar som skapades i samband med den diskussionen i Off Topic-forumet, så tror jag du kommer se att tonfallet var väldigt mycket mer fokuserat på att se, bekräfta och hantera problemet än att "hitta syndabockar eller måla djävulshorn på pannan på dem som råkar födas med en snopp."
 

Scorchling

Veteran
Joined
11 May 2016
Messages
12
dock så hjälpte det inte mig, det där har jag koll på. I tråden jag länkade i op pratades det om hur konvent skulle kunna förbättras. En del av de som postade verkade tro att åtgärder som riktades mot män samt exkluderandet av män skulle driva konventen att bli mer inkluderande och tryggare för konventsdeltagarna. min fråga är alltså om någon på riktigt tror att det är rätt väg att gå och om ni gör det hur motiverar ni er då?
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Moderering:

Jag flyttade den här tråden till OT då den ska ligga här.

/Cissi
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,551
Location
Rissne
För det första: Det finns ingen som säger att BARA cismän gör dåliga saker. Men av de som gör dåliga saker är cismän överrepresenterade. Statistiken vad gäller misshandel i nära relationer som du talar om tar t.ex. inte hänsyn alls till våldets art eller grovlek.

För att hitta lösningar är steg 1 att lära sig förstå problemen. Problemen är inte "individer". Problemet är strukturer, där de individer som agerar enbart är de mest extrema uttrycken.

Jag är helt ointresserad av skuldbeläggning, själv. "Skuld" är för mig ett helt oanvändbart begrepp. Så jag är inte intresserad av att "skuldbelägga" någon grupp. Men att konstatera att en grupp står för en oproportionerligt stor del av problemet, och att den kultur som frodas inom den gruppen är en stor del av anledningen till problemet, är inte att "skuldbelägga".

Kom inte och snacka om privilegier eller maktpositioner eller dylik term.
Jo. För grundproblemet här är att vi lever i ett ojämlikt samhälle där kvinnor, rasifierade, transpersioner etc. är strukturellt förfördelade. Det går inte att bortse från detta i en sådan här diskussion. Allt är inte på individnivå; det FINNS strukturer som påverkar hur vi är och blir som människor. Att bortse från det är att bortse från en stor del av orsakssammanhangen här.

Och det är orsakssammanhangen vi behöver fokusera på för att hitta lösningar. Inte skuldfrågan.
 

Scorchling

Veteran
Joined
11 May 2016
Messages
12
Säkerhetståget;n180260 said:
Med tanke på det jag beskrivit ovan så tycker jag inte ditt argument håller. Det finns ingen anledning att tro att kvinnor i lika stor utsträckning som män bär ansvaret för sexuella trakasserier på konvent. Det gör ingenting annat än att förvärra problemet genom att förminska problemet och antyda att de som utsätts bär ansvar för det de utsätts för.
Ursäkta? Inte någonstans har jag försökt lägga ansvar på de som blir utsatta. Inte heller har jag förmisnkat något problem. Vad jag gör gällande är att både kvinnor och män blir utsatta, både kvinnor och män är förövare. Jag har heller inte påstått att män och kvinnor gör sig skylldiga till samma brott i lika stor utsträckning. Så försök inte stoppa ord i min mun tack. Varför fokusera på män och tror att om de försvinner så försvinner problemen.

Jag tycker det är väldigt ohederlig argumentationsteknik där.
 

Scorchling

Veteran
Joined
11 May 2016
Messages
12
Björn Wärmedal;n180265 said:
Jag börjar undra om du läst den där tråden du länkade till egentligen. Det gjorde iaf jag, och jag känner inte igen bilden av att (vita) cis-män svartmålas som grupp.

Den här sortens formuleringar skulle jag kraftigt vilja vända mig emot också:


Är kvinnor privilegierade inom spelhobbyn för att en ibland skapar arrangemang där de ska slippa känna sig utsatta för hot, kränkningar och ofredanden? Cis-män är inte en stor grupp skurkar, men nästan alla kvinnor jag talat med kan vittna om att en stor grupp cis-män nästan garanterat innehåller minst ett svin. Och det svinet tillåts ofta agera svinigt, antingen genom att dölja sitt agerande och förlita sig på att kvinnan inte blir trodd eller inte vågar avslöja det, eller ännu värre genom att resten av cis-männen ser/hör och mest rycker på axlarna åt beteendet.

Om du går tillbaka till den där tråden du länkade till, och gärna läser de trådar som skapades i samband med den diskussionen i Off Topic-forumet, så tror jag du kommer se att tonfallet var väldigt mycket mer fokuserat på att se, bekräfta och hantera problemet än att "hitta syndabockar eller måla djävulshorn på pannan på dem som råkar födas med en snopp."
Ja, jag läste Sida 1 - 18 eller vad det nu var. Och alla män jag pratar med kan intyga att en stor grupp kvinnor innehåller minst ett svin? din poäng är?

Min poäng är att jag är emot åtgärder som exkluderar en vissa människor då jag anser att de åtgärderna är kontraproduktiva.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
Ibland kan diskussioner i affekt gå väldigt fort. Ibland är det smart att läsa FAQ-trådar noga, tänka nån dag, och sedan komma tillbaka.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,551
Location
Rissne
Scorchling;n180269 said:
dock så hjälpte det inte mig, det där har jag koll på. I tråden jag länkade i op pratades det om hur konvent skulle kunna förbättras. En del av de som postade verkade tro att åtgärder som riktades mot män samt exkluderandet av män skulle driva konventen att bli mer inkluderande och tryggare för konventsdeltagarna. min fråga är alltså om någon på riktigt tror att det är rätt väg att gå och om ni gör det hur motiverar ni er då?

Jag tycker att det är en bra dellösning.

Många fler kvinnor upplever att de utsätts för trakasserier från män än vice versa. Att som kvinna utveckla hypervigilance-tendenser är fullständigt logiskt och rimligt i dagens samhälle, givet dels könsmaktsordningen, dels våldtäktskulturen, dels hypersexualiseringen av den kvinnliga kroppen och hur jävla omöjligt det tydligen är att få polisen att ta sexuella trakasserier på allvar. Och att då få ha ett utrymme där det är betydligt minskad risk för just trakasserier, pga att den grupp som står för de flesta trakasserierna exkluderas, är därför också rimligt.

Att exkludera kvinnor innebär att man plockar boprt de som står för en extrem minoritet av trakasserierna. Inte lika rimligt.
 

Scorchling

Veteran
Joined
11 May 2016
Messages
12
krank;n180272 said:
För det första: Det finns ingen som säger att BARA cismän gör dåliga saker. Men av de som gör dåliga saker är cismän överrepresenterade. Statistiken vad gäller misshandel i nära relationer som du talar om tar t.ex. inte hänsyn alls till våldets art eller grovlek.

För att hitta lösningar är steg 1 att lära sig förstå problemen. Problemen är inte "individer". Problemet är strukturer, där de individer som agerar enbart är de mest extrema uttrycken.

Jag är helt ointresserad av skuldbeläggning, själv. "Skuld" är för mig ett helt oanvändbart begrepp. Så jag är inte intresserad av att "skuldbelägga" någon grupp. Men att konstatera att en grupp står för en oproportionerligt stor del av problemet, och att den kultur som frodas inom den gruppen är en stor del av anledningen till problemet, är inte att "skuldbelägga".



Jo. För grundproblemet här är att vi lever i ett ojämlikt samhälle där kvinnor, rasifierade, transpersioner etc. är strukturellt förfördelade. Det går inte att bortse från detta i en sådan här diskussion. Allt är inte på individnivå; det FINNS strukturer som påverkar hur vi är och blir som människor. Att bortse från det är att bortse från en stor del av orsakssammanhangen här.

Och det är orsakssammanhangen vi behöver fokusera på för att hitta lösningar. Inte skuldfrågan.
Det är jag medveten om, därför undrar jag varför det kan anses ok att utesluta INDIVIDER på basis att de har något gemensamt med de som skapar problem. I det här fallet en snopp. Och titeln är väl i viss mån lite click-bait. behövdes kanske inte.

Nu är jag djävulens advokat men skulle du säga att det är ok att exkludera invandrare på basis av deras de invadrare som är överrepresenterade i en del brott i brottsstatistiken? Om lösningen på att få kvinnor att känna sig välkomna och trygga i rollspelssammanhang är att ha grupper/evangemang edast för kvinnor är det då inte samma sak? Menar du på att vi ska börja deportera invandrare?
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Scorchling;n180246 said:
Hej!Att det endast är (vita) heterosexuella män som är roten till mycket av det onda som händer. Inte bara är det felaktigt utan även kontraproduktivt. Allt vi fick höra var en massa anekdoter. Jag kan ge ett talande exempel. Ta misshandel inom relationer. Pratas nästan bara om män, våldtäkt likaså. Tittar man på de studier som gjorts träder det fram en annan bild.

http://newscastmedia.com/domestic-violence.htm säger att i femtio procent av fallen av våld inom relationen deltar både kvinnan och mannen. I de fall då endast en partner utförde våld stod kvinnorna för 70% av våldet.

http://time.com/3393442/cdc-rape-numbers/ pratar om våldtäkt och representation hos offer och förövare.

Jag har många fler länkar om det är av intresse. Alla studier visar på att det inte är så ensidigt som många verkar tro. Jag har svårt att tro att det skulle vara annorlunda i det här fallet. Att det endast är män som gör konvent till en otrygg plats/får andra att känna sig ovälkomna.
Du länkar till två utländska sidor och säger att en annan bild framträder. Du säger också att du har fler länkar om det är av intresse.

Jag är intresserad av hur det är i Sverige, helt enkelt för att jag inte kan göra så mycket i situationen i Saudiarabien, Syrien, eller ens i Danmark.

Här är en länk över hur det är i Sverige:
https://www.bra.se/bra/brott-och-statistik/valdtakt-och-sexualbrott.html

Du får gärna kommentera vilken bild du tycker att min länk ger.

Har du fler länkar som ger en annan bild så få du gärna posta dem - förutsatt att de gäller Sverige och inte utlandet.
 

Scorchling

Veteran
Joined
11 May 2016
Messages
12
Edit:lite allt möjligt

zonk;n180280 said:
Ibland kan diskussioner i affekt gå väldigt fort. Ibland är det smart att läsa FAQ-trådar noga, tänka nån dag, och sedan komma tillbaka.
Det kan lätt upplevas som att du har en nedlåtande attityd ämnad att tysta mig. Är jag skyldig till att folk inte klarar av att läsa hela min trådstart där jag till och med har en underrubrik där jag skriver vad som jag är intresserad av ska diskuteras?

Så vad har hänt

1. folk har påstått att jag skrivit saker jag inte skrivit
2. ingen har försökt att svarat på frågan jag var intresserad av. Varför är det ok att exkludera män på basis av kön men inte visa versa?

jo jag ser att krank gjorde det nu.
krank - Att exkludera kvinnor innebär att man plockar boprt de som står för en extrem minoritet av trakasserierna. Inte lika rimligt.

så hur många män begår dessa trakasserier då? de är mig veterligen en väldigt liten del. Har du statistik på det? inte jag.
 

Scorchling

Veteran
Joined
11 May 2016
Messages
12
anth;n180285 said:
Du länkar till två utländska sidor och säger att en annan bild framträder. Du säger också att du har fler länkar om det är av intresse.

Jag är intresserad av hur det är i Sverige, helt enkelt för att jag inte kan göra så mycket i situationen i Saudiarabien, Syrien, eller ens i Danmark.

Här är en länk över hur det är i Sverige:
https://www.bra.se/bra/brott-och-sta...xualbrott.html

Du får gärna kommentera vilken bild du tycker att min länk ger.

Har du fler länkar som ger en annan bild så få du gärna posta dem - förutsatt att de gäller Sverige och inte utlandet.

Ja jag får väl leta fram dem. Men jag är rädd för att det inte handlar om sverige. Så då gör det tydligen ingen nytta. Tråden jag länkade till högst upp börjades med en artikel från usa. Då var den inte relevant antar jag?

Bilden som framkommer är att inte endast män är förövare i de här fallen, har jag fel i det? Nej det tycker jag inte. Jag har inte påstått att män står för X och kvinnor för Y antal brott. Jag länkade till två artiklar som båda pekar på att både kvinnor och män begår den här typen av brott. Andra studier kommer visa samma sak men inte med exakt de siffrorna. Såklart inte,

Det känns som om ni alla vill missförstå? Kanske jag som är ny på det här med att posta på forum men jag måste erkänna att det känns lite frustrerande -_-

Jag skriver en gång till. Av vilken anledning tycker du att det är ok att, när man jobbar för att göra konvent mer inkluderande, utesluta män ur vissa arrangemang pga av könet de har?

EDIT: angående din länk, den visar inte hela bilden.

"Unga män är en grupp som kan förväntas vara överrepresenterad bland dem som väljer att inte delta i undersökningen. Unga män är samtidigt av speciellt intresse i undersökningen, eftersom de i särskilt stor utsträckning drabbas av brott." https://www.bra.se/download/18.47fa372d1520dfb2fc53cb36/1453188134204/2016_3_NTU_teknisk_rapport.pdf

och så kan det vara. Undersökningar är inte det lättaste, Länkarna jag gav har nog fel i sig också. Men det är av mindre vikt eftersom min enda poäng med dem var att visa att inte bara män är förövare. Men det har jag ju redan skrivit om i trådstarten.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,862
Location
Stockholm
Scorchling;n180288 said:
Av vilken anledning tycker du att det är ok att, när man jobbar för att göra konvent mer inkluderande, utesluta män ur vissa arrangemang pga av könet de har?
Nyckelordet här är »vissa«.

Det finns ingen här som vill förbjuda män från att bevista spelkonvent.

Det handlar om enstaka arrangemang eller rum som avsätts så att spelintresserade kvinnor ska kunna softa och spela spel utan att riskera att råka ut för tafsande grobianer eller sexistiskt skitsnack.

Och det tycker jag är viktigare än att en del män (för de är långt ifrån alla) känner sig diskriminerade för att de inte får tillgång till precis alla arrangemang eller utrymmen på konventet.

Men … det är en temporär lösning. Målet är att få till stånd en attitydförändring som gör att kvinnor ska kunna softa och spela spel utan att riskera att råka ut för tafsande grobianer eller sexistiskt skitsnack oavsett vilket arrangemang de deltar i eller vilket rum de befinner sig i.

Och den attitydförändringen försöker vi åstadkomma genom att uppmärksamma problemet samt markera att det inte är okej att vara en tafsande grobian eller sexistisk skitsnackare.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Scorchling;n180288 said:
Jag skriver en gång till. Av vilken anledning tycker du att det är ok att, när man jobbar för att göra konvent mer inkluderande, utesluta män ur vissa arrangemang pga av könet de har?
Förlåt, jag borde hoppat direkt till din faktiska fråga (även om jag upplever att hela premissen inför att ställa den verkar lite sned).

Svar:
Jag tycker det är okej för att det uppenbarligen fungerar. Kvinnor känner sig mer välkomna och det finns fortfarande massor av arr som manliga deltagare kan vara med på. Situationen har - så vitt jag förstått det - aldrig varit att man börjat med ett arr "för alla" för att senare bestämma sig för att porta ett gäng, utan snarare sett att det finns massor av icke-cis-män som inte känner sig välkomna eller säkra i de arr som är "för alla" och därför har man skapat extra arr bara för dem.

Det blir lite konstigt att dra parallellen om att utesluta invandrare, av en ganska enkel anledning: cis-män är extremt mycket mer privilegierade än andra grupper i samhället. Att skapa arr där de exkluderas påverkar inte den statusen, i princip. Men att skapa arr som explicit exkluderar grupper som redan är utanför eller lägre i status får lite effekten av att sparka på den som redan ligger ned. Alex Schulman sa det här ganska bra på ett föredrag jag såg med honom: det är bara okej att sparka uppåt. Han slutade driva med en hel del kändisar och politiker när han upptäckte att han blivit så känd att flera av dem kände sig lägre än honom i status och på fullaste allvar blev sårade av det han sa.

Ett exkluderande arr kan fungera som ett ankare för en grupp människor när de vill komma in i hobbyn. När de fått fotfäste och hittat sina vänner och känner sig som fullvärdiga medlemmar i hobbyn kan de på bättre villkor ta plats även utanför den sortens arrangemang. Om vi som tillhör normen också ser framväxen av den sortens grupper och inser hur stor del av vår hobby som de är - trots att de nästan är osynliga i många sammanhang idag - så kommer det fåtalet svin som förpestar deras upplevelse förhoppningsvis också känna att dåligt agerande är mindre legitimerat.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
Scorchling;n180286 said:
Edit:lite allt möjligt



Det kan lätt upplevas som att du har en nedlåtande attityd ämnad att tysta mig. Är jag skyldig till att folk inte klarar av att läsa hela min trådstart där jag till och med har en underrubrik där jag skriver vad som jag är intresserad av ska diskuteras?

Så vad har hänt

1. folk har påstått att jag skrivit saker jag inte skrivit
2. ingen har försökt att svarat på frågan jag var intresserad av. Varför är det ok att exkludera män på basis av kön men inte visa versa?

jo jag ser att krank gjorde det nu.
krank - Att exkludera kvinnor innebär att man plockar boprt de som står för en extrem minoritet av trakasserierna. Inte lika rimligt.

så hur många män begår dessa trakasserier då? de är mig veterligen en väldigt liten del. Har du statistik på det? inte jag.
I korthet, du är ute och slåss med en halmgubbe, och jag orkar inte reda ut det, för det här har diskuterats otaliga gånger förr. Svaren du söker finns i tråden jag länkade till. Efter att du läst den tråden, läs om tråden du länkar till i ditt ursprungsinlägg. Återkom sedan.
 

Scorchling

Veteran
Joined
11 May 2016
Messages
12
Dante;n180290 said:
Nyckelordet här är »vissa«.

Det finns ingen här som vill förbjuda män från att bevista spelkonvent.

Det handlar om enstaka arrangemang eller rum som avsätts så att spelintresserade kvinnor ska kunna softa och spela spel utan att riskera att råka ut för tafsande grobianer eller sexistiskt skitsnack.

Och det tycker jag är viktigare än att en del män (för de är långt ifrån alla) känner sig diskriminerade för att de inte får tillgång till precis alla arrangemang eller utrymmen på konventet.

Men … det är en temporär lösning. Målet är att få till stånd en attitydförändring som gör att kvinnor ska kunna softa och spela spel utan att riskera att råka ut för tafsande grobianer eller sexistiskt skitsnack oavsett vilket arrangemang de deltar i eller vilket rum de befinner sig i.

Och den attitydförändringen försöker vi åstadkomma genom att uppmärksamma problemet samt markera att det inte är okej att vara en tafsande grobian eller sexistisk skitsnackare.
Tack för inlägg i sakfrågan.

Jag förstår att målet är en attitydförändring men tror att det skapar er hinder än vad det underlättar. Är sexistsnack och tafsande ett så förekommande problem att man på basis av det måste upprätta ett vi och dom? Vi (eller ni i det här fallet) som kan sitta som normala människor och spela spel och de som springer omkring och tafsar och drar kränkande "skämt".

Det skulle väl inte vara så svårt att upprätta en svart lista på de som gjort sig skyldiga till kränkningar och brott. Så att man tar itu med problemet på individuell basis? Hur kan du tro att jag vill vara med i att skapa bättre konvent när jag är inte ens kan ges ansvaret för mina egna handlingar utan döms på basis av kön?

Det handlar inte om att jag blir ledsen för att jag inte får vara med på varenda arrangemang, tro mig, det kan jag tåla :)

Om nu någon sitter och hittar på dumheter, sitter resten bara tyst och tittar på? Säg till, kasta ut, skriv upp på svarta listan och gå vidare.
 
Status
Not open for further replies.
Top