Nekromanti Chans att Westerns regelsystem utvidgas till postapokalyptiskt rollspel!

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
Jag vill inte riskera att någon som inte läser Promotion-delen av forumet missar detta. Om det blir ett rollspel ur kickstartern för Freeway warrior soloböckerna, har Anders och Tove uttalat sig att det kan komma att handla om dubbla regler, en enklare uppsättning, men även en anpassning av reglerna från Western IV !! (Med livsödestabeller m.m. !!!)

Personligen kan jag inte tänka mig en bättre matchning så in med skatteåterbäringen i den här kickstartern allt vad ni kan! :)

https://www.rollspel.nu/threads/62448/post-932787
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,913
Location
Ludvika
Även om Western inte fallit mig riktigt i smaken kan jag inte undgå att stilla undra om vi äntligen kommer att få ett post apocalyptiskt rollspel där man verkligen kommer att vara genuint rädd när någon hotar en med en pistol, bara för att det finns en liten möjlighet att den faktiskt är laddad.
 

Jimmy

The One Ringkvist
Joined
23 Jul 2000
Messages
640
Location
.
Rymdhamster;n184432 said:
Även om Western inte fallit mig riktigt i smaken kan jag inte undgå att stilla undra om vi äntligen kommer att få ett post apocalyptiskt rollspel där man verkligen kommer att vara genuint rädd när någon hotar en med en pistol, bara för att det finns en liten möjlighet att den faktiskt är laddad.

Oj. Har du missat massor av bra post-apokalyptiska rollspel? Som Apocalypse World?
Förutom det tror jag det är klokt att anpassa ett regelsystem man redan känner - och att modda runt med Westerns regler är ju gott även för Westernspelare sedan kan jag tänka mig.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,913
Location
Ludvika
Jimmy;n184434 said:
Har du missat massor av bra post-apokalyptiska rollspel?
Mycket möjligt.

Jimmy;n184434 said:
Som Apocalypse World?
Men inte detta. Håller nog inte riktigt med dig.

Men jag har i och för sig hört en del om att gamla Wastelands var rätt oförlåtande på den här punkten. Och för all del, när jag provspelade MÅ0 avlossades bara ett enda skott vilket ledde till att en rollperson dog.

Oh well, off topic =)

PM:a gärna en lista på dessa "massor av bra post apokalyptiska rollspel" där det finns faktiska anledningar till atta vara orolig för att motståndaren ändå har en enda kula i vapnet.
 

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
Jimmy;n184434 said:
Oj. Har du missat massor av bra post-apokalyptiska rollspel? Som Apocalypse World?
Förutom det tror jag det är klokt att anpassa ett regelsystem man redan känner - och att modda runt med Westerns regler är ju gott även för Westernspelare sedan kan jag tänka mig.
Apocalypse World har jag hört mkt gott om men inte haft chans (tid..) att testa! (Från det lilla jag sett verkar det dock snarare konkurrera med det "enklare regelsystem" som utlovats?)

Det som tilltalar mig med Westerns regler applicerat på postapokalypsen (eller i Western för all del) är detaljerna i saker som att du inte bara behöver oroa dig över att bli träffad. Sviterna efteråt kan vara än dödligare, särskilt om du saknar antibiotika och modern läkekonst.
För en postapokalyptisk värld tror jag dessutom att kvalitetssystemet i Western kommer att komma ännu bättre till sin rätta, när det spelar roll om du har en utsliten tunn jeansjacka eller en förpackningsny skidjacka på dig när du ska övernatta i snötäckt vildmark.

För att inte nämna jaktregler, närstridregler, osv. som slår alla regellösningar jag sett hittills! :)
 
Top