Nekromanti Bucklares regler

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,362
Jag tror jag har missuppfattat hur bucklare fungerar i Symbaroum. Vi har antagit att man kan använda sin hand obehindrat till vilka vapen som helst trots att man även har en bucklare, vilket har irriterat mig en del.

Men nu läste jag igenom texten för bucklare och för kvaliteten Smidig och inser att det faktiskt verkar som bucklare endast tillåter bruket av tvåhandsvapen i samma hand som den hålls. Alltså att man med tvåhandsvapen kan växla greppet om vapnet till en hand och parera med bucklaren tillfälligt.

Givetvis fungerar den normalt om man bara har ett enhandsvapen och en bucklare i andra handen, men detta omöjliggör kombinationen av två vapen plus bucklare vilket jag uppskattar.

Hur har ni andra tolkat bucklare?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,912
Location
Ludvika
Hmm,, annars trodde jag kombination bucklare och dolk i ena handen (och längre enhandsvapen i andra handen) var en rätt klassisk kombination.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,362
Rymdhamster;n223137 said:
Hmm,, annars trodde jag kombination bucklare och dolk i ena handen (och längre enhandsvapen i andra handen) var en rätt klassisk kombination.

Menar du i Symbaroum eller historiskt i den riktiga världen?

Historiskt tror jag svärd och bucklare är den klassiska kombinationen. En bucklare hålls ju i ett väldigt aktivt knytnävsgrepp och är mycket mer dynamisk i sin användning än en vanlig sköld.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,912
Location
Ludvika
Paal;n223139 said:
Menar du i Symbaroum eller historiskt i den riktiga världen?

Historiskt tror jag svärd och bucklare är den klassiska kombinationen. En bucklare hålls ju i ett väldigt aktivt knytnävsgrepp och är mycket mer dynamisk i sin användning än en vanlig sköld.
Historiskt i den riktiga världen. Svärd+bucklare var väl det vanligare men jag har för mig att åtminstånde två av de klassiska fäktskolarna även går igenom bucklare+dolk+svärd,

Ska grunna på var jag kan tänkas ha sett information om det.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,362
Rymdhamster;n223140 said:
Historiskt i den riktiga världen. Svärd+bucklare var väl det vanligare men jag har för mig att åtminstånde två av de klassiska fäktskolarna även går igenom bucklare+dolk+svärd,

Ska grunna på var jag kan tänkas ha sett information om det.

Det är inte en targ (targe) som du tänker på? Den ska väl sitta mer fastspänd på armen tror jag.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,912
Location
Ludvika
Paal;n223147 said:
Det är inte en targ (targe) som du tänker på? Den ska väl sitta mer fastspänd på armen tror jag.
Yupp, så verkar det ha varit. Blev nog lurad av att titeln på detta youtubeklipp där Scholagladiatoria nämner just targe+dirk i samma hand har buckler i titeln och var en del av en serie bucklarklipp han gjorde =)

Har förvisso fortfarande för mig att jag läst något om att kombinationen nämnts i ett par av fäktskolorna, men i sken av vad han säger i videon kan det ha varit bucklare i ena handen och dolk i andra och sen rörde jag bara ihop det.

https://www.youtube.com/watch?v=EQ1q-IfLDdo
 
Top