Nekromanti [Chock/ CoC/ Kult/ Generiskt valfritt skräckspel] Obehaglig, slow burning minikampanj?

Doktor Laser

Warrior
Joined
9 Feb 2015
Messages
224
[Chock/ CoC/ Kult/ Generiskt valfritt skräckspel] Obehaglig, slow burning minikampanj?

Som nämnts i tråden om rollspelsprojekt 2016 så håller jag på att lotsa min spelgrupp genom en lagom ostrukturerad, episodisk kampanj i Chock. Tanken är ju att göra ett gäng nedtramp i olika punkter under 1900-talet och in i modern tid, centrerat runt medlemmarna i en "paranormal" studentförening i Uppsala, som så småningom blir mer och mer involverade i S.A.V.E:s verksamhet. Hittills har jag kört en blandning av hemmasnickrade scenarion och köpeäventyr till såväl Chock som Call of Cthulhu anpassade till settingen.
Jag försöker ju hålla äventyrens ton i något som passar den period de för tillfället spelar i. Än så länge är det tidigt 1900-tal, så hittills är det pulpigt och Hammer-aktigt, där de flesta konfrontationer går att, om inte lösa så åtminstone ta sig helskinnad ur, med hjälp av en laddad revolver, ett hårt grepp om krucifixet och rejält med brännvinsterapi (plus att ingen riktigt har behövt reflektera över vad ett amerikanskt kannibalmonster gör i Småland...). Jag har ju dock redan börjat fundera på vad jag ska kasta in dem i när vi kommer in på 90-talet och modern tid, med yngre, oerfarna och orutinerade rollpersoner; jag vill få ihop en liten minikampanj där Det Okända™ håller sig mer i bakgrunden, mer som en tryckande närvaro som man ser skymten av ibland snarare än veckans monster som ska ha stryk. Mer Twin Peaks, Stephen King och Kult innan man läst spelledarboken, snarare än Supernatural eller Buffy.

Till frågan alltså: Finns det någon vettig, halvkort köpekampanj till något spel som går i den tonen, gärna isolerat till en mindre stad som går hyfsat lätt att passa in? Gärna med lågt tempo och många bisarra småsaker. Jag misstänker att det torde finnas något till Call of Cthulhu, enbart av den anledningen att det finns sådana otroliga mängder med material till det spelet, men det innebär ju att det är ett hästjobb att leta bland det också... Så, några förslag?
 

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Joined
13 Jul 2012
Messages
1,582
Location
Göteborg
Jag har inte kollat så mycket i det själv men skulle ETU: East Texas University kunna vara något?

Hmm, kanske mer åt Buffy i och för sig.
 

IcarusDream

Anti-populist
Joined
9 Jan 2007
Messages
1,034
Location
Carapalea
Jag skulle tipsa om "Last Rites", en bok till CoC. Den innehåller 4 äventyr som egentligen inte är sammanhängande, men går att trycka ihop en en längre story.
Inget av scenariorna är tunga på strid, utan mycket är stämningsfullt och de få stridsmoment som finns kan man tona ner.
 

JJoghans

Regelknackare
Joined
13 Sep 2012
Messages
826
Location
Wakoku
CoC's "Last Rites" av Ian Winterton kanske?
Det är en modul som innehåller 4 stycken "moderna" äventyr; "Last Rites", "Lethal Legacy", "The House on McKinley Boulevard" och "The Priestess".

Men jag blir nyfiken: Har du månne bakat in Chock-modulen "Skräckens Tre Ansikten" i kampanjen? Den skulle kanske passa ganska bra i.o.m. sin inbakade progression från sent 1800-tal till sent 1900-tal?
 

Doktor Laser

Warrior
Joined
9 Feb 2015
Messages
224
ETU låter ju som något jag borde ta mig en titt på oavsett, bara för att se om jag kan stjäla några grejor att slänga in i deras "hemmamiljö" i Uppsala, när tillvaron börjar gå utför...
Last Rites låter lovande! Visserligen är inte stridsmoment i sig självt något problem (det är ju i regel resultatet av dålig impulskontroll och bristfälligt beslutsfattande hos nuvarande rollpersoner), snarare det här med att hålla det Okända mystiskt och okänt, istället för att kasta det i ansiktet på dem. Så att säga.
 

Doktor Laser

Warrior
Joined
9 Feb 2015
Messages
224
Dazumal;n147868 said:
CoC's "Last Rites" av Ian Winterton kanske?
Det är en modul som innehåller 4 stycken "moderna" äventyr; "Last Rites", "Lethal Legacy", "The House on McKinley Boulevard" och "The Priestess".

Men jag blir nyfiken: Har du månne bakat in Chock-modulen "Skräckens Tre Ansikten" i kampanjen? Den skulle kanske passa ganska bra i.o.m. sin inbakade progression från sent 1800-tal till sent 1900-tal?
O ja... Faktum är att jag inledde det hela med att spela första äventyret ur den modulen, och tanken är att låta åtminstone någon förhoppningsvis överlevande karaktär att återvända på ålderns höst, när världskriget tagit fart...
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Doktor Laser;n147854 said:
en "paranormal" studentförening i Uppsala
Vill bara skriva att detta har jag spelat med stor behållning i Mage.

Res aldrig till Tyskland för att undersöka ljusfenomen! ALDRIG!

Lita alltid på Patrick! han är en riktig klippa!
 

Doktor Laser

Warrior
Joined
9 Feb 2015
Messages
224
Nyfiken i en strut som jag är, så måste jag ju fråga vad de tyska ljusfenomenen resulterade i?

För övrigt insåg jag att jag helt förbisett att rota bland grejorna till GURPS Horror, och snubblade över den här lilla munsbiten: http://www.sjgames.com/gurps/books/horror/3e/deathnight.html
Visserligen verkar den mynna ut i sedvanliga vampyrer och dylikt, men om inte annat så verkar det finnas en intressant grund att bygga på om man vill slänga in en fiktiv stad längs Norrlandskusten.
 
Top