Nekromanti C.S.I & dess kloner...

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Då drog ju 3:e(?) klonen av C.S.I igång igår ju... Vad tyckte ni om den klonen ??
För min del så känns ju det mesta igen med rollbesättningen & allt.... Så det känns ju, tyärr, lite som ett jaha, men ändå.. Tror att det blir bra ändå..
Dock så är jag överlag possitivt överaskad över de skådisar som de fått med..

/ Johan K, som varit ducktig & har diskat & tvättat eftermiddagen lång...
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Ja, tredje CSI och den tredje chefen som verkar vara gravallvarlig och ha emotionella problem. Tack för mig, jag börjar tröttna. Måste alla snutar nuförtiden vara frånskiljda, änklingar, ha magproblem och hämta ungarna på dagis? Jag vill ha verklighetsflykt! Vafan, John Wayne hämtade aldrig någon på dagis!*


Storuggla, John Wayne spelade aldrig ninja
 

Gylf draken

Warrior
Joined
30 Nov 2004
Messages
274
Location
Rundvik
Så själv C.S.I igår och tyckte faktiskt att det var bra.
Följer inte de andra C.S.I regelbundet utan ser på det då det råkar vara just som jag sjunker ihop i Tv-fotöljen.

En fråga dök dock upp under avsnittet, är dessa dödsorsaker möjliga på riktigt, kan man bli "Locked-in" genom de där Nervdödnings greppen eller hittar de bara på allt.

Tyckte kanske att det lät något Sci-fi (star-trek) men så är jag ju ingen Obduktionsläkare heller.....

VH Jens.L
"Bröt nacken på alla som jag provade det på, så än har vi inga bevis"
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Då skall farbror Yyy berätta en sak för dig herr Storuggla. Det är som så att CSI: New York är den serie som är bäst av dem alla, ety den har roliga karaktärer med fina problem som påverkar fallen.

Denna serie tar sig efter ett tag, häng i och håll ut förbi de första tre-fyra avsnitten så skall du nog förhoppningsvis ändra uppfattning. Den härliga musiken är komponerad av Cliff Martinez som också gjorde ljudspåret till nyversionen av Solaris.

Seså. CSI: New York är den bästa inkarnationen av alla olika sorters CSI :gremsmile:.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"En fråga dök dock upp under avsnittet, är dessa dödsorsaker möjliga på riktigt, kan man bli "Locked-in" genom de där Nervdödnings greppen eller hittar de bara på allt."

I vanliga fall brukar morden och utredningarna vara vetenskapligt korrekta, fast något snabbspolade för dramaturgins skull antar jag. Lite info om Locked-in.


Storuggla, vetenskapen bygger ett bryggeri
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Det är som så att CSI: New York är den serie som är bäst av dem alla, ety den har roliga karaktärer med fina problem som påverkar fallen."

Ach so?

"Denna serie tar sig efter ett tag, häng i och håll ut förbi de första tre-fyra avsnitten så skall du nog förhoppningsvis ändra uppfattning. Den härliga musiken är komponerad av Cliff Martinez som också gjorde ljudspåret till nyversionen av Solaris."

Hålla ut i tre-fyra till? Okej då, om jag inte surar till på någon liten detalj på vägen :gremwink:
Fast jag gillade musiken som var i avsnittet av CSI (Las Vegas) som gick innan. Narcocorrido. Av någon anledning var det... coolt.


Storuggla, står ut med en grogg
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,177
Location
Borås, Sverige
Verkar kunna bli häftig. Får väl se hur den artar sig.

Av de andra två serierna så är ju originalet hästlängder bättre än Miami. I Miami blir Horatio's besserwisseraktighet lite väl drygt.

/Ulfgeir
 
G

Guest

Guest
Re: C.S.I & dess kloner... [OT?]

kan man vara ot på ot forumet?

Iallafall Narcocorrido var hur skönt som helt så du är inte ensam.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,702
Av de andra två serierna så är ju originalet hästlängder bättre än Miami. I Miami blir Horatio's besserwisseraktighet lite väl drygt.
My feelings exactly. Grissom har åtminståne lite charm blandat i allvaret ibland.
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Jag trodde inte jag skulle gilla CSI New York, jag ville inte gilla CSI New York, men jag är hopplöst fast efter första avsnittet. Tycker det verkar ha potential att bli mycket bättre än de bägge föregångarna. Förvisso har kvaliteten på karaktärerna dalat, och det utan att varit speciellt bra i första serien, men det spelar ingen roll. Fast å andra sidan har ju karaktärerna i CSINY knappt ens mer än presenterats såhär i första avsnittet, med lite tur kan de ju faktiskt utvecklas och bli riktigt intressanta. Men i övrigt gillar jag allt bättre i CSINY, berättarstilen, storyn (den som varit hittills), bildspråket, miljöer, allt är så mycket bättre än de två tidigare inkarnationerna.

Det tog ett tag för mig att fastna för CSI även om jag därefter följt det nästan slaviskt (när jag haft koll på när det går) och CSI Miami har jag följt sporadiskt när jag kommer ihåg det, kanske varannat avsnitt eller så. Tror definitivt att jag kommer sitta som klistrad framför CSINY dock, och troligen kommer jag se på de övriga alltmer sällan.
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Billig NY-patetik

Störde mig på att de körde ett så billigt knep som att hans fru dött i najjn/älävven.

//erik. juh
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,137
Location
Lund
Gary Sinise är väl med. Det borgar för något bra. Men egentligen har jag aldrig följt *någon* CSI-variant.

C.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
Jag brukar titta på den sista halvtimmen av de olika CSI-varianterna, eftersom de är så övertydligt berättade att man fattar precis allt ändå, och sparar in en helt onödig halvtimmes tv-tittande. Egentligen ogillar jag hela konceptet eftersom det känns orealistiskt på flera olika sätt:
1) Varför håller kriminalteknikerna på att förhöra folk? Det är väl ändå inte deras jobb!
2) Hur har de tid att vända på varenda liten sten i närheten av vartenda brott som begås i stan?
3) Lösningarna känns lite för ofta som om de är hämtade ur en deckargåta i Fantomen (finns det fortfarande deckargåtor i Fantomen?). "Ditt enda misstag var att du sa att du gömde fotot mellan sidorna 99 och 100 i boken. Det går ju inte!"

CSI: Miami är sevärt för att Emily Procter är med...

/tobias
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
CSI ultimate crossover

"1) Varför håller kriminalteknikerna på att förhöra folk? Det är väl ändå inte deras jobb!"

Och ingen ber någonsin om en advokat. Det är ytterst sällan som någon ber om en advokat och sedan håller käften tills advokaten faktiskt dyker upp... konstigt.
Jag väntar dock med spänning på den ultimata crossovern: CSI: Miami Vice! Horratio Cane får jobba ihop med Crockett och Tubbs! I pastellfärger!


Storuggla, glädjen dalar i garderoben
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Jag har trogen följt C.S.I Las Vegas sedan starten även om jag numera börjat tröttna alltmer på konstiga brottsfall, sexig labbpersonal och billiga lösningar.

Av någon anledning hatar jag Miami-klonen. Jag försöker att se ett avsnitt då och då, men dels är David Caruso otroligt outhärdlig dessutom är skådespelarna alldeles för übersexiga och upphottade för att vara trovädiga som kriminaltekniker. Sedan har jag även råkat se några avsnitt som var riktigt dåliga och vars löjliga upplösning jag har svårt att acceptera ("Han måste vara mördaren eftersom vi hittade ett märke ifrån bilsätet som bara kan komma ifrån någon som fått ryggbråck bortopererat!" respektive "Aha, ett mystiskt knäppande kan höras på telefonsvararen! Det kan bara komma ifrån den av de misstänkta som har en muskelsjukdom som gör att han knäpper käken i och ur led hela tiden!")

C.S.I NY verkar i alla fall lovande mörkt och dystert. Gary Sinise är dessutom en bra skådis som nog kan lyfta serien ytterligare ett par snäpp. I vanlig ordning lider serien dock av samma svagheter som övriga kloner. Personligen hade jag föredragit mer mörker, stress, politik, prioriteringar och fall som drog ut över flera avsnitt. De blir lite löjligt när de än en gång inte har en ledtråd till vem den übersmarte mördaren är men man vet att lösningen ändå måste komma snart eftersom bara åtta minuter återstår.

En annan serie med många kloner är Law & Order, men där är NY-versionen med Vincent D'Onofrio som någon slags modern Sherlock Holmes oerhört irriterande som någon slags universalgeni som aldrig missar en endaste detalj ("Aha, jag ser att du har en Rolex. Just den modellen tillverkades bara 1976. Berätta nu vad du vet om vårt fall, jag ser ju att du har blivit mutad i samband med den utredning du genomförde -76."). Resten av karaktärerna är bara till för att ställa dumma frågor som tittarna vill ha svar på till den allvetande D'Onofrio.

Fan, jag saknar en riktigt bra polisserie. HBO brukar ju lika bakom de mest intressanta av de amerikanska tv-serierna, de har inget på gång?
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Fan, jag saknar en riktigt bra polisserie. HBO brukar ju lika bakom de mest intressanta av de amerikanska tv-serierna, de har inget på gång?"

The Wire som gick på tvåan nu i helgen var bra?
Den hade en snubbe som såg ut som John Goodman.


Storuggla, har inga krav
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,476
Location
En mälarö
[ QUOTE ]
Fan, jag saknar en riktigt bra polisserie

[/ QUOTE ]
The Shield?

/Anders
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
The Shield

Okej, poäng till dig. En mycket bra tv-serie. Jag kanske skulle lägga till att jag vill en bra polis-serie som visas på vettiga tider av någon vettig kanal. :gremsmile:
 

Joakim_UBBT

Veteran
Joined
31 May 2000
Messages
144
Location
Polishuset
1) Varför håller kriminalteknikerna på att förhöra folk? Det är väl ändå inte deras jobb!
Inte särkilt ofta i sverige iaf, men de assisterar ofta med synpunkter och saker som endast gärningsmannen kan veta. (ie är bra för att utesluta alla sjuka människor som vill ta på sig brottet)

I prinicip alla kriminaltekninker är dock poliser i grunden så de kan nog hålla förhör om de måste/absolut vill.

2) Hur har de tid att vända på varenda liten sten i närheten av vartenda brott som begås i stan?
Det rör sig väl oftast om grova brott där teknisk bevisning är nödvändiga som komplement till vittnesutsagor och rättsintyg.
(ex onaturlig död där tekniker alltid kallas till platsen emedans grov kvinnofridskränkning där tekniker sällan kallas då polisen ofta kan lösa det tekniska själv)

3) Lösningarna känns lite för ofta som om de är hämtade ur en deckargåta i Fantomen (finns det fortfarande deckargåtor i Fantomen?). "Ditt enda misstag var att du sa att du gömde fotot mellan sidorna 99 och 100 i boken. Det går ju inte!"
Förvisso, men vissa fall är ju baserade på verkligheten och den kriminalteknik som finns idag är rätt facinerande. Ta till ex. två saker som används flitigt i C.S.I, Microsil, den därna pastan de lyfter fingeravtryck med och tar verktygsspår och 'skotavtryckhittaren', ser ut som en folie som suger upp dam. Båda dessa är svenska uppfinningar och används i vanligt polisarbete. :gremgrin:

Däremot så deras time of death är ju bara rent nys och fungerar däremot inte. Man kan göra det med likfläckar och rigor mortis, men det är båda beroende av yttre faktorer som temperatur och klädsel så det är iaf en sak som är mumbojumbo iaf :gremsmile:
 

Lambi

Swordsman
Joined
5 May 2001
Messages
597
Location
Stockholm
Labtester och alaninrester

Jag tycker CSI är coolt. Jag ser det ibland men följer inget.

Många av testerna som dom roar sig med i CSI (jag är dock bara hemma på proteiner och DNA) känner jag igen och det är hyfsat realistiskt. Dom gör dock testerna på überturbofart. Man gör inte PCR på tio minuter med SDS-Page-test efteråt (för att tala svenska så kan man inte ta pyttelite prov och förstärka det och testa så förstärkningen gick bra på tio minuter). Dom jobbar snabbare än en skock lab-illrar på amfetamin... det läskiga är att deras prov också gör det :p

Jag är också in da hood med laboratorier (Som allmänt erkänd Mad Scientist) och kan släppa på infon att det faktiskt finns så snygga människor som jobbar i lab (förurom jag själv då som är ännu snyggare).

/Lambi, som har spenderat hela dagen i ett lab
 
Top