Burning Empires online

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,290
Den vita valen! Eftersom det visade sig att det finns ett visst intresse för BE här på forumet tänker jag att det kan inte skada att göra ett försök till att styra upp en grupp.

Jag vill inte spelleda, eftersom jag tror att jag fortfarande är för mycket av en n00b för att ha is i magen och hålla koll på allt inför läskiga främlingar och luttrade rollspelare. Men jag har inget emot att vara "värd" och starta upp planeringen för spelandet.

Roll20.net har vad jag sett bra formulär för world burner och karaktärer så jag föreslår att vi spelar där.

Svara här i tråden om du vill vara spelare, spelledare eller båda, och vilka dagar du kan eller helst vill spela, så ser vi hur det går. Jag tänker att målet är att få spela åtminstone en fas, dvs ca 6 sessioner, till att börja med. Boken rekommenderar en grupp på tre-sex personer, så jag antar att det är "först till kvarn" om vi blir för många.

Jag vill vara spelare och kan spela på vardagskvällar, typ mellan 16-21, och helger dagtid, typ 10-14. Mina tider är relativt flexibla. Att spela regelbundet samma dag en gång i veckan eller varannan vecka vore grymt, men jag är också öppen för att planera gång för gång.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Det här är ju en förträfflig idé! Skulle inte vara främmande inför att spelleda, men skulle behöva förbereda mig ganska grundligt, så antagligen inte realistiskt förrän till sommaren. Om någon annan känner sig hågad spelar jag gärna. Men kan sällan börja förrän runt 20:30 på vardagar.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
Har pratat lite löst om att köra BE under året med lite folk, jag är inte helt säker på att det kommer bli av men kan kasta en halv arm som att jag i vart fall redan förberett mig mentalt för att spelleda det hela. Jag är nog dock rätt beslutsam att inte göra det för mer än tre spelare, så eventuellt får det väl bli två separata BE-grupper inom rikets gränser under ett och samma år!?

Och förutom att räcka upp en halv arm, så även hejarop och droppar det viktigaste som skrivits om BE som hjälpt drösvis med folk att komma vidare efter första manövern med detta spel (antagligen har alla som är intresserade redan läst dessa sammanställda visheter, fanns på BEs wiki tidigare, men om inte, eller till annat folk som bygger upp pepp och ramlar över den här tråden så...)

 
Last edited:

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Har pratat lite löst om att köra BE under året med lite folk, jag är inte helt säker på att det kommer bli av men kan kasta en halv arm som att jag i vart fall redan förberett mig mentalt för att spelleda det hela. Jag är nog dock rätt beslutsam att inte göra det för mer än tre spelare, så eventuellt får det väl bli två separata BE-grupper inom rikets gränser under ett och samma år!?

Och förutom att räcka upp en halv arm, så även hejarop och droppar det viktigaste som skrivits om BE som hjälpt drösvis med folk att komma vidare efter första manövern med detta spel (antagligen har alla som är intresserade redan läst dessa sammanställda visheter, fanns på BEs wiki tidigare, men om inte, eller till annat folk som bygger upp pepp och ramlar över den här tråden så...)

Japp! Jag har SLat Burning Empire i tron att jag skulle försöka vinna över spelarna. Det gjorde jag, och det var inte kul. Sen ändrade vi på det (och bytte SL) och då funkade det bra! Dumt att spelet uttrycker sig i sådana termer.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,595
Location
Huddinge
Jag vill anmäla intresse som spelare, Jag har nog inte tid/orken att ta på mig stressens som att spelLeda det hade inneburit just nu.
Jag kan vardagskvällar som inte är tisdag eller fredag mellan 17-24
 

IcarusDream

Anti-populist
Joined
9 Jan 2007
Messages
1,033
Location
Carapalea
Jag vill gärna vara med som spelare.
Vardagskvällar fungerar oftast, jag har dock spel på torsdagar och fredagar varannan vecka generellt.
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,290
Vart hittar du dessa föresten?
Nu hittar jag inte World Burner längre! Jag var säker på att jag hade sett det... Kanske en dröm, önsketänkande, eller så är det borttaget av nån anledning. I varje fall tror jag inte att det är supernödvändigt, det borde gå att lösa ändå med typ ett delat dokument.

Burning Wheel-karaktärsbladen är fullt kompatibla, det finns bland annat både stocks för Kerrn och Mukhadish, och Magic-fliken är redigerbar för att kunna lista olika sorters saker och krafter.
 
Last edited:

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
Nu hittar jag inte World Burner längre! Jag var säker på att jag hade sett det... Kanske en dröm, önsketänkande, eller så är det borttaget av nån anledning. I varje fall tror jag inte att det är supernödvändigt, det borde gå att lösa ändå med typ ett delat dokument.

Burning Wheel-karaktärsbladen är fullt kompatibla, det finns bland annat både stocks för Kerrn och Mukhadish, och Magic-fliken är redigerbar för att kunna lista olika sorters saker och krafter.
Yes, jo Burning Wheels roll20-lösning är jag väl bekant med, tänkte mest att det vore ju än mer smutt att ha World Burner där också iom att saker ändras under resans gång. Men får lösa det som en enkel textfil bara.

För Burning Wheel kör vi olika kort-lösningar för scriptning, får se om jag blir klar med samtliga här men om så skriker jag till och kan dela med mig av dem.
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,290
Nu har vi tillräckligt med spelare för fler grupper än en! Nu behöver vi bara en eller två spelledare. Är du intresserad av att vara spelare svara ändå i tråden så kan spelare och spelledare hitta varandra.
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,290
Yes, jo Burning Wheels roll20-lösning är jag väl bekant med, tänkte mest att det vore ju än mer smutt att ha World Burner där också iom att saker ändras under resans gång. Men får lösa det som en enkel textfil bara.

För Burning Wheel kör vi olika kort-lösningar för scriptning, får se om jag blir klar med samtliga här men om så skriker jag till och kan dela med mig av dem.
Tack, det vore super!
 

koraq

Swordsman
Joined
1 Jan 2016
Messages
555
Location
Uppsala
Så här händer det grejer om man inte checkar in på några dagar!

Jag är intresserad av att delta som spelare, för jag tror inte jag skulle kunna spelleda det RAW. Mina tider är 18-22 vardagar, helst inte tis el tors.

Får jag tokspel och börjar läsa regler kanske jag skulle spelleda, men jag vet att jag skulle modifiera erfarenhetsreglerna innan jag hunnit läsa färdigt boken...
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,290
Japp! Jag har SLat Burning Empire i tron att jag skulle försöka vinna över spelarna. Det gjorde jag, och det var inte kul. Sen ändrade vi på det (och bytte SL) och då funkade det bra! Dumt att spelet uttrycker sig i sådana termer.
Som begynnande SL blir jag nyfiken på det här, minns du nåt speciellt som man kan dra lärdom av? Lite ledande fråga, men följde ni ungefär det som står i den långa texten som Christoffer länkade till - att spela för att ”vinna” bör inte innebära att man ska försöka krossa spelarna totalt, utan att skapa ett värdigt motstånd och utmana deras beliefs?
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
Att inte spela för att vinna bör nog vara innebära att en inte ska tro att det finns ett spel där som är balanserat för det. Jag tror en ska läsa det som håll inte igen, slå hårt, brutalt inte för att du ska vinna så mycket som att göra det för att de ska ha något att kämpa för. Men metaspelet är ju inte jättestrategiskt och det finns ju högst begränsade möjligheter att påverka det, så det är nog bra att som glömma idén att det är meningen att en ska spela strategiskt och försöka "vinna" i den meningen. Att däremot spela smart med sina scener och nyttja scenekonomin på sätt som får andra sidan att reagera osv eller bara vara hård i fiktionen och inte hålla tillbaka så mycket är nog helt rätt. Finns ett par trådar om det på BWs forum. Kan se om jag kan hitta dem, men hört Luke eller Thor beskriva det som att de försöka tvinga folk att spela BE precis som de spelar Burning Wheel, så ja som SL slå hårt för att de ska ha något att kämpa emot när deras övertygelser hotas.
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,290
Att inte spela för att vinna bör nog vara innebära att en inte ska tro att det finns ett spel där som är balanserat för det. Jag tror en ska läsa det som håll inte igen, slå hårt, brutalt inte för att du ska vinna så mycket som att göra det för att de ska ha något att kämpa för. Men metaspelet är ju inte jättestrategiskt och det finns ju högst begränsade möjligheter att påverka det, så det är nog bra att som glömma idén att det är meningen att en ska spela strategiskt och försöka "vinna" i den meningen. Att däremot spela smart med sina scener och nyttja scenekonomin på sätt som får andra sidan att reagera osv eller bara vara hård i fiktionen och inte hålla tillbaka så mycket är nog helt rätt. Finns ett par trådar om det på BWs forum. Kan se om jag kan hitta dem, men hört Luke eller Thor beskriva det som att de försöka tvinga folk att spela BE precis som de spelar Burning Wheel, så ja som SL slå hårt för att de ska ha något att kämpa emot när deras övertygelser hotas.
Ja det låter rimligt. Det är ju som Nässe skriver att det är kanske lite olyckligt att spelet utrycker sig så, men jag tror jag fattar. Jag gillar tanken på ett riktigt ”jobbigt” motstånd till ens karaktärs övertygelser. Och det gör att jag blir än mer sugen på att spela!

Nästan så pass att jag skulle kunna tänka mig att vara spelledare för BE, men då för en liten grupp på typ två-tre som är väldigt förlåtande och kan stötta mig när det går fel.

Edit: frågar rakt ut två av de första trådsvararna entomophobiac och Lukas, vad sägs? Är ni snälla och kan tänka er att spela med någon som inte är supererfaren SL? Helt lugnt om ni inte är sugna på det.

Edit igen: eller om entomophobiac ville leda en grupp till sommaren? Som du självklart bestämmer själv hur den ska se ut.
 
Last edited:

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Edit igen: eller om @entomophobiac ville leda en grupp till sommaren? Som du självklart bestämmer själv hur den ska se ut.
Kommer nog bli svårt denna sommar. Har redan bokat upp mig på för mycket saker. :D

Men mycket möjligt till hösten!
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
Ja vi är väl igång (@entomophobiac + @.Per. + kollega) i småbarnsföräldrars takt mätt blixtrande fart, just nu uppstyrd discord och redo att spela något mindre först för att flexa musklerna en del. Men kanske värld redo under sommaren och spel igång i höst? Snart så! Lär väl komma spelrapporter när det väl blir av.

Svinbra dokument också @Gerkub !
 
Top