Nekromanti Bygga dator för spel+adobe

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
Mjo, nu när jag får slutlönen från mitt förra jobb så kommer jag att ha lite mer att röra mig med. En hel del ska läggas på hög inför sämre tider, men jag tänker köpa lite nya möbler och nu överväger jag också att unna mig en ny dator.

Just nu har jag en:
- Intel Core 2 Duo 2.80 ghz (E7400, Wolfdale)
- med 4gb DDR2-minne
- och ett GeForce GTX460 med 1024 mb GDDR5-grafikminne. (PCI Express x16)
- Alltsammans sitter fast på ett ASUS-moderkort med modellnumret P5QL.

I övrigt har jag ett Soundblaster Audigy-ljudkort jag är nöjd med samt ett riktigt schysst Fractal Design R3-chassi.

Wall of text/larv/bakgrund/burkens syfte:
Grejen är väl att jag just nu t.ex måste stänga av skuggor och så för att få hyfsade framerates i både Old Republic och Mass Effect 2. Det känns inte så gött. Dessutom hackar det till ibland; något jag misstänker har med moderkortet (som var lite budget) att göra. Grafikkortet är utbytt utan att något hände på den fronten.

Egentligen brukar jag hålla mig till äldre spel just av den här anledningen.


Men... frågan är egentligen vad som behöver bytas ut. Enligt Windows Experience Index är det processorn och RAM-minnenas hastigheter som är flaskhalsen. Jag har inte haft riktig koll på burkbygge på typ 5-7 år eller så.

Jag överväger nytt moderkort, processor och RAM. En quad core kanske skulle duga? Det lär bli Intel, hursomhelst. Och ett bra moderkort, hur vet man vad som är bra där? Alltid kört Asus förut, men då har jag ju haft anledning att köra på budgetsidan.

Grafikkortet tycker jag borde duga ett tag till. Eller? Är GTX460 helt utspelad? Kortets fläkt låter en del när jag kör tyngre spel, och det här med skuggorna borde ju vara grafikkortets fel det också...

Det jag gör med min dator:
- Surfar, ordbehandlar, Lyssna spotify, se på enstaka filmer, osv
- Spelar (tyngsta är nog Champions Online, Star Trek Online, War for Cybertron, Mass Effect 2, Star Wars: Old Republic. Spelar gärna Mass Effect 3 när det kommer)
- Photoshoppar, ibland rätt högupplösta bilder.
- Indesignar, ibland hyfsat stora dokument.
- Illustrator...ar?, generellt ganska enkla grejer.
(Alla Adobesaker är CS4 eftersom det är vad jobbet har)

Jag räknar med att det finns PC-hårdvarunördar här som kan hjälpa mig tillrätta. Bortsett från att ha rätt sockel och RAM-typ, vad bör jag tänka på?

Om jag vill ha intel och quadcore, vad ska jag ha för processor, moderkort, RAM-minne?
Om jag dessutom vill ha allt ganska tyst? Jag har en enorm fläns på nuvarande processorn som körs ihop med en ganska långsam och tyst stor fläkt; jag borde väl kunna föra över dem till nytt? Eller måste jag köpa nytt?

EDIT: Åh, och vi kan väl säga en budget på en 5-6000 eller så.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
Hum di dum... Jag funderar på:

En Intel i5 2500K processor. Tydligen har Jarl en sådan.

Ett Asus P8Z68-V Pro/GEN3-moderkort (mest för att det är det socket 1155-moderkort som ligger #1 på prisjakt) eller Ett Asus P8P67 Deluxe B3 som rekommenderades i nån intervju.

Eller kanske mer troligt, ett Intel DP67BG-B3, som Jarl har och är nöjd med (snabbt, kompatibelt).

Och så 1-4 [http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=732185]såna här Corsairstickor (1600mhz DDR3)[/url] till det. Alltid köpt Kingston tidigare, men ständigt denna Jarl säger att Corsair har bättre rykte numera.

Så... 3824:- på webhallen? I can do that. Får se om jag får några protester...
 
Top