Nekromanti Byrr och dess vapen

Magnus L

Hero
Joined
25 Dec 2000
Messages
1,041
Location
Göteborg
Funderar lite över hur ni SL där ute spelar Byrr (i wastelands för ni som inte vet).

Hra dom en framträdande roll och är med mycket?

Är dom bara nått som finns i bakgrunden som RP alldrig träffar?

Detta beror ju givetvis på kampanjens utformning men låt oss säga att ni spelar en kampanj i ett större plex. Ser man byrr på gatorna? tar gruppen order från dom? strider man mot dom?

Och sist men inte minst...hur ser byrrkarbinen ut i ert wastelands och vad gör den i skada? :gremgrin:
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,255
Location
Örebro
Ingen alls...

Nu var det ryyysligt länge sedna jag spelledde Wastelands, men då jag gjorde det så figurerade de typ inte alls i kampanjerna. Det kändes som det fanns alldeles för lite information om dem för att man skulle kunna göra någonting intressant av dem. Iofs så var det så långt tillbka sedna så det kanske var bristen på stats som gjorde att dem inte användes, men men... :gremtongue:
 

malmkvist

Warrior
Joined
9 Oct 2004
Messages
236
Location
1) Halmstad 2) På sjön
Nu är jag ingen SL, men jag har varit med och spelat en mångårig kampanj i Wastelands och den slutade förra året med att vår grupp sprängde Malmö och Sjöbo i luften med taktiska kärnvapen...
Vi hade en byrr med fick jag reda på senare. Han var en av kejsarinnans förtrupper. Men Byrr spelade ingen roll alls i spelet. Inte på mig som spelare i alla fall. Vi hade nog med människorna.
 

AEGIS PRIME

Swordsman
Joined
1 Jan 2004
Messages
407
Location
Halmstad
Det var jag som var SL åt den där kampanjen som Malmkvist skrev om.
Byrr är ett problem i Wastelands. Jag beslutade i början av kampanjen att låta en av Kejsarinnans fiende skulle ha tagit sig till jorden och fick kontakt med människor. Dock så förklarade jag för spelare att om det här inte funkar kommer jag att ta bort det. Det funkade dock och Sharikakka som Byrren kom att kalla sig blev en Predatorliknande varelser som aldrig drog av sig sin rustning. Jag försökte behålla mystiken och dess övermänsklighet. Om jag lyckas får väl spelarna avgöra. I alla fall blev Sharikakka en nyckelfigur i den expedition som karaktärerna gjorde till norrland och Kiruna plexet för att hitta en styrkrets till kärnvapen. Utan honom hade de aldrig lyckats överlista säkerhetssystemet.
Under slutstriden och finalen av kampanjen var Sharikakka mycket framstående och han blev en ambassadör för Byrr.

De Byrr som var under Kejsarinnan lät jag vara som antagonister i bakgrunden som visste allt men jag använde de enbart en eller två gånger under en kampanj som hade nästan 350 speltillfällen.

Byrrkarbin var mycket inspierart av Predators vapen. Dock så var svärden en stor del av deras image.
 
G

Guest

Guest
Vi använder inte Byrr alls, men det betyder inte att dom inte finns. Givetvis gör dom det. Men dom låter överlöpare göra jobbet. Människor som i hopp om ett bättre liv svurit trohet till Byrr. Så NÄSTAN alla man stöter på [i min värld] som har någon form av samröre med Byrr är människor. På så sätt behåller man stämmningen kring dom...

Det kan ju även vara så som en person tidigare nämnt. Det finns inte så mycket info om Byrr, därför kanske man inte vågat använda dom fullt ut....

MVH
Lexx
 

Magnus L

Hero
Joined
25 Dec 2000
Messages
1,041
Location
Göteborg
Re: Byrr och dess mystik

Låter som en bra kampanj :gremsmile:

Jag funderar mycket på detta..det gäller att hitta en balans mellan att hålla kvar den sköna mystiken runt byrr..och samtidigt ska spelarna märka ordentligt att dom är där. (Som om inte laglösheten och allt annat vore nog) men ni fattar vad jag menar..att man långsamt bygger upp känslan av nånting som är smartare, starkare och bättre än människan. att gruppen får fundera ordentligt och sedan plötsligt står den där..en av dessa varelser alla pratar om men inte många har kommit i kontakt med..eller har alla sett en byrr?

Mina byrrkarbiner har absolut inget med predator att göra, inget med byrr har förresten med predator att göra. Dom ser snarare ut som assault rifle i HALO eller nått liknande.
 

malmkvist

Warrior
Joined
9 Oct 2004
Messages
236
Location
1) Halmstad 2) På sjön
Re: Byrr och dess mystik

Jag som spelare till AEGIS PRIME kampanj, tycker av erfarenhet att spelarna inte bör möta Byrr face-to face. Däremot kan de mycket väl finnas i bakgrunden (naturligtvis) i form av exv Byrr jaktplan som flyger över RPs huvuden, om RP kommer till Plex kanske de kan se en skugga i ett fordon etc.
Jag gillar idén med Wastelands att det är människan som är människans värsta fiender. Byrr är väldigt få, om människan enar sig så kan de kasta bort dem. Vi lyckades ganska bra i Skåne efter MYCKET om och men...och offer...
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Så NÄSTAN alla man stöter på [i min värld] som har någon form av samröre med Byrr är människor. På så sätt behåller man stämmningen kring dom...

Det är då de fungerar bäst IMO; Lancelot undvek konsekvent att publicera bilder på byrr för att behålla en air av mystik kring dem. Håkan Jonsson gjorde några skisser på dem, i enlighet med regelbokens beskrivning, men det tillför absolut ingenting att ha sett dem.

Men stats finns det ju faktiskt - spelvärden för en 'typisk byrrofficer' är med i regelboken, och SLP:n Sigourney beskrivs i Sverigemodulen (hennes splittervapen var fö en idé av Stefan Burström).

--
Åke
 

AEGIS PRIME

Swordsman
Joined
1 Jan 2004
Messages
407
Location
Halmstad
Byrr är ett tveeggat svärd som man enligt mig skall använda som en extra krydda eller för att verkligen förstärka något. Jag använde säkerhetstjänsten samt kravallpolisen som Byrrs förlängda arm. Byrr i min kampanj fanns bara på ön Ven (Kampanjen utspelades i Halland och Skåne med några få undantag). Där var de och hade inte mycket att göra med Peter Levin. Har för mig att det står i Wastelands Sverige att Byrr ogillar Peter Levin kraftigt och skulle inte vara så ledsna över att han hade försvunnit.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,918
Location
Sandukar
Jag kan inte sluta skratta över valet av namnet "Peter Levin". Det kan inte vara en slump?! =)

Rosen kanske vet? *konspiratoriska ögonblick*
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Jag kan inte sluta skratta över valet av namnet "Peter Levin". Det kan inte vara en slump?! =)

Ja och nej... Det är en verklig person, så namnvalet får man väl fråga hans föräldrar om. (-:
En dåvarande kollega till Anders, närmare bestämt, som uttryckligen bad om att få figurera i spelet - och han ville vara en skurk.

--
Åke
 

malmkvist

Warrior
Joined
9 Oct 2004
Messages
236
Location
1) Halmstad 2) På sjön
Det måste vara hur hedrande som helst av en kollega som vill vara skurk att vara den mest hatade skurken i Sverige med omnejd, som förrådde Sverige till en utomjordisk invasionsstyrka.
 
Top