Nekromanti CHORUS - Skräckspel [Work in progress]

Hattifnatten

Warrior
Joined
23 Oct 2011
Messages
223
Location
Boden/Luleå,Norrbotten
Jag har funderat på ett skräckspel, som blandar in verkliga demoner, speciellt från den kristna mytologin, och nu har jag äntligen tagit mig i kragen och börjat fila på det.
Jag kommer att uppdatera denna tråd i takt med att jag skriver, kommer att länka till reglerna så fort de är någorlunga färdigställda.

Grundhistorien är såhär: Vi människor lever inte i verkligheten, vi lever bara i vad vi tror är verkligheten.
Men egentligen så lever vi under en form av slöja, vilket hindrar oss från att se det som verkligen är vekligheten, denna slöja är mänsklighetens förbannelse, vårat svaga sinne.
Men det finns personer som har kraften att se verkligheten samt att kunna förflytta sig mellan det vi tror är verklighet och verkligheten.
Verkligheten kallas även för: Abyssen, och påminner om det som Dante Alighieri kallade för helvetet.

för nästan fyra tusen år sedan, så startades en grupp, (tillfälligt utan namn), vilka hade som mål att få de större demonerna från Abyssen in till det vi tror är våran verklighet.
Med kungen Salomon i spetsen, så genomförde denna grupp en rad större ritualer, vilka på något sätt lyckades.
En av dessa, gjorde att de nio präster, som var och genomförde denna ritual, fick i sig en del av den kraft som Salomon absorberade från dessa Demoner.
När de nio personerna sedan fick barn, så spred sig deras kraft till barnen, och från barnen till barnbarnen o.s.v.
Denna kraft har gjort det möjligt för personerna att använda sig utav onaturliga krafter och kommunicera med det övernaturliga.

Allt efterssom att åren gick, så började denna kraft att användas för ondska, terror och skräck. Men några av dem skapade en grupp, senare känd som CHORUS, vilka hade som mål att stoppa den onda framfarten och nyttja denna kraft till goda ändamål.
Denna grupp är förtfarande i rörelse, och har fortfarande som mål att besegra ondskan.

Ännu idag föds det personer med denna kraft, men de vet bara inte om det.

RP i CHORUS är alltså personer med ingen eller stor insikt i sina krafter, och är ute efter att stoppa ondskan

Länk till lite fluff jag har hunnit skriva
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
Det här låter nästan exakt som Mage: the Awakening. Kolla in det så får du jätte mycket gratis.
 

Hattifnatten

Warrior
Joined
23 Oct 2011
Messages
223
Location
Boden/Luleå,Norrbotten
Jag har ett system som förhoppningsvis skall fungera, och passa temat.

Jag kommer att använda ett modifierat system, taget från spelet Lost Souls , där systemet använder sig utav 2t6 + färdighet, och det jämförs mot en tabell, på vilken man sedan slår 1T100 för att se om man lyckas, och isåfall hur bra.

Det är möjligt att jag skalar ner systemet senare, men det är så planerna ser ut i dagsläget.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Antemannen said:
Jag har ett system som förhoppningsvis skall fungera, och passa temat.

Jag kommer att använda ett modifierat system, taget från spelet Lost Souls , där systemet använder sig utav 2t6 + färdighet, och det jämförs mot en tabell, på vilken man sedan slår 1T100 för att se om man lyckas, och isåfall hur bra.

Det är möjligt att jag skalar ner systemet senare, men det är så planerna ser ut i dagsläget.
Jag dömer inte ut det, men har du funderat på vilket sätt ett sådant system underlättar skräckspelande?
 

Hattifnatten

Warrior
Joined
23 Oct 2011
Messages
223
Location
Boden/Luleå,Norrbotten
Det jag tror att det kan göra är att sega ner berättandet med tärningsslag, därför försöker jag skala ner det.

Och efterssom att skräckspel bygger mycket på känsla och berättande, så kan det nog hindra en del av skräckkänslan.

Jag har funderat på GUMSHOE systemet eller BRP, men det finns en del skräckspel som nyttjar det systemet redan, och vad jag vet så finns det bara ett system som använder sig utav Lost souls ART system.

EDIT: Dessutom så är ART's regler för strid och skada väldigt enkelt.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Några frågor:

Varför Abyssen? Abyss översätts väl till avgrund.

Hur mycket hjälp har RP från organisationen? En uråldrig ordern vet allt och gör hemligheter meningslösa ...

Skräck är mer än en sak. Hur ser det ut i ditt spel?
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Antemannen said:
Det jag tror att det kan göra är att sega ner berättandet med tärningsslag, därför försöker jag skala ner det.

Och efterssom att skräckspel bygger mycket på känsla och berättande, så kan det nog hindra en del av skräckkänslan.

Jag har funderat på GUMSHOE systemet eller BRP, men det finns en del skräckspel som nyttjar det systemet redan, och vad jag vet så finns det bara ett system som använder sig utav Lost souls ART system.

EDIT: Dessutom så är ART's regler för strid och skada väldigt enkelt.
Bidrar spänningen det innebär att rulla en tärning till skräcken? Är det spelarnas eller karaktärernas skräck? Vilken av dessa två vill du uppnå? Vad innebär detta för fördelningen mellan meta vs karaktärssimulering?
 
Top